دفاع از عملکرد قالیباف

دفاع از عملکرد قالیباف

واکنش سازمان بورس به اظهارات عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس/ دفاع از عملکرد قالیباف
 

سازمان بورس در واکنش به اظهارات عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اعلام کرد: پس از مصوبه شورای عالی بورس در زمینه الزام سهامداران حقوقی به بازارگردانی، این سازمان اجرای دقیق این مصوبه را در دستور کار قرار داده است.

سازمان بورس و اوراق بهادار در واکنش به اظهارنظر محسن علیزاده، نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس و عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اعلام کرد: پس از مصوبه شورای عالی بورس در زمینه الزام سهامداران حقوقی به بازارگردانی، این سازمان اجرای دقیق این مصوبه را در دستور کار قرار داده است.

در خصوص موضوع بازارگردانی نیز باید به این نکته اشاره داشت که به موجب آیین نامه حفظ ثبات بازار  سرمایه و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران، داشتن رکن بازارگردانی موثر از سوی ناشر و سهامداران شرکت‌ها جزء الزامات پذیرش شرکت‌ها است.

در همین راستا پس از مصوبه شورای عالی بورس در زمینه الزام سهامداران حقوقی به بازارگردانی، سازمان بورس، اجرای دقیق این مصوبه را در دستور کار قرار داد به طوری که از 330 شرکت، بیش از 200 شرکت قرارداد بازارگردانی امضاء کرده‌اند. حدود 20 شرکت این قرارداد خود را تمدید نکردند که سازمان بورس اعلام کرده شرکت‌های متخلف مستوجب جریمه‌های مالی و برخورد هستند. در همین راستا نیز بیش از 60 رای تخلفاتی در موضوع بازارگردانی صادر شده است.

سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن استقبال از انتقادهای منصفانه و پیشنهادهای سازنده، امیدوار است از طریق هم‌افزایی ملی و تقویت فضای حرکت در مسیر کارشناسی، امکان تثبیت و رشد شاخص‌ها فراهم آید.تص

شایان ذکر است به تازگی محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس ضمن اشاره به ارسال نامه‌ای به قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس گفته از رئیس سازمان بورس خواسته‌ایم تا سهامداران حقوقی که برخلاف قانون بازارگردانی نمی‌کنند را به قوه قضاییه و مجلس معرفی کند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه شرایط کنونی بازار سرمایه متاثر از این است که در شورای عالی بورس متناسب با وضعیت بازار بورس تصمیم‌گیری نشده است، تصرح کرد: امروز برای نجات بازار سرمایه از این وضعیت نیاز به اتخاذ تصمیماتی منطقی، علمی، عقلایی و سریع وجود دارد و گرفتن تصمیمهایی برای بهبود شرایط آینده بازار بورس، به درد نمی‌خورد.

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار از ابزارهای قانونی که قانونگذار در اختیارش قرار داده، در زمان مناسب و به نحو مطلوب استفاده نکرد و دامنه نوسان و حجم مبنا را در زمان مناسب تغییر نداد. این اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار به استناد دستورالعمل اخیر رئیس قوه قضائیه ترک فعل محسوب شده و عامل ترک فعل هم در سطوح مدریتی و مسئولان باید مجازات شود.

علیزاده تصریح کرد: از دست رفتن سرمایه‌های مردم در شرایط فعلی بازار بورس به دلیل آن است که رئیس سازمان بورس در زمان  مناسب جرات و جسارت استفاده از ابزارهای لازم و قانونی در اختیارش را نداشت و بنابراین شخص رئیس سازمان بورس کوتاهی کرده و باید هم اکنون برای جلوگیری از آسیب بیشتر به بازار سرمایه وارد عمل شود.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با اشاره به ارسال نامه‌ای به قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس نامه‌ای را تنظیم و طی آن از رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خواستم تا اقدامات سهامداران حقوقی را پس از الزام آنها به بازار گردانی به ما اعلام کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در شورای عالی بورس مصوب شد تا همه سهامداران حقوقی ملزم به بازارگردانی شوند اما اکنون شاهدیم که این اتفاق نیافتاده و بسیاری از سهامداران عمده و حقوقی این کار را انجام نداده‌اند و براساس دستورالعمل اخیر رئیس دستگاه قضا این افراد متخلف بوده و سازمان بورس و اوراق بهادار باید لیست آنها را به مجلس ارائه کند تا بعد از بررسی به قوه قضاییه ارسال شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.