گفته های مرد موفق بازار سرمایه ایران!!!

گفته های مرد موفق بازار سرمایه ایران!!!

روزبه پیروز، بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره گروه مالی فیروزه،مدیر عامل گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران، دانش آموخته روابط بین الملل و بورس از دانشگاه های تراز اول دنیا نظیر استنفورد، آکسفورد و هاروارد، موسس شرکت ماندس وعضوهیئت مدیره بانک خاورمیانه در گفتگو با (برنامه پشت صحنه) رادیو تهران از راز و رمزهای سرمایه گذاری مناسب، موفق و تخصصی در صنعت بورس گفت.

با توجه به اینکه سرمایه بسیاری از مردم به صورت سرگردان در بازار ماشین و سکه است، آیا سرمایه گذاری در بورس مناسب است؟

سرمایه گذاری در بورس بصورت طولانی مدت همیشه کار مناسبی است و بین بازارهای مختلفی که در کشور ما و سایر کشورهای دنیا مثل ملک، ارز، طلا وسپرده بانکی وجود دارد، سرمایه گذاری در بورس برای طولانی مدت بسیار مناسب تر از سایر گزینه هاست اما در کوتاه مدت فراز و نشیب دارد و خطرات بیشتری از سایر سرمایه گذاری ها دارد و نکته ای که خیلی مهم است این است که شما در بورس میتوانید هم سهم بخرید و هم اوراق. این روزها با توجه به اینکه بازار سهام از لحاظ قیمتی بسیار بالا رفته است، خرید اوراق هم گزینه خوب و مناسبی است

 

با توجه به اینکه عامه مردم تخصصی در حوزه سرمایه گذاری در بورس ندارند و مشتاق به کسب درآمد و چند برابر شدن سرمایه شان هستند به نظرتان با این وجود باز هم سرمایه گذاری بورسی برای آنها گزینه مناسبی است؟

اینکه شخصی بخواهد در کوتاه مدت سرمایه اش را چند برابر کند اتفاق درستی نیست، اگر هم اتفاق بیفتد طبیعی و اصولی نیست، با زمان و مدیریت درست و سرمایه گذاری درست میتوان سرمایه را چند برابر کرد. خرید سهام شرکتهای ارزنده که در بورس حضور دارند راه حل خوبی است و اوراقی که مردم میتوانند در بورس بخرند، بازدهی به مراتب بهتری نبست به سپرده گذاری در بانک دارد.
برای مثال بانکها در حال حاضر ۱۵ درصد سود سپرده میدهند اما اوراق مشارکت مناسب ۲۰-۲۱ درصد بازدهی مالی دارند. قطعا میتوان از سرمایه گذاری در بورس و اوراق پول درآورد ولی اینکه چقدر و در چه زمانی بتوان پول درآورد، منوط به این است که منطقی فکر کنیم و با احتیاط عمل کنیم.

 

شنیده های ما حاکی از آن است که در حال حاضر کارگزاران بورس میتوانند روزی یک میلیارد تومان بدست آوردندآیا این خبر صحت دارد؟

وقتی بازار خوب باشد میتوانند این مقدار را بدست آوردند ولی وقتی بازار بد باشد ۱۰ درصد این مبلغ را میتوانند در بیاورند. اجازه بدهید برایتان مثالی بزنم: فرض کنید مغازه خشکبار فروشی در شب عید کلی آجیل میفروشد، این دلیل نمیشود که در کل سال هم همان مقدار بتواند بفروشد. بازار همیشه رونق ندارد. الان استثنائا بهترین زمان تاریخ کل بورس ایران است و کارگزاریها درآمد خیلی خوبی داشته اند ولی طی ده سالی که من مالک یک کارگزاری هستم دورانهای زیادی را هم دیده ام که شرایط اینطور نبوده.

 

به نظرتان اگر الان مردم بخواهند سرمایه گذاری کنند، چه کارگزاریهایی بهتر میتوانند مشاوره بدهند؟

کارگزاریهای زیادی وجود دارد، ولی به نظر من انتتخاب کارگزاری خیلی مهم نیست چرا که کارگزار فقط برای شما خرید و فروش میکند و همگی نرخ واحدی دارند، چیزی که مردم باید توجه کنند صندوقهای سرمایه گذاری هستند که بطور متفاوت مدیریت میشوند. به شدت توصیه میکنم مردم مستقیما به هیچ عنوان وارد بورس نشوند و از طریق صندوقهای سرمایه گذاری وارد بورس شوند چون این صندوقها کارشناسان خبره و باتجربه ای دارند و سالها در این حوزه فعالیت کرده اند. برای انتخاب بهترین صندوقها هم روزنامه های اقتصادی همه روزه درباره عملکرد صندوقهای سرمایه گذاری و میزان سود و زیانشان توضیح میدهند. به عنوان مثال صندوق خود ما (سرمایه گذاری فیروزه) صندوقی است که ریسک کمتری میکند ولی برخی صندوقها ریسک بیشتری دارند و ممکن است در زمانی که بازار داغ باشد عملکرد بهتری هم داشته باشند. تمام اینها بستگی به سلیقه مردم دارد. نکته مهم همان انتخاب و ورود به بازار بورس از طریق صندوقهای سرمایه گذاری است. 

برخی از موسسات وابسته به بانکه با تبلیغ سود تضمینی مشتری جذب میکنندبه نظر شما این تبلیغ درست است یا صرفا برای جذب مشتری و سرمایه میباشد؟

صندوقهایی که از طریق اوراق و سپرده به مردم یک نرخ بازدهی میدهند، صندوقهای خوبی هستند چون بطور کلی نرخ بازدهی و سودی که به مردم میدهند از سپرده بانکی بالاتر است. طبیعتا آنهایی که بیشتر دراوراق و با خود بانکها فعالیت میکنند به اعتقاد من خیلی خوب است چون مردم حتی دیگر ریسک عملکرد بانکی را هم ندارند و اوراق دولتی را خریده اند ولی بطور کلی من صندوقهای با سود ثابت و بر اساس اوراق مشارکت را به مردم توصیه میکنم.

 

در حال حاضر اکثر مردم به نیت چند برابر برابر شدن سرمایه شان وارد بورس میشوند، شما میبینید بازار خودرو داغ میشود مردم سرمایه هایشان را به آن سمت سوق میدهند، سکه و ارز گران میشود مردم تمایل به سرمایه گذاری در آن سمت دارندبا توجه به این موضوع مردم هم در این فضا به نیت چند برابر شدن سرمایه شان وارد بورس میشوندبه نظرتان با این فضا، سرمایه گذاران به نیتشان که چند برابر شدن سرمایه اولیه شان است میرسند؟

در پول درآوردن و مدیریت سرمایه میانبر واقعی و سالم وجود ندارد. اگر کسی به شما بگوید بدون ریسک و خطر در عرض چند ماه میتوانید پولتان را چند برابر کنید، واقعا باید به اعتبار، تخصص و نیت آن آدم شک کنید برای اینکه همچین چیزی در هیچ بازار سرمایه گذاری ای وجود ندارد. وقتی وارد حیطه ای میشوید (فرض کنید خودرو) که قیمتها خیلی حبابی است و مردم بطور مصنوعی آن را بالا برده اند، به راحتی آن قیمت میتواند بریزد و شما به همان مقدار زیان دهید. کلا با این طرز فکر مخالفم و طرز فکر سالمی در سرمایه گذاری نمیدانم. متاسفانه مردم فقط معدود آدمهایی را میشنوند و میبینند که در شرایط بحران شانس آورده اند و پول درآورده اند اما خیلی های دیگر هستند که بخاطر همچین فریب و وعده های بیخودی کل سرمایه شان را از دست داده اند. اولین و مهمترین نکته سرمایه گذاری این است که زیان نکنید و پولتان را از دست ندهید و بعد باید به فکر سود باشید آن هم با راهکارهای معقول و منطقی تا پایدار باشد. اگر کسی بخواهد یک شبه با همچین سرمایه گذاری هایی به سود زیاد برسد بسیار پر ریسک است و من به هیچ عنوان توصیه نمیکنم.

 

دکتر سوددهی را گفتید اما یکسری نوسانات هم این بازار دارد دیگر درست است؟

صددرصد. شما وقتی وارد بازار بورس میشوید باید خودتان را برای نوسانات آماده کنید. حالا اوراق مشارکت از سهام شرکتها ریسک و نوسانش کمتر است برای همین هم هست که عرض کردم مردم با احتیاط و دید تخصصی وارد بازار شوند و مطمئن شوند که سهامی که میخرند ارزنده و سودده باشند.

 

اگر توصیه ای برای کسانی که میخواهند در این بازار وارد شوند دارید، بفرمایید.

به نظر من بازار بورس گزینه بسیار مطلوب و خوبی است. اوراق بهادار که بسیار گزینه ارزنده و جذابی برای سرمایه گذاری است و میتواند سود خوبی بدهد. بازار سهام در بلند مدت خوب است اما همانطور که گفتم از طریق صندوقها اگر مردم وارد شوند و از مدیریت تخصصی بهره مند شوند به نفعشان است. در نهایت برای تمام مردم ایران امید موفقیت و سوددهی بسیار خوب آرزو میکنم.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ ۲۶% ۲۹۰٬۰۰۰ تومان
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.