عوامل تاثیر گذار در بهبود معاملات

عوامل تاثیر گذار در بهبود معاملات

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

راهکارهای مهمی که چتر نجات بورس می شوند

یک کارشناس بازار سرمایه به عوامل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و اظهار داشت: نرخ بهره بالای بانکی، بی‌ثباتی نرخ ارز، قیمت‌گذاری دستوری و انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله عوامل هستند که با تعیین تکلیف آنها روند بازار رو به بهبود می‌رود.

«همایون دارابی»  با تاکید بر اینکه بازار سرمایه همیشه با چنین روند و روالی همراه بوده است، افزود: زمانی که بازار با صعودی غافلگیرکننده همراه می‌شود و قیمت سهام رشد عجیبی را تجربه می‌کند در زمان ریزش  به دلیل وجود دامنه نوسان، حجم مبنا و تاثیر شدید متغیرهای اقتصاد کلان بر بازار روند نزولی شاخص بورس هم فرسایشی می‌شود.

دارابی در گفت و گو با  ایرنا ، با بیان اینکه مقایسه روند بازار در طول سالیان گذشته نشان‌دهنده وجود دوران رکود و رونقی مستقل در بازار است، گفت: بازار سهام در مقطعی از سال ٩٢ رشد زیادی را تجربه کرد اما از بهمن ماه وارد دوران رکود و ریزش شد و برای مدتی حدود چهار سال در این روند باقی ماند اما از سال ٩٦ تا ٩٨ با نوسان همراه شد و در نهایت در سال ٩٩ به دوران رونق بازگشت و رشد چشمگیری  را تجربه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون باید در بازار صبوری کرد و منتظر ماند تا چهار مساله نرخ ارز، نرخ بهره بانکی، قیمت‌گذاری دستوری و انتخابات ریاست جمهوری تعیین تکلیف شوند، اظهار داشت: بعد از انتخاب رییس جمهوری جدید، سیاست‌هایی که قرار است در بازار به کار گرفته شود مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و دوباره شاهد ورود سهامداران و  سرمایه آنها به بازار خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه روندی که اکنون بازار در پیش گرفته است موقتی است زیرا گزارش ١٢ ماهه شرکت‌ها مطلوب بوده است، گفت: اکنون مشکل فعلی بازار فقط مربوط به کمبود نقدینگی است، زمان ورود دوباره نقدینگی به این بازار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، با توجه به اینکه شاهد خروج سهامداران و نقدینگی  آنها از این بازار هستیم؛ بنابراین باید منتظر ماند تا تکلیف چهار ابهام مطرح شده در بازار مشخص شود.

وی به واریز نقدینگی از سوی بانک مرکزی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: مبلغی که وارد صندوق تثبیت بازار سرمایه شده است عدد خوبی بود اما با توجه به سپرده گذاری سالانه یک درصد از منابع ورودی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه راه زیادی باقی است.

به گفته دارابی، بازار اکنون از کمبود نقدینگی رنج می برد و ورود ٢٠٠ میلیون دلار می‌تواند روند بازار را تغییر دهد و اثر مثبتی را بر آن داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران نباید در انتظار این باشند تا با کوچکترین کمکی به بازار، مسیر معاملات تغییر و شاخص بورس سبزپوش شود، گفت: در طول یک روز معاملاتی، شاهد بوده ایم که حقیقی‌ها رقمی معادل ٢٢٠ میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج کردند، رقمی مانند یک هزار میلیارد تومان که وارد بازار شد فقط معادل پنج روز خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار است؛ بنابراین رقم چندان قابل توجهی وارد بازار نشده است.

وی به عوامل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و اظهار داشت: نرخ بهره بالای بانکی باعث ایجاد رکود در همه بازارها به ویژه تولید شده است، بی‌ثباتی نرخ ارز که اجازه تصمیم‌گیری صحیح را به سهامداران نمی‌دهد، قیمت‌گذاری دستوری و انتخابات ریاست جمهوری که سبب تغییر همه مدیران می‌شود و با گذر از این دوران بازار دوباره به روند صعودی خود باز می گردد. 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.