افت حجم معاملات

افت حجم معاملات

کارشناس بازار سرمایه :

حجم معاملات بورس ۴۰ درصد افت کرد / نکات کلیدی مدنظر دولت جدید

یک کارشناس با اشاره به افت ۴۰ درصدی حجم معاملات نسبت به سه ماه اول سال گذشته و لزوم اصلاحاتی در تغییر مسیر بازار، نکات کلیدی که باید در دستور کار دولت جدید قرار گیرد را اعلام کرد.

 

 فردین آقابزرگی با ارزیابی روند معاملات در سه ماهه نخست سال به ایرنا اعلام کرد: معاملات بورس در سال ۹۹ با وجود سود و زیانی که برخی از فعالان بازار تجربه کردند، توام با رکوردهای استثنایی بود. بازار سرمایه در سال ۹۹ سالی پر فراز و نشیب را در معاملات تجربه کرد و شاهد اتفاقاتی از جمله تغییر سه رییس سازمان بورس، رشد شاخص کل در ۳ ماهه ابتدای سال به میزان ۱۶۰ درصد و افزایش چشمگیر و چند برابری حجم معاملات بود.

بنابراین با توجه به چنین شرایطی، روند معاملات بازار در سه ماه نخست سال جاری قابل مقایسه با وضعیت بازار در بهار سال ۹۹ نیست. هرچند اکنون حجم معاملات بورس نسبت به ۶ ماه گذشته افزایش پیدا کرد اما در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با افتی ۴۰ درصدی همراه شده است.

نکات کلیدی مدنظر دولت جدید

با مشخص شدن نتیجه انتخابات، بازار سرمایه دغدغه های سیاسی را تاحدود زیادی پشت سر گذاشت و به نظر می رسد با استفاده از تجربیات بسیار آموزنده سال ۹۹ می توان نقشه راه مناسب و راهبردی را در امر سرمایه گذاری برای سال جاری ترسیم کرد.

لزوم توجه بیشتر به نحوه تامین مالی صنعت و تولید از بازار اولیه، اهمیت و نقش  بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی با محوریت بخش خصوصی، درک منافع مشترک و ثبات در تصمیمات اقتصادی، رسمیت شناختن سازمان بورس به عنوان موسسه عمومی غیر دولتی و مستقل از جمله مسایلی هستند که باید در دولت جدید در دستور کار مسئولان برای بهبود وضعیت بازار در دستور کار قرا بگیرد.

اصلاح و تغییر زیر ساخت ها برای تغییر مسیر بازار

اصلاح و تغییر زیر ساخت های بازار سرمایه از جمله اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، حذف تدریجی دامنه نوسان قیمت و کاهش دخالت دستوری در امور شرکت‌های بورسی و تحمیل قیمت بدون توجه به ساز و کار عرضه و تقاضا از دیگر مسایلی هستند که اعمال آنها می تواند مسیر بازار را تغییر دهد و زمینه رونق معاملات را فراهم کند.

مدیریت ریسک با سرمایه گذاری غیر مستقیم

افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در بورس هستند باید بطور حتم به ریسک های  تهدیدکننده توجه کنند و این موضوع را سرلوحه سرمایه گذاری قرار دهند که هیچ سرمایه گذاری بدون ریسک نخواهد بود. میزان ریسک سرمایه گذاری متفاوت است. سرمایه گذاری غیر مستقیم از طریق خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری یا مراجعه به نهادهای مالی دارای مجوز در امر مشاوره، روش صحیح سرمایه گذاری است که می تواند بازدهی و ریسک سرمایه گذاری را به بهترین شکل ممکن، مدیریت کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.