تاثیر انتخابات آمریکا و افزایش احتمال ریاست جمهوری ترامپ

تاثیر انتخابات آمریکا و افزایش احتمال ریاست جمهوری ترامپ

پس از چالش‌های انتخابات ناگهانی ریاست جمهوری در ایران، حالا بازار بورس و سایر بازارهای مالی کشور، سایه انتخابات آمریکا و نگرانی انتخاب ترامپ را روی سر خود می‌بینند. بورس در گیر و دار انتخابات داخلی و پس از انتخاب شدن مسعود پزشکیان، واکنش‌های متفاوتی داشته و هنوز هم به ثبات نرسیده است.

احساسات مثبت از رئیس جمهور جدید نیز تنها روز شنبه پس از رای گیری، سبب رشد بورس شد و بازار فعلا با تحول جدی رو‌به‌رو نشده و همچنان پایین‌تر از حد انتظارات سهام‌داران است. در همین شرایط که بورس هنوز به تحولات داخلی، واکنش قطعی نشان نداده، حواشی مختلفی که درباره‌ ریاست جمهوری آمریکا شکل گرفته، ممکن است بازار سرمایه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

آیا انتخابات آمریکا روی بورس تاثیر جدی خواهد گذاشت؟

طی یکی دو هفته اخیر گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی نامزدهای انتخابات آمریکا شدت گرفته و در حال حاضر این‌طور به نظر می‌رسد که ترامپ نماینده حزب جمهوری‌خواه است و بر اساس مناظره اخیر بایدن و ترامپ و سوء قصدی که چند روز پیش به ترامپ شد، پیش‌بینی می‌شود که احتمال ریاست جمهوری وی بالا باشد. بنابراین با توجه به سیاست‌های افراطی گرایانه ترامپ نسبت به ایران، این احتمال، تهدیدی جدی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود.

در عمل اما از آنجایی‌که ایران تقریبا هیچ مراوده مالی با آمریکا و حتی اروپا ندارد، نباید این موضوع به‌طور مستقیم بر روی شاخصه‌های مالی و بازار بورس، تاثیر چندانی بگذارد. با این حال سیاست آمریکا مطمئنا روی شرکای تجاری آسیایی ایران، تاثیرگذار است و باید دید که آیا چالش‌های جدید اقتصادی برایمان رخ خواهد داد یا خیر. با همه این تفاسیر، سایه ریاست جمهوری ترامپ مطمئنا از نظر روانی هم که شده، کمی مهم خواهد بود، اما بورس طی چند وقت اخیر نشان داده که واکنش شدید به اخبار مختلف نشان نمی‌دهد. از طرفی این احساس وجود دارد که دولت جدید ایران و شخص آقای پزشکیان، به دنبال چالش با آمریکا و رئیس جمهور آن هر کس که باشد، نخواهد بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.