منظور از برگزاری مجمع شرکت‌های بورسی چیست؟

منظور از برگزاری مجمع شرکت‌های بورسی چیست؟

یکی از اصطلاحات پرکاربرد در دنیای بورس، برگزاری مجامع عمومی و سود مجمع و ... هست؛ در این مقاله از سهام‌بین، به طور کامل به تشریح مجمع عمومی و انواع آن پرداخته‌ایم.

زمانی که سهام یک شرکتی را می‌خرید، فرقی نمی‌کند سهام شما 500 هزار تومان باشد یا چند صد میلیون تومان! شما یکی از هزاران سهام‌دار شرکت هستید که با شرکت در مجامع آن‌ها می‌توانید با عملکرد و اهداف شرکت بیشتر آشنا شوید. اما مجمع عمومی چیست؟ مجمع عمومی یک گردهمایی میان مدیران و سهامداران است که در آن در مورد مسائل مهم شرکت تصمیم گیری می‌شود. این گردهمایی‌ها در نهایت برای سهامداران سود مجمع به همراه دارد. سهامداران نیز با بررسی میزان سود تقسیمی، زمان تقسیم آن و نسبت‌های مهم مالی شرکت، تصمیم به شرکت یا عدم شرکت در مجمع را می‌گیرند.

در این مقاله به معرفی کامل مجمع عمومی، انواع آن و میزان سود تقسیمی پرداختیم در نهایت نیز می‌خواهیم بدانیم که در این مجامع شرکت کنیم یا خیر. با ما همراه باشید.

مجمع عمومی چیست؟

به گردهمایی مدیران و سهامداران یک شرکت که به منظور تصمیم گیری در خصوص وضعیت شرکت و فعالیت‌های آن شکل می‌گیرد، مجمع شرکت‌های بورسی گفته می‌شود. مجمع عمومی شرکت سهامی بر طبق مقررات وضع شده در اساسنامه معمولا سالی یک‌بار تشکیل می‌شود که در آن به بررسی ترازنامه، صورت سود و زیان، مطالبات شرکت و صورتحساب دوره‌ای عملکرد پرداخته می‌شود. در مجمع معمولا به گزارش مدیران، اعضای هیئت مدیره و بازرسان رسیدگی می‌شود.

در جلسات مجامع عمومی، شرکت‌ها، سهامداران واقعی خود را می‌شناسند و با آنها تبادل نظر می‌کنند. به طور کلی، در یک مجمع تصمیماتی در خصوص منافع مالی شرکت اتخاذ می‌شود که می‌تواند سود نقدی برای سهامداران در پی داشته باشد. در این مجامع بیشتر سهامداران اصلی شرکت می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که سهامداران خرد اجازه شرکت نداشته باشند. در نهایت با بررسی عملکرد شرکت، سود مجمع تعیین و باید بین سهامدارن تقسیم گردد. در ادامه به معرفی انواع مجامع بورس می‌پردازیم.

انواع مجامع بورس

بعد از پاسخ به این سوال که مجمع عمومی چیست، می‌خواهیم به معرفی انواع مجامع عمومی بپردازیم. به طور کلی سه نوع مجمع در بین شرکت‌های بورسی وجود دارد که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

مجمع عمومی عادی سالیانه

مجمع عمومی عادی سالیانه تنها یک بار در سال با هدف رسیدگی به صورت‌های مالی، گزارش مدیران و بازرسان و همچنین تصویب سود مجمع تشکیل می‌شود. این مجمع باید حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی برگزار شود و  با حضور نیمی از سهامداران شرکت رسمیت پیدا می‌کند. با توجه به اینکه سال مالی اکثر شرکت‌ها آخر اسفندماه است، این مجامع در ماه‌های خرداد و تیر برگزار می‌شوند. پس از برگزاری مجمع، تقسیم ده درصد از سود خالص بین سهامداران الزامی خواهد بود. اقداماتی که در مجامع عمومی سالیانه انجام می‌شوند به شرح زیر است.

  • انتخاب اعضای هیات مدیره
  • انتخاب بازرس
  • نصویبت ترازنامه
  • تقسیم سود و منافع
  • تصویب و یا رد پیشنهاداتی از طرف سهامداران، بازرسان و هیات مدیره
  • تعیین خط مشی شرکت در جهت حفظ منافع شرکت

مجمع عمومی فوق العاده

یکی دیگر از انواع مجامع بورس، مجمع عمومی فوق العاده است. این مجمع در شایط اضطراری و فوق العاده برای تصمیم گیری‌های مهم برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این مجمع، تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه، تغییر در ترکیب هیات مدیره، اصلاح اساسنامه و یا حتی انحلال شرکت است. در مجامع فوق العاده، دارندگان سهام زیاد، حق رای دارند و تصمیم گیری‌ها با اکثریت دو سوم آرا مورد تایید قرار می‌گیرند. در ادامه اقداماتی که در مجامع عمومی فوق العاده انجام می‌گردند، آورده شده است.

  • افزایش سرمایه
  • ایجاد تغییرات در اساسنامه شرکت
  • انحلال شرکت پیش از موعد
  • تصویب سهام ممتاز
  • انتشار اوراق قرضه
  • ایجاد هرگونه تغییر در امتیازات سهام ممتاز
  • تصمیم گیری در خصوص تبدیل شرکت از سهامی خاص به سهامی عام
  • تبدیل سهام با نام به بی نام و بالعکس

مجمع عمومی موسس

یکی از انواع مجامع بورس، مجمع عمومی موسس است که در زمان تاسیس شرکت با هدف انتخاب مدیران و بازرسان، تصویب اساسنامه، رسیدگی به گزارش موسسین، احراز پذیره نویسی و اطلاع رسانی دعوت سهامداران در روزنامه‌های کثیرالانتشار برگزار می‌شود. بعد از اعطای وظایف به اعضا، بازرسان و مدیران باید کتبا قبول مسئولیت کنند و بعد از امضا به عنوان هیات مدیره فعالیت داشته باشند. بعد از تشکیل مجمع عمومی موسسین، شرکت به طور رسمی می‌تواند در جارچوب مسئولیت‌ها و وضایف خود گام بردارد. اقداماتی که در مجمع عمومی موسسین انجام می‌شود، به شرح زیر است.

  • رسیدگی به گزارش موسسین و کلیه اوراق سهام و پذیره نویسی
  • احراز پذیره نویسی کلیه سهام شرکت و اطمینان از پرداخت حداقل 35 درصد از تعهدات پذیره نویسی
  • تصویب و اصلاح اساسنامه شرکت
  • انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرسان
  • تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای ارسال دعوت و اطلاعیه برای صاحبان سهم

تاریخ برگزاری مجمامع شرکت‌های بورسی

حال که با مفهوم مجمع عمومی چیست آشنا شدیم، برای شرکت در آنها باید بدانیم در چه تاریخی برگزار می‌شوند. تمامی شرکت‌های بورسی موظف هستند تا تاریخ برگزاری مجامع خود را در پایگاه‌های اینترنتی معتبر و روزنامه‌های کثیرالانتشار به اطلاع سهامداران خود برسانند. اما اگر شرکتی تاریخ مجمع خود را اطلاع رسانی نکند، سهامداران حق شکایت از آنها را دارند.

به طور کلی شرکت‌های بورسی موظفند تا 4 ماه پس از پایان سال مالی خود، مجمع عمومی تشکیل دهند. باتوجه به اینکه معمولا سال مالی شرکت‌ها آخر اسفند هر سال است. مجامع عمومی در ماه‌های خرداد تا تیر برگزار می‌شوند. بنابراین اگر مایل به شرکت در این مجامع هستید، تا قبل از برگزاری آن، تصمیم خود را بگیرید.

سود مجمع چیست؟

سود نقدی مجمع عمومی چیست؟ سود نقدی یا DPS میزان سودی است که پس از تصویب در مجمع، بین سهام‌داران تقسیم می‌شود. فرض کنید، شرکت در یک سال مالی، به مقدار مشخصی سود خالص رسیده است. معمولا مقداری از این سود برای توسعه فعالیت‌های شرکت صرف شده و درصدی بین سهام‌داران تقسیم می‌شود. این سود به تمام سهام‌دارانی که تا قبل از تاریخ برگذاری مجمع سهام شرکت را خریداری کرده‌اند، تعلق می‌گیرد. فرقی هم نمی‌کند که شما یک هفته قبل سهام را خریداری کرده‌اید و یا ده سال پیش.

درواقع سود نقدی بخشی از EPS یا سود هر برگه سهم است که بر اساس فرمول DPR×DPS= EPS محاسبه می‌شود. DPR نیز نسبت کل سود پرداختی به درآمد خالص شرکت را نشان می‌دهد. در نهایت پس از برگزاری مجمع، شرکت‌ها گزارشی تحت عنوان "خلاصه تصمیمات مجمع عمومی سالیانه دوره 12 ماهه" در سایت کدال منتشر می‌کنند. برای اطلاع از میزان سود نقدی و تحوه دریافت آن باید این گزارش را در سایت مطالعه نمایید.

نحوه دریافت سود مجمع

از سه طریق سود مجمع به سهامداران پرداخت می‌شود.

سامانه سجام

سجام (سامانه جامع اطلاع مشتریان) یک سامانه یک‌پارچه برای تمام سهامداران بازار بورس است. در این سامانه اطلاعات مالی افراد اعم از شماره حساب، شماره کارت و شماره شبا ثبت می‌شود. بر این اساس، شرکت سود نقدی خود را به حساب مشتریان واریز می‌کند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به بانک نیست. البته همه شرکت‌ها ملزم به پرداخت سود از این طریق نیستند.

شماره حسابی که سهامداران به شرکت معرفی کرده‌اند

در این روش، پس از تصمیم گیری در مورد مقدار سود نقدی، سهامدار باید یک شماره حساب برای شرکت بفرستد تا سود برایش واریز شود. برخی شرکت‌ها تنها یک بانک مشخص را برای واریز حساب معرفی می‌کنند که سهامدار اگر در آن حساب ندارد، باید اقدام به افتتاح حساب در آن بانک کند.

مراجعه حضوری به بانک

در این روش شرکت با یک بانک قرارداد می‌بندد تا سود را میان سهامداران خود تقسیم کند. افراد برای دریافت سود مجمع از این طریق می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی و کد بورسی به بانک مورد نظر مراجعه کنند.

نکات مهم در مورد مجامع عمومی شرکت‌ها

در ادامه به بررسی نکاتی در مورد مجمع عمومی چیست و نحوه برگزاری آن خواهیم پرداخت.

  • معمولا 2 روز قبل از برگزاری مجمع، نماد معاملاتی در بورس متوقف و قابل معامله نخواهد بود.
  • تصمیماتی که در مجامع بورسی گرفته می‌شوند، از قبیل تقسیم سود و یا افزایش سرمایه، مشمول تمام سهامداران تا قبل از تاریخ مجمع خواهد بود.
  • 2 روز بعد از برگزاری مجمع، نماد معاملاتی بازگشایی می‌شود. البته این زمان در مورد تصمیمات مربوط به افزایش سرمایه ممکن است طولانی‌تر باشد.
  • اگر در مجمع، سود نقدی تصویب شد، معمولا در روز بازگشایی نماد، سود از قیمت قبل از مجمع کسر می‌شود. البته این قیمت ممکن است به دلیل عرضه و تقاضا در زمان بازگشایی کمی متفاوت از فرمول بالا باشد.
  • بر طبق قانون تجارت، شرکت‌ها موظف هستند تا 8 ماه بعد از تاریخ برگزاری مجمع نسبت به تقسیم سود نقدی اقدام کنند. سعی کنید قبل از برگزاری مجمع، زمان سود تقسیمی را مطالعه کنید و نسبت به شرکت یا عدم شرکت در مجمع تصمیم گیری کنید.
  • اگر سود نقدی در مجمع تصویب شود، اما در تاریخ مقرر به حساب شما واریز نشود، شما همچنان این سود را از شرکت بدهکار هستید و حتی چند سال بعد هم می‌توانید آن را مطالبه کنید.
  • اگر قصد دارید به صورت حضوری در مجمع شرکت کنید، یک روز قبل با کارت ملی خود به نشانی موجود در آگهی برگزاری مجمع مراجعه و برگه ورود دریافت کنید. همچنین سهامداران می‌توانند به شخص دیگری وکالت دهند تا به جای آنها در مجمع شرکت کند.

در کدام مجامع شرکت کنیم؟

در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم که مجمع عمومی چیست و با انواع آنها آشنا شدیم. اما هر فردی به عنوان سهام‌دار باید در مورد شرکت و یا عدم شرکت در یک مجمع بورسی تصمیم گیری کند. این موضوع بستگی به استرانژی معاملاتی سرمایه گذار دارد. برای مثال افرادی که نوسان گیری می‌کنند و یک دید کوتاه مدت به سهام خود دارند، معمولا در مجامع شرکت نمی‌کنند و قبل از برگزاری مجمع سهام خود را می‌فروشند. چراکه نماد قبل از تشکیل مجمع بسته می‌شود و مشخص نیست چه زمانی دوباره بازگشایی می‌شود.

اما افرادی که دید میان مدت و یا حتی بلند مدت در سرمایه گذاری خود دارند، باید به میزان سود تقسیمی، نسبت P/E و زمان پرداخت سود توجه کنند. هرچقدر نسبت سود نقدی به سود حاصل شده در آن سال مالی بیشتر باشد، سهم از جذابیت بالایی برای خرید برخوردار است. همچنین هرچقدر نسبت P/E سهم مناسب‌تر باشد، گپ قیمتی ناشی از تقسیم سود را کاهش می‌دهد و نگهداری سهام در این مجامع پر سودتر خواهد بود. سهامداران باید قبل از برگزاری مجمع به زمان واریز سود و سابقه شرکت در تقسیم سود نیز توجه کنند و بعد در آن شرکت کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.