تردید را از معاملات خود کنار بگذارید

تردید را از معاملات خود کنار بگذارید

تردید در معامله، حالتی است که معامله گر قادر به گرفتن تصمیم درست در رابطه با خرید یا فروش سهمی نیست و اصطلاحاً «دل، دل» می کند.
این حالت، اغلب در معامله گران تازه کاری که آموزش ندیده اند و یا حتی آموزش دیده اند اما استراتژی و سیستم معاملاتی، برای خود تعریف نکرده اند، به وفور دیده می شود.

مثلا معامله ای را فرض کنید که در ۱۵ درصد ضرر است. در اینجا اگر فرد، از قبل استراتژی شخصی داشته باشد و برای خود حد ضرر تعیین کرده باشد، بدون فوت وقت و فوراً، با رد شدن قیمت از حد ضررش، بدون تردید و درنگ، آن معامله را می بندد و یا سهم را می فروشد؛ اما اگر همین معامله گر برای خود برنامه از پیش تعیین شده‌ای نداشته باشد، به امید اینکه فردا قیمت رشد خواهد کرد و ضررش جبران خواهد شد، سهم خود را نمی فروشد و اگر در روزهای بعد هم قیمت دچار افت شد، به زیانش اجازه پیشروی و بیشتر شدن می‌دهد و دائم منتظر معجزه است!

با زیاد شدن ضرر، قوه تصمیم گیری معامله‌گر به دلیل تحمل فشار و استرس زیاد، کارایی خود را از دست می دهد، در نتیجه معامله گر قادر به گرفتن تصمیم درست نخواهد بود.

حتی ممکن است معامله گر در معامله ای که در سود است هم، دچار تردید در فروش شود و با امید پیشروی سود و افزایش قیمت، مقداری از سود خود را از دست بدهد.

داستانی از «توماس بولکوفسکی» (از شخصیت‌های برجسته معامله‌گری و نویسندگی بازارهای مالی) نقل است که می‌گوید:
شخصی به نام لیندا می‌شناسم که یک مشاور سرمایه‌گذاری است، او در کشیدن ماشه خرید و فروش سهام، بدون شک توانایی شگفت آوری دارد. به یاد می‌آورم زمانی به او یک ایمیل زدم و گفتم سهمی را که اخیرا خریداری کرده ای، قرار است سود سالانه خود را کاهش دهد. لیندا به محض باز شدن بازار، آن را با قیمت ۲۶ دلار که کمتر از قیمت خریدش پس از ۳۲ روز بود فروخت. البته سهم، قیمت‌های پایین تری تا ۱۹ دلار را هم در همین مدت به خود دیده بود. او از طریق این کار، حدود ۲۷ درصد از منافع مشتریانش را حفظ کرد.

تجربه به او نشان داده است که به سرعت و بدون یک لحظه درنگ، جلوی زیان هایش را بگیرد و هنگامی که معامله‌ای خوب پیش می‌رود و سودها در حال جمع شدن هستند، استراحت کند. اکنون هر‌گاه سهمی که خریده‌ام خوب پیش نمی‌رود، تصور می‌کنم که لیندا آن سهم را دارد. از خود می‌پرسم او در این موقعیت چه می‌کند و سریع آن کار را انجام می‌دهم.

نقاط خرید و فروش و همچنین تعیین حد ضرر، به اصول مدیریت سرمایه باز می‌گردد، اما تردید هنگام رسیدن قیمت به هرکدام از این موارد، به مباحث روانشناسی و شخصیتی فرد مرتبط است.

بنابراین باید در معاملات خود پیرو سبک و سیستم خاصی باشیم و تحت هر شرایطی به آن پایبند باشیم. این تنها راه گریز از تردید در معاملات است.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.