دلایل رشد بازار سهام با روند نزولی بازار

دلایل رشد بازار سهام با روند نزولی بازار

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دلایل رشد بازار سهام با روند نزولی نرخ ارز + پیش بینی این هفته بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل موثر در رشد هفته گذشته شاخص و دلایل رشد بازار با روند نزولی نرخ ارز، آینده معاملات بورس در هفته جاری را پیش بینی کرد.

 

 امیرعلی امیر باقری با بیان اینکه بازار هفته گذشته طبق پیش‌بینی‌ها شاهد افزایش تقاضا در معاملات بازار و دست به دست شدن حجم مناسب سهام در قیمت‌های کنونی بود به ایرنا گفت: این روند می تواند کف کوتاه مدتی را در بازار ایجاد کرده و در میان و بلندمدت برای رشد معقول و منطقی آماده شود.

وی رشد هفته گذشته شاخص بورس را ناشی از چند عامل دانست و افزود: در ابتدا قیمت‌ها به لحاظ تکنیکالی به سطوحی مناسب برای سرمایه‌گذاری رسیدند که این سطوح برای پول‌های جدید و هوشمند، قدری جذاب بود. در بازگشایی نمادهای متوقف شاهد ورود پول حقیقی‌ها و کاهش دخالت حقوقی ها در بازار بودیم. همچنین سرمایه‌هایی که در نیمه نخست سال وارد بازار شده بودند از جنس هیجانی هستند بنابراین بازار سرمایه همچنان در فاز هیجانی به سر می‌برد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این موضوع به عنوان یکی از آفات بازار سهام در زمان صعود و نزول محسوب می‌شود که در این برهه از زمان بصورت هیجانی تصمیم‌گیری می کند و وارد عمل می‌شود. تا زمانی که بازار به لحاظ منطقی به ثبات نرسد نمی‌توان در انتظار رشد معقول و منطقی بود. نرخ ارز به عنوان یکی از متغیرهای مهم است که اکنون روند معاملات در بازار ارز به ثبات رسیده و بازار سهام در انتظار روند نزولی فرسایشی در این بازار است. معاملات بورس اکنون در انتظار صعود نرخ ارز نیست و بطور قطع این موضوع به عنوان عاملی تلقی می‌شود که در بدنه بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

امیرباقری با اشاره به دلیل رشد بازار سرمایه با توجه به روند اصلاحی و نزولی ایجاد شده در نرخ ارز عنوان کرد: نخستین نکته وابستگی زمانی نرخ ارز و شاخص بورس است که این وابستگی زمانی که بازار ارز با روند صعودی پرشتابی همراه شد بازار سرمایه رشد چندانی را تجربه نکرد و حتی حرکت آن درجا بود. بازار سرمایه پیش از روند نزولی نرخ ارز اصلاح را انجام داد و کاهش نرخ ارز را پیشخور کرد. اگر این اصلاح ادامه پیدا کند و افت قیمتی بیشتری را در نرخ ارز شاهد باشیم بطور حتم تاثیر را بر بدنه بازار سرمایه خواهد گذاشت و به همین دلیل اکثر کارشناسان در کوتاه مدت انتظار روند صعودی قوی و سنگین را در معاملات بازار سرمایه ندارند.

وی اضافه کرد: نکته دیگر تفکیک راه سهام از یکدیگر است که به هر حال با رسیدن دوران رکود نسبی در بدنه اقتصاد، کاهش شتاب تورم و نیز اصلاح نرخ ارز به مرور راه سهام از یکدیگر جدا می‌شوند و شرکت‌ها براساس موقعیت داخلی و میزان بازدهی که می‌توانند در اختیار سهامداران قرار دهند تفکیک خواهند شد. با توجه به چنین وضعیتی، بازار از این به بعد به لحاظ تحلیلی با وضعیت سختی همراه خواهد بود و بطور حتم در هفته های آتی شاهد خواهیم بود برخی سهامدار ها از روند بازار و کاهش قیمت سهام متعجب خواهند شد و صرفا اثر متغیرهای کلان روز به روز در بازار در حال کمرنگ شدن است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سرمایه گذاران بهتر است نه تنها با دید تحلیلی نسبت به متغیرهای حاضر بلکه براساس چشم‌انداز آنها نسبت به سرمایه گذاری تصمیم‌گیری کنند، تصریح کرد: سهامداران باید بطور حتم در تحلیل چشم انداز مواردی مانند نرخ ارز، کامودیتی و محصولات را که در قیمت سهام تاثیرگذار هستند در نظر بگیرند به همین دلیل از این به بعد در بازار سهام راه تحلیلی و سختی را در پیش خواهیم داشت. سهامدارانی که از تجربه زیادی در سرمایه‌گذاری برخوردار نیستند باید ضمن استفاده از تجربیات افراد حرفه ای بازار، دانش تحلیلی را افرایش دهند و چیدمان پرتفوی را براساس تحلیل‌های صورت گرفته تغییر دهند.

روند بورس در هفته جاری

امیرباقری درخصوص پیش‌بینی روند معاملات بازار سهام در هفته جاری گفت: در معاملات هفته جاری وزنه تقاضا سنگین و قدرت آن در بازار افزایش خواهد یافت اما در بخشی از معاملات بورس شاهد شکل‌گیری سطح عرضه هستیم. برخی اخبار مبنی بر شیو نامه عرضه و تقاضای زنجیره تولید فولاد منتشر شده که بر بدنه بازار تاثیرگذار خواهد بود و ممکن است باعث ایجاد عرضه در سطح بازار شود. در کنار وجود عرضه در بازار، سمت تقاضای قوی هم خواهیم داشت اما سرمایه‌گذاران نباید در انتظار رشد چند ماه گذشته باشند.

به گفته وی، با توجه به اصلاحی که بازار در چند وقت گذشته تجربه کرده، احتمال رشد کوتاه مدت در برخی از سهام وجود دارد. قیمت های جهانی دستخوش تغییر چندانی نشده به جز نرخ رمز ارزها که به دلیل برخی سیاست های پولی از سوی فدرال رزرو، اقبال جهانی به سوی آنها افزایش یافته و مقداری از سرمایه‌ های هوشمند به سمت آنها کشیده شده که احتمال دارد بعد از مدتی صعود و ثبت یک قله دوباره به روند اصلاحی بازگردد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.