همه چیز در مورد سهام ونیرو

همه چیز در مورد سهام ونیرو

در این مقاله به تحلیل بنیادی نماد ونیرو متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری نیرو، به عنوان یکی از مجموعه‌های فعال در زمینه تولید و فروش برق و سرمایه‌گذاری، پرداخته‌ایم.

شرکت سرمایه‌گذاری نیرو با نماد ونیرو یکی از شرکت‌های فعال در زمینه سرمایه‌گذاری، واسطه‌گری مالی، بازار سرمایه و تولید و فروش برق است که کار خود را از سال 1375 آغاز کرده است. سهام این شرکت به دلیل پرتفوی بورسی و غیربورسی قدرتمندی که دارد، نظر بسیاری از سهامداران را به خود جلب کرده است. اما برای بررسی این موضوع که سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به تحلیل بنیادی نماد ونیرو بپردازیم. این تحلیل با بررسی ارزش ذاتی سهام، میزان رشد آن را در آینده پیش‌بینی می‌کند. بنابراین برای افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری خود، پیشنهاد می‌شود این تحلیل بنیادی را با دقت مطالعه فرمایید.

در ادامه به بررسی موضوع فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری نیرو، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد آن در آینده می‌پردازیم.

شرکت سرمایه‌گذاری نیرو

شرکت سرمایه‌گذاری نیرو یکی از شرکت‌های فعال در عرصه صنعت برق کشور است که از سال 1375 فعالیت خود را آغاز و در سال 1396 با نام هلدینگ به فعالیت خود ادامه داد. فعالیت اصلی این هلدینگ و شرکت‌های فرعی آن در حوزه‌های مختلف واسطه‌گری مالی، بازار سرمایه، تولید و فروش برق و سرمایه‌گذاری است. این شرکت درحال حاضر مدیریت 1200 مگاوات ظرفیت نیروگاهی را به عهده دارد که با در نظر گرفتن ظرفیت 92 هزار مگاواتی کل کشور، سهم 1.2 درصدی از تولید برق را در کشور به ونیرو تعلق دارد.

هلدینگ سرمایه‌گذاری نیرو مالک 99.99 درصدی شرکت توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا است که یکی از زیرمجموعه‌های آن 61.5 درصد از شرکت انرژی گستر جم است. همچنین ونیرو با مالکیت 99.9 درصدی شرکت توسعه انرژی شمال و جنوب و نیروگاه آریان که در حال ساخت و بهره‌برداری است، در آینده نزدیک می‌تواند سهم بیشتری از تولیدات برق کشور را به خود اختصاص دهد. درحال حاضر سهم تولید برق شرکت انرژی گستر جم 2,186,899 مگاوات بر ساعت و سهم شرکت توسعه انرژی شمال و جنوب 832,306 مگاوات بر ساعت است.

سهامداران عمده ونیرو

در تحلیل بنیادی نماد ونیرو به سهامداران بالای یک درصد، سهامدار عمده گفته می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری ایران با در اختیار داشتن 59 درصد از سهام نیرو سرمایه، به عنوان سهامدار عمده این هلدینگ شناخته می‌شود. توسعه اقتصادی آرین نیز با سهم 9.89 درصدی در مقام دوم قرار دارد. 2.82 درصد از سهام شرکت نیز در اختیار یک سبد سرمایه‌گذاری و 1.04 درصد از سهام آن در اختیار یک شخص حقیقی است.

یکی دیگر از مهم‌ترین سهامداران ونیرو که به صورت تلفیقی به همراه زیرمجموعه‌های خود بیش از 70 درصد در این شرکت سهام دارد، بانک ایران زمین است که می‌تواند سهم مهمی در ارزش سهام شرکت داشته باشد. چراکه ارزش واقعی یک نماد را می‌توان از مجموع دارایی‌های سهامداران آن ارزیابی کرد.

دارایی‌های تحت تملک

همانطور که گفتیم شرکت سرمایه‌گذاری نیرو مالک 99.99 درصدی شرکت توسعه مدیریت ایرسا است که یکی از زیرمجموعه‌های آن 61.5 درصد از شرکت انرژی گستر جم است. همچنین شرکت توسعه انرژی شمال و جنوب و صادرات نیرو خلیج فارس از مهم‌ترین شرکت‌های موجود در پرتفوی غیربورسی ونیرو می‌باشند. ارزش شرکت صادرات نیرو خلیج فارس در تاریخ 30 آذر 1402 حدود 137 میلیارد تومان برآورد شده است. در همین سال مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت 1,937 میلیارد تومان محاسبه شده است.

در پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری ونیرو نام شرکت‌های پالایش نفت تهران، تولیدی چدن سازی، فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی شیراز و قند اصفهان مشاهده می‌شود. در تحلیل بنیادی نماد ونیرو ارزش روز این شرکت در بهمن ماه 1402 برابر با 104 میلیارد تومان محاسبه شده است. همچنین مازاد ارزش ونیرو در همین تاریخ بیش از 30 میلیارد تومان بوده است.

میزان سودآوری نماد ونیرو از زمان عرضه اولیه تا به امروز

شرکت سرمایه‌گذاری نیرو سهام خود را در شهریور 1383 با قیمت اولیه 5,001 ریال به بازار سرمایه عرضه کرد. قیمت فعلی این سهام در تیر 1403 برابر با 4,305 ریال با بازدهی منفی 1 درصد ماهانه و مثبت 46 درصد سالانه است. قیمت نماد ونیرو در بهمن 1402 برابر با 5,910 ریال بوده که تا به امروز با نوسان کمی قیمت خود را در همین رنج نگه داشته است.

میزان سودآوری یک سهام را ارزش واقعی، سود و زیان شرکت، درآمد حاصل از فروش و میزان عرضه و تقاضا نشان می‌دهد. به این معنا که هر چه یک شرکت بازدهی بالاتری داشته باشد، سهام آن نیز گران‌تر خواهد شد. به همین جهت پیشنهاد می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری در هر سهام، به مطالعه میزان سودآوری شرکت در یک یا دو سال اخیر بپردازید.

پتانسیل رشد سهام ونیرو

سود نقدی پرتفوی بورسی

همانطور که گفتیم، پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری نیرو شامل پالایش نفت تهران، تولیدی چدن سازی، فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی شیراز و قند اصفهان هستند. با توجه به محقق شدن درآمدهای ناشی از سود سهام ونیرو، این سهم از مجموع زیرمجموعه‌های خود بیش از 12 میلیارد و 478 میلیون ریال سود دریافت کرده است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

مجموع سود سهم شرکت سرمایه‌گذاری نیرو از پرتفوی غیربورسی آن برابر با 286 میلیارد تومان برآورد شده است. مجموع این سود از دو زیرمجموعه توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا و صادرات نیرو خلیج فارس کیش حاصل می‌شود.

صورت سود و زیان

مجموع درآمدهای عملیاتی ونیرو در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور 1402 بیش از 23 میلیارد تومان برآورد شده است. این مبلغ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 216 درصد افزایش داشته است. سود خالص این شرکت نیز در همین دوره مالی حدود 55 میلیارد ریال گزارش شده است.

سود مجمع

بر طبق تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه 1401 که در تاریخ 27 نیز 1402 برگزار شد، حدود 65 ریال از کل سود محقق شده میان سهامداران تقسیم گردید. این سود طبق اعلامیه‌های سازمان بورس به حساب سجام سهامداران واریز شده است.

میزان افزایش سرمایه

سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری نیرو در بدو تاسیس برابر با 100 هزار میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه به 10,500 میلیارد ریال رسیده است. آخرین افزایش سرمایه این شرکت مربوط به سال 1399 بوده که با افزایش 12 درصدی همراه بوده است. همچنین مجوز افزایش سرمایه 50 درصدی در مجمع عمومی فوق العاده مورخ 4 دی 1402 صادر شده است که طبق آن سرمایه شرکت از محل سود انباشته به مبلغ 15,759 میلیارد ریال خواهد رسید.

نسبت‌های مالی

میزان EPS سهام در تیر ماه 1403 برابر با 364 و نسبت P/E آن برابر با 11.92 است. با توجه به اینکه P/E گروه 6.72 است، امکان دارد این مقدار در آینده با کاهش همراه باشد.

آیا سهام ونیرو ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت سرمایه‌گذاری نیرو یکی از شرکت‌های فعال در عرصه صنعت برق کشور است که از سال 1375 فعالیت خود را آغاز و در سال 1396 با نام هلدینگ به فعالیت خود ادامه داد. سپس شرکت در سال 1383 سهام خود را با نام نماد ونیرو به بازار سرمایه عرضه کرد. اما در پاسخ به این سوال که سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی تحلیل بنیادی نماد ونیرو بپردازیم. در این تحلیل ارزش واقعی سهام با بررسی عملکرد شرکت ارزیابی می‌شود تا میزان پتانسیل رشد در آینده مشخص گردد. به همین جهت پیشنهاد می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری در سهام به مطالعه تحلیل بنیادی آن بپردازید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.