اثر متغیرهای خارجی بر بورس

اثر متغیرهای خارجی بر بورس

نایب رئیس هیات‌مدیره شرکت سیمانی مطرح کرد:

تحلیلی از سرمایه گذاری در بورس و صنعت سیمان + اثر متغیرهای خارجی

نایب رئیس هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری سیمان کرمان با اشاره به مشکل اصلی و اثر متغیرهای خارجی بر معاملات، تحلیلی از سرمایه‌گذاری در کلیت بازار و صنایع سیمانی ارائه کرد.

 

 آرش ایرانپور در تحلیل شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: ورود سهامداران تازه‌وارد در سال ۹۸ و ۹۹ به بازار سرمایه بدون فراهم آوردن زیرساخت مناسب که همراه با موج تبلیغاتی در فضای مجازی و رسانه‌ها و تورم و کاهش ارزش پول ملی بود، موجب رشد بی‌رویه قیمت سهام شرکت‌ها شد به گونه‌ای که تعداد کدهای سهامداری در کنار سهام عدالت از ۸ به بیش از ۵۰ میلیون رسید.

وی افزود: بستر چنین رشدی در بازار سرمایه این بود که نیاز مردم در سایر بازارها و حوزه‌های اقتصادی پاسخ داده نشد و بی‌محابا برای پیشگیری از افت سرمایه وارد این بازار شدند. البته مردم مقصر نیستند و نباید سرزنش شوند زیرا با وجود تورم بالا در اقتصاد، ناگزیر به حفظ سرمایه هستند و تلاش می‌کنند تا بتوانند قدرت خرید را حفظ کنند.

این عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری درخصوص تصمیمات جدید شورای عالی بورس و تغییرات مکرر در قوانین بازار توضیح داد: متاسفانه بخشی از فضایی که امروز در بازار سرمایه حکمفرما است، روانی و غیر اقتصادی است که به دلیل کاهش شدید اعتماد مردم رقم خورده است. تغییر مکرر و کارشناسی ‌نشده قوانین باعث از بین رفتن اعتماد سهامداران می‌شود چنانچه اعمال قانون دامنه نوسان نامتقارن هم نتوانست برای وضعیت فعلی کارساز باشد و حجم معاملات بطور چشم گیری کاهش پیدا کرد و تعداد زیادی از نمادها در صف فروش قفل شدند.

ایرانپور ادامه داد: با تغییر دامنه نوسان بصورت متقارن و حجم مبنا که یک حرکت رو به عقب برای سازمان بورس است می‌توان کمی جذابیت را برای کوتاه‌ مدت در بازار ایجاد کرد و مشکل نقدشوندگی برخی از سهام را که این مدت در صف فروش بودند، حل کرد ولی مشکل اصلی خروج نقدینگی است و تا به بازار برنگردد نمی‌توان به برگشت و روند صعودی امید داشت.

وی تصریح کرد: با ارائه طرح ۷+۳ سران قوا به رهبری در صورت تسریع در تصویب طرح حمایتی برای ورود ۵ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی می‌توان مقدمات تثبیت و آرامش را در بازار سرمایه ایجاد کرد. شرایط داخلی پیش رو از منظر انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند بطور قطع، وضعیت متفاوت و روشنی برای بازار فراهم سازد.

نایب رئیس هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری سیمان کرمان درخصوص شرایط خارجی موثر بر بازار سرمایه ، ادامه داد: آذر ۹۴ بازار سهام در بدترین حالت ممکن بود و حجم معاملات به شدت پایین و رکود مطلق به چشم می‌خورد اما پس از برجام حجم معاملات ۱۰ برابر و بازار صعود ۱۰۰ درصدی داشت.

ایرانپور افرود: حال با توجه به عزم جدی حاکمیت برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام  و امضای قرارداد ۲۵ ساله با چین می‌توان با رشد محرک‌های اقتصادی و تسهیل در فروش شرکت‌های صادرات‌محور و سودسازی مناسب، شرایطی فراهم آورد تا بازار سرمایه بار دیگر مورد توجه قرار گیرد. چرا که افزایش فروش نفت و صادرات غیرنفتی و آزادسازی منابع دلاری، موجب تثبیت دلار منطقی برای شرکت‌ها خواهد شد و انتقال پول و هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد و اقتصاد تا حدی به آرامش برمی گردد.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری در کلیت بازار و صنایع سیمانی هم گفت: سرمایه گذاران به هیچ عنوان نباید سهام‌ را ارزان بفروشند . زیرا مطمئنا بازار به مدار طبیعی باز خواهد گشت و از سوی دیگر هیچ‌گاه باقی ماندن در بازار سهام در دراز مدت با زیان همراه نخواهد بود.با توجه به اینکه سود صنایع اصلی بازار سرمایه، مثبت ارزیابی شده ، سهامداران شرکت های دارای وضعیت بنیادی منطقی را انتخاب کنند. در این میان صنعت سیمان با افزایش نرخ اخیر می‌تواند با پیگیری لغو قیمت‌گذاری دستوری در جایگاه واقعی قرار گیرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.