سهام داران سصوفی بخوانند؛ همه چیز در مورد سیمان صوفیان

سهام داران سصوفی بخوانند؛ همه چیز در مورد سیمان صوفیان

نماد سصوفی به شرکت سیمان صوفیان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان انواع سیمان در کشور و فعال در زمینه‌ی اکتشاف و استخراج مواد معدنی تعلق دارد؛ تحلیل بنیادی نماد سصوفی را اینجا بخوانید.

شرکت سیمان صوفیان در سال 1345 با نماد سصوفی در سال 1345 تاسیس و سال 1371 به بازار بورس عرضه شد. این شرکت با فعالیت در زمینه صنعت سیمان به عنوان یکی از پشتوانه‌های توسعه و آبادانی شمال غرب کشور شناخته شده است و با ظرفیت اسمی 2 میلیون تن سیمان و 2 میلیون تن کلینکر بخش مهمی از نیاز کشور را از این محصولات تامین می‌کند. اما یکی از دغدغه‌های مهم سرمایه‌گذاران این است که آیا این سهام ارزش خرید دارد یا خیر، برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می‌شود که قبل از هر اقدامی به مطالعه تحلیل بنیادی نماد سصوفی پرداخته شود. این تحلیل ارزش ذاتی سهام را به ما نشان می‌دهد و در نهایت بازدهی سرمایه‌گذاری افراد را افزایش می‌دهد.

در ادامه به معرفی شرکت سیمان صوفیان، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد سهام می‌پردازیم.

شرکت سیمان صوفیان

شرکت سیمان صوفیان به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت سیمان در سال 1345 تاسیس شد. موضوع فعالیت اصلی این شرکت ایجاد، خرید و یا توسعه کارخانه، اکتشاف، استخراج و فرآوری کلیه مواد معدنی بجز نفت و گاز و پتروشیمی است. همچنین، شرکت صوفیان در تولید انواع سیمان، انجام هرگونه خرید، فروش، صادرات و واردات کالا اعم از مواد اولیه، قطعات یدکی، محصولات شرکت و انجام سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دیگر فعالیت دارد. از طرف دیگر، این شرکت در تاسیس شرکت‌های جدید برای توسعه فعالیت‌های شرکت در جهت پیشبرد منافع و مصالح شرکت مشارکت دارد.

از مهم‌ترین محصولات شرکت سیمان صوفیان می‌توان به سیمان تیپ 1 و 2، سیمان پوزولانی، سیمان مرکب و کلینر اشاره کرد. ظرفیت اسمی تولید سیمان شرکت 2 میلیون تن کلینر و 2 میلیون تن سیمان در سال است. سهم فروش سیمان این شرکت در بازار داخلی در سال 1401 به میزان 2 درصد و معادل یک میلیون و 800 هزار تن بوده است. این شرکت در سال 1371 با نماد سصوفی وارد بازار سرمایه شد.

سهامداران عمده

در تحلیل بنیادی سصوفی، بیش از 57 درصد از سهام شرکت متعلق به شرکت سیمان تامین است. همچنین، سیمان فارس و خوزستان با 6.90 درصد سهم در مقام دوم قرار دارد. صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز نیز 1.69 درصد و گروه مالی بانک مسکن 1.41 درصد در این شرکت سهم دارند که جزو مهم‌ترین سهامداران قرار گرفته‌اند.

از جمله دیگر سهامداران سصوفی می‌توان به صندوق سرمایه‌گذاری سهامی اهرمی با 1.14 درصد سهم، سیمان داراب با 1.10 درصد سهم و سرمایه‌گذاری مدیران اقتصاد با 1.03 درصد سهم اشاره کرد. سازمان تامین اجتماعی نیز به واسطه زیرمجموعه‌های خود و به صورت تلفیقی 67.36 درصد در این شرکت سهم دارد.

دارایی‌های تحت تملک

یکی از المان‌های مهم در تحلیل بنیادی نماد سصوفی، بررسی دارایی‌های تحت تملک شرکت است. بر اساس برآوردهای انجام شده در سال مالی 1402 موجودی نقدی شرکت برابر با 612 هزار میلیون ریال، موجودی مواد و کالای شرکت 4,454,917 میلیون ریال، جمع دارایی‌های جاری 12,393,041 میلیون ریال و دارایی‌های ثابت مشهود برابر با 3,607,204 میلیون ریال است.

مجموع کل دارایی‌های شرکت سیمان صوفیان و زیرمجموعه‌های آن می‌توانند نقش مهمی در ارزش سهام نماد آن داشته باشند. به گونه‌ای که هرچه اعتبار دارایی‌ها بیشتر باشد، سهام پتانسیل رشد بالاتری خواهد داشت. به همین جهت پیشنهاد می‌شود قبل از سرمایه‎‌گذاری در هر سهام به دارایی‌های، موجودی نقدی، میزان سرمایه‌گذاری‌ها، شرکت‌های زیرمجموعه و پرتفوی بورسی و غیر بورسی سهام توجه داشته باشید.

میزان سودآوری سهام سصوفی از زمان عرضه اولیه تا به امروز

شرکت سیمان صوفیان در سال 1371 نماد خود را با نام سصوفی به بازار بورس عرضه کرد. قیمت فعلی نماد در تیر ماه 1403 برابر با 32،080 با بازدهی 7 درصد یک ماهه و 20 درصد یک ساله است. قیمت این نماد در تیر 1402 برابر با 25,207 ریال بوده که تا به امروز نسبت به کلیت بازار سهام، با رشد قابل توجهی همراه بوده است. به گونه ای که حتی قیمت آن در فروردین 1403 به 34،038 ریال هم رسیده است.

به طور کلی، میزان سودآوری یک سهام را بازدهی شرکت و میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌کند. به همین جهت است که جهت پیش‌بینی قیمت سهام به بررسی صورت سود و زیان و ترازنامه شرکت پرداخته می‌شود. این شرکت در یک سال اخیر سود مناسبی را نصیب سهامداران خود کرده است. اما باید دید که در آینده نیز می‌تواند پتانسیل رشد بالایی داشته باشد یا خیر.

پتانسیل رشد سهام سصوفی

میزان فروش

شرکت سیمان صوفیان در سال مالی 1401 مقدار 1,824،981 تن از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به سال گذشته با افزایش 4 درصدی همراه بوده است. سود حاصل از فروش این محصولات در سال 1401 برابر با 1،214 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال 1400 حدود 400 میلیارد تومان معادل 48 درصد افزایش داشته است.

هزینه‌های شرکت

مواد مصرفی سیمان صوفیان شامل سنگ آهن، سنگ گچ، سنگ آهک، پاکت سیمان و کلینکر است. این شرکت در سال مالی 1401 برابر با 212 میلیارد تومان صرف تامین این مواد کرده که نسبت به سال گذشته با افزایش 47 درصدی همراه بوده است. هزینه‌های دیگر شرکت شامل حقوق و مزایا، سوخت و میزان استهلاک است که شرکت 513 میلیارد تومان در سال 1401 برای آن هزینه کرده است.

صورت سود و زیان

میزان درآمد عملیاتی شرکت در سال مالی 1401 برابر با 1،214 ریال است. سود خالص سصوفی نیز در همین دوره مالی 420 میلیون ریال بوده که ممکن است در سال 1402 به 634 میلیون ریال هم رسیده باشد.

سود مجمع

مجمع عمومی عادی سالیانه سصوفی مربوط به سال مالی 1401 در تاریخ 20 اردیبهشت 1402 برگزار شد. در این جلسه تصویب شد که به ازای 3،685 ریال سود خالصی که شرکت به ازای هر سهم داشت، 3،370 ریال آن به عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم شود. این مبلغ تا مرداد 1402 به حساب سجام سهامداران واریز گردید. همچنین در مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ 22 اردیبهشت 1403 560 تومان سود نقدی برای تقسیم میان سهامداران درنظر گرفته شد.

میزان افزایش سرمایه

سرمایه شرکت سیمان صوفیان در بدو تاسیس برابر با 350 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه به 1،100،000 میلیون ریال رسیده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت مربوط به سال 1389 است که شرکت 57.14 درصد سرمایه خود را افزایش داده است. عمده افزایش سرمایه شرکت از محل آورده نقدی و سود انباشته بوده است.

نسبت‌های مالی

یکی از نکاتی که در تحلیل بنیادی نماد سصوفی میزان EPS سهام در تیر ماه 1403 برابر با 5،882 و نسبت P/E ان برابر با 5.37 است. با توجه به اینکه P/E گروه برابر با 6.59 است، احتمال دارد این مقدار در آینده با افزایش جزئی همراه باشد.

آیا نماد سصوفی ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت سیمان صوفیان به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت سیمان در سال 1345 تاسیس شد. موضوع فعالیت اصلی این شرکت ایجاد، خرید و یا توسعه کارخانه، استخراج، اکتشاف و فرآوری کلیه مواد معدنی بجز نفت و گاز و پتروشیمی است. این شرکت نماد خود را با نام سصوفی در سال 1371 به بازار بورس عرضه کرد. اما برای پاسخ به این سوال که سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی تحلیل بنیادی نماد سصوفی بپردازیم. این تحلیل میزان سودآوری سهام و پتانسیل رشد آن را در آینده به ما نشان می‌دهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.