غرور؛ آفت معامله گری!

غرور؛ آفت معامله گری!

غرور را از معاملات خود حذف کنید. یکی از بزرگان سرمایه‌گذاری جهان می گوید: «در سرمایه‌گذاری مغرور نباشید، دائم خود و توانایی‌های تان را به چالش بکشید و فکر نکنید که خیلی خوب هستید، در غیر این صورت شکست بزرگی در انتظار شماست

غرور، همانند سایر صفات انسانی، الزامی و خوب است، اما باید کنترل شود. غرور در معامله گری زمانی ایجاد می‌شود که چند تحلیل از فرد درست از آب دربیایند یا چند معامله با سود بسته شوند.
همه ما می‌دانیم که بازار بورس تهران چند سالی است که داغ داغ است (مانند سال های ۹۱ و ۹۲) و تقریباً سود گرفتن از آن در میان مدت کار چندان سختی نیست.

بعضی از افراد که دانش زیادی ندارند، به همین طریق و به خاطر جو مثبت بازار سودهایی را کسب کردند، غافل از اینکه این نتیجه قدرت تحلیلی آنها نبوده، بلکه موج سواری با موجی بوده است که در بازار به راه افتاده بود.
بسیاری از این افراد سرخوش از سودی که کسب کرده بودند، با غرور تحلیل ها و معاملات خود را به پیش می بردند.

همین که بازار به اصلاح می‌خورد و سهام آنها منفی می‌شد تقصیر را گردن عوامل و نهادهای مختلفی از جمله دولت، هسته معاملات، بازیگردان ها و بازیگران سهم، حقوقی ها و... می‌انداختند! (البته همه این موارد ممکن است زمانی، عامل تغییرات موقتی بازار باشند) اما هرگز حاضر به دست برداشتن از غرور خود در معاملات نبودند.
غرور اعتماد به نفس کاذبی را در فرد ایجاد می‌کند که درست در مواقعی که فرد فکر می‌کند تحلیل جدیدش هم مانند تحلیل‌های گذشته به سود خواهد انجامید، مچش را می‌گیرد و او را به زمین میزند!

غرور در معاملات، بعد از ایجاد اعتماد به نفس کاذب و گذاشتن اثرات منفی اش، در نهایت احساس ضعیف بودن در معاملات را به فرد القا می‌کند و فرد کم کم ناامید از سودآوری، بازار سرمایه را دیگر جای مناسبی برای خود نمی بیند و از آن فاصله می‌گیرد.

طبق آنچه که گفته شد، به معامله‌گران بازار سرمایه و کسانی که قصد ورود به بازارهای مالی را دارند توصیه می شود با کسب آموزش های فراوان و تدوین سیستم معاملاتی شخصی، سعی کنند «منطقی» معامله کنند نه با غرور و احساس.

غرور آفت معامله‌گری است که ممکن است آغازی خوش داشته باشد اما پایانش همیشه تلخ بوده!

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.