همه چیز در مورد سهام مادیرا

همه چیز در مورد سهام مادیرا

سهام شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران تحت عنوان مادیرا در بورس عرضه می‌شود؛ در این مقاله از سهام بین به تحلیل بنیادی نماد مادیرا پرداخته‌ایم.

شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران به‌عنوان شرکت اصلی مالک سهام مادیرا، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه سرمایه‌گذاری لوازم خانگی شناخته شده که فعالیت خود را از سال 1365 آغاز کرده است. این شرکت با مدیریت راهبردی شرکت‌های زیرمجموعه به ارائه خدمات پس از فروش، صادرات، تولید، توزیع و فروش لوازمی چون تلویزیون و مانیتور، موبایل و تبلت، ماشین لباسشویی، یخچال، جاروبرقی و انواع کولر می‌پردازد. شرکت ثانویه نیز تحت عنوان شرکت صنایع پلاستیک مادیران، تولید و فروش محصولات پلاستیکی و نایلون گیاهی انجام می‌دهد. جایگاه این شرکت در سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده که در سال 1401 رتبه دوم فروش را در سراسر کشور در میان شرکت‌های لوازم خانگی از آن خود کرده است. در نهایت نیز مادیران در سال 1397 به میزان 10 درصد از سهام خود را با نام نماد مادیرا به بازار بورس عرضه کرد. اما در پاسخ به این سوال که این سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به مطالعه تحلیل بنیادی نماد مادیرا بپردازیم.

این تحلیل با بررسی ارزش واقعی سهام به پیش‌بینی قیمت آن در آینده می‌پردازد. این تحلیل اطلاعات مهمی قبل از سرمایه‌گذاری در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد. در ادامه به بررسی موضوع فعالیت شرکت صنایع مادیران، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد آن در آینده می‌پردازیم.

شرکت صنایع مادیران

شرکت صنایع مادیران یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه سرمایه‌گذاری در لوازم خانگی است که در سال 1365 به عنوان شرکت سهامی عام تاسیس شد. فعالیت اصلی مادیران مدیریت راهبردی شرکت‌های فرعی است به گونه ای که تمامی تولیدات و فروش خود را به این شرکت‌های زیرمجموعه صنایع لوازم خانگی مادیران و صنایع الکترونیکی مادیران منتقل کرده است. تولیدات این شرکت شامل لوازم الکترونیکی، صوتی و تصویری است. شرکت‌های فرعی نیز در زمینه تولید قطعات و لوازم پلاستیکی و فروش محصولات به مصرف‌کننده نهایی فعالیت می‌کنند.

شرکت صنایع مادیران ارائه خدمات پس از فروش، تعمیرات، انجام کلیه امور واردات، ساخت، تولید و فروش ماشین‌های اداری، کامپیوتری، الکترونیکی، تجهیزات جانبی، سیستم‌های شبکه، صادرات، واردات، ساخت و فروش لوازم خانگی کوچک و بزرگ، موبایل، تبلت، ساعت هوشمند و نرم‌افزارهای مربوطه، واردات، تولید و فروش تلویزیون تعاملی و ارائه خدمات پس از فروش به آنها را برعهده دارد. محصولات نمایشی، انواع ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر، انواع کولر گازی، جاروبرقی، محصولات پلاستیکی و نایلون گیاهی از مهم‌ترین محصولات عرضه شده این شرکت در بازار است.

سهامداران عمده نماد مادیرا

عمده سهام شرکت مادیران در اختیار اشخاص حقیقی است. آقای مسعود امیری با مالکیت 22.10 درصد از سهام شرکت به عنوان یکی از مهمترین سهامداران عمده شناخته می‌شود. بعد از آن نیز امیرعلی امیری 18.82 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد. آقایان مظفر نسیری امیری و فرخ نسیری امیری هر کدام سهامدار 18.49 درصد از سهام شرکت هستند.

از سهامداران زیر 2 درصد این شرکت می‌توان به صندوق بازگردانی تاک دانا با 1.85 درصد سهم و محمود امیری با 1.39 درصد سهم اشاره کرد. این سهامداران عمده با مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه به بهره‌بری بیشتر این شرکت کمک شایانی می‌کنند.

دارایی‌های تحت تملک

همانطور که اشاره شد، فعالیت شرکت صنایع مادیران مدیریت راهبردی شرکت‌های فرعی و زیرمجموعه‌هاست. از بین مهم‌ترین زیرمجموعه‌ها می‌توان به شرکت صنایع پلاستیک مادیران با 500 میلیون سهم، شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای مادیران با 20 میلیون سهم، شرکت صنایع الکترونیک مادیران با 4 میلیارد سهم و شرکت صنایع لوازم خانگی مادیران با 6 میلیارد سهم اشاره کرد.

شرکت مادیران در پایان سال مالی 1402 از زیرمجموعه‌های خود سود نقدی دریافت کرده است. براساس برآوردهای انجام شده، درآمد حاصل از سود نقدی این شرکت در همین سال مالی برابر با 579 میلیون تومان بوده است.

میزان سودآوری نماد مادیرا از زمان عرضه اولیه تا به امروز

شرکت هلدینگ صنایع مادیران به میزان 10 درصد از سهام خود را برای اولین بار با نام نماد مادیرا در سال 1397 با قیمت اولیه 3,650 در سازمان بورس عرضه کرد. قیمت فعلی این سهام در تیر 1403 برابر با 3,095 با بازدهی 9 درصد یک ساله و منفی 16 درصد ماهانه می‌باشد. این سهام در اردیبهشت سال جاری به بالاترین قیمت یک سال اخیر یعنی 5,673 ریال رسیده بود و بعد از آن با کاهش همراه بوده است.

میزان سودآوری یک سهام را ارزش واقعی، سود و زیان شرکت، درآمد حاصل از فروش و میزان عرضه و تقاضا نشان می‌دهد. به این معنا که هر چه یک شرکت بازدهی بالاتری داشته باشد، سهام آن نیز گران‌تر خواهد شد. به همین جهت پیشنهاد می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری در هر سهام، به مطالعه میزان سودآوری شرکت در یک یا دو سال اخیر بپردازید.

پتانسیل رشد سهام مادیرا

درآمد حاصل از فروش

در سال مالی 1401 مادیران با مبلغ فروش 45 هزار میلیارد ریال بعد از گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان در جایگاه دوم قرار گرفت. سود ناخالص شرکت مادیران در سال مالی 1402 برای محصولات نمایشی برابر با 15 میلیارد ریال، برای لوازم برقی بزرگ آشپزخانه برابر با 3 میلیارد ریال و برای سایر محصولات برابر با 3 میلیارد ریال بوده است.

صورت سود و زیان

یکی از المان‌های مهم در تحلیل بنیادی نماد مادیرا بررسی صورت سود و زیان می‌باشد. درآمد اصلی شرکت مادیران حاصل از فروش شرکت‌های زیرمجموعه می‌باشد. سود خالص این شرکت در دوره شش ماهه منتهی به شهریور 1402 برابر با 506 میلیارد تومان بوده است.

سود مجمع

سود خالص شرکت مادیران در سال مالی 1401 به ازای هر سهم برابر با 271 ریال بوده که به ازای آن 110 ریال سود نقدی به سهامداران تعلق گرفت. همچنین این شرکت در سال مالی 1402 به ازای هر سهم 243 ریال سود محقق کرد که از آن مقدار 90 ریال به سهامداران تخصیص یافت.

میزان افزایش سرمایه

در تاریخ 17 بهمن 1402 افزایش سرمایه 65 درصدی برای شرکت صنایع مادیران به تصویب رسید. این افزایش سرمایه در دو مرحله بوده که در مرحله اول از 1420 میلیارد تومان به 1880 میلیارد تومان از محل سود انباشته و در مرحله دوم به 2340 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی انجام می‌گردد.

نسبت‌های مالی

میزان EPS سهام مادیرا در تیر 1403 برابر با 195 و نسبت p/e آن برابر با 16.14 می‌باشد. با توجه به اینکه نسبت p/e گروه 12.52 است، پیش‌بینی می‌شود این مقدار در آینده با کاهش همراه باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.