معرفی کامل نماد برکت و تحلیل بنیادی آن

معرفی کامل نماد برکت و تحلیل بنیادی آن

برکت به عنوان مهم‌ترین فعالان صنعت داروسازی، ییکی از بزرگ‌ترین نمادهای دارویی بورس به‌شمار می‌رود که در این مقاله به تحلیل بنیادی نماد برکت و پتانسیل رشد آن پرداختیم.

گروه دارویی برکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در عرصه دارو است که 14 درصد از نیاز کل کشور را تامین می‌کند. این شرکت در سال 1389 تاسیس و در سال 1395 سهام خود را با نام برکت در بازار بورس عرضه کرد. برکت به دلیل شرکت‌های تابعه‌ای که دارد، از همان ابتدای عرضه نظر بسیاری از سهامداران را به خود جلب کرد. اما آیا این سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید به مطالعه تحلیل بنیادی شرکت بپردازیم. این تحلیل با بررسی ارزش ذاتی سهام و میزان سودآوری شرکت، پتانسیل رشد سهام را در آینده پیش‌بینی می‌کند.

در ادامه به معرفی شرکت گروه دارویی برکت، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری شرکت و پتانسیل رشد سهام در آینده می‌پردازد.

گروه دارویی برکت 

گروه دارویی برکت یکی از شرکت‌های مطرح در بخش سرمایه‌گذاری است که از سال 1389 با بیش از 20 شرکت تابعه فعالیت خود را آغاز و در تکنولوژی‌های نوین دارویی و شرکت‌های تولیدی-بازرگانی دارویی سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالان صنعت داروسازی با در اختیار داشتن واحدهای کسب و کار مختلف در زنجیره تولید مواد اولیه، تولید محصول نهایی و توزیع قرار دارد و بیش از 14 درصد از کل داروهای ضروری کشور را تامین می‌کند.

تولید 700 نوع دارو در شرکت‌های زیرمجموعه، تحقیق و توسعه در زمینه داروسازی، تولید واکسن کوو ایران برکت، سلول درمانی، تولید داروهای پیتیدی، توسعه فناوری گیاهان دارویی، اجرای پروژه‌های جامدات و نیمه جامدات از مهم‌ترین فعالیت‌های گروه دارویی برکت به شمار می‌رود. شهرک صنعتی دارویی برکت به عنوان اولین شهرک تخصصی دارویی ایران شناخته شده است و هدف اصلی آن ایجاد بستری مناسب جهت توسعه صنایع دارویی ایران است.

سهامداران عمده برکت

در تحلیل بنیادی نماد برکت به بررسی سهامداران بالای یک درصد می‌پردازیم. از جمله مهم‌ترین سهامداران این شرکت می‌توان به شرکت کاراندیشان دوران معاصر اشاره کرد که بیش از 49 درصد در برکت سهم دارد. گروه سرمایه‌گذاری تدبیر نیز با سهم 8.85 درصدی در مقام دوم قرار دارد. شرکت واسطه مالی آبان پنجم نیز 7.50 درصد در این شرکت سهم دارد.

از دیگر سهامداران گروه مالی برکت می‌توان به صندوق بازارگردانی تدبیرگران فردا با 5.29 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری پویا با 3.70 درصد سهم، PRX سبد با 3.63 درصد سهم و پالایش پارسیان سپهر با 2.10 درصد سهم اشاره کرد. در ادامه به بررسی دارایی‌های تحت تملک نماد برکت می‌پردازیم تا با تاثیر این عوامل بر رشد این سهام بیشتر آشنا شویم.

دارایی‌های تحت تملک

دارایی‌های تحت تملک نماد برکت به دو بخش پرتفوی بورسی و غیربورسی تقسیم بندی می‌شود. مهم‌ترین شرکت‌های پرتفوی غیر بورسی برکت شامل 100 درصد از سهام شهرک صنعتی دارویی برکت، 88 درصد از گروه صنایع شفا فارمد، 70 درصد از شرکت بیوسان فارمد، 49 درصد از سهام سل تک فارمد و 83 درصد از شرکت هربی فارمد است. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی برکت در تیر 1402 برابر با 4 هزار و 900 میلیارد تومان محاسبه شده است.

در کنار این موارد، شرکت شهرک صنعتی دارویی برکت مالک یک شهرک صنعتی در کردان به ارزش 3 هزار میلیارد تومان است. همچنین، ارزش گروه صنایع شفا فارمد حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان برآورد شده است. از جمله دیگر شرکت‌های تابعه برکت نیز می‌توان به شرکت ایران دارو، شرکت برکت الصحه، شرکت داروسازی تولید دارو، شرکت داروسازی سبحان انکولوژی، شرکت سبحان دارو، شرکت کی بی سی و سایر اشاره کرد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری البرز و داروسازی تولیددارو دو دارایی مهم بورسی این شرکت به حساب می‌آیند. 47 درصد از شرکت سرمایه‌گذاری البرز در اختیار برکت است که خود چندین زیرمجموعه را شامل می‌شود.

میزان سودآوری نماد برکت از زمان عرضه اولیه تا به امروز

گروه دارویی برکت در سال 1395 برای اولین بار سهام خود را با نماد برکت به بازار بورس و با قیمت 2،200 ریال عرضه کرد. در این عرضه تنها 10 درصد از سهام شرکت معادل 340 میلیون سهم میان سهامداران توزیع شد. قیمت فعلی این سهام در اردیبهشت ماه 1403 معادل 5,040 ریال با بازدهی منفی 47 درصد یک ماهه و منفی یک درصد ماهانه است. قیمت نماد برکت در اردیبهشت ماه سال گذشته به قیمت 9,102 ریال هم رسید و بعد از آن روند نزولی خود را آغاز کرد.

در تحلیل بنیادی نماد برکت، میزان سودآوری سهام بر اساس میزان عرضه و تقاضا و بازدهی شرکت مشخص می‌گردد. با توجه به اینکه انتظار می‌رود که شرکت دارویی برکت با 20 شرکت تابعه و فروش داروهایی ضروری باید سودآوری باشد، اما مشاهده می‌شود که قیمت سهام آن در یک سال اخیر با کاهش همراه بوده است.

پتانسیل رشد سهام برکت

سود نقدی پرتفوی بورسی و غیر بورسی

در پایان سال مالی 1402، سود نقدی شرکت سرمایه‌گذاری البرز 854 و شرکت داروسازی تولید دارو 343 ریال برآورد شده است که در مجموع 337 میلیارد تومان محاسبه شده است. سود شرکت از دارایی‌های غیربورسی نیز در همین سال مالی 270 میلیارد تومان برآورد شده که سود هر سهم شرکت شهرک دارویی برکت 3,858 و شرکت بیوسان فارمد 94 ریال است.

صورت سود و زیان شرکت

درآمدهای عملیاتی شرکت گروه دارویی برکت در سال مالی 1401 برابر با 512 میلیارد تومان برآورد شده که پیش بینی شده تا پایان سال 1402 به 620 میلیارد تومان رسیده باشد. سود خالص شرکت نیز در سال مالی 1401 برابر با 832 میلیارد تومان و درآمدهای حاصل از سود سهام برابر با 607 میلیارد تومان محاسبه شده است.

سود مجمع

مجمع عمومی عادی سالانه نماد برکت منتهی به سال مالی 1401 در تیر ماه 1402 برگزار شد. بر اساس تصمیمات اخذ شده در این مجمع، 46 درصد از سود خالص میان سهامداران تقسیم می‌شود. به بیان دیگر 530 ریال از سود کل 1,124 ریالی سود برای سهامداران درنظر گرفته شده است.

میزان افزایش سرمایه

سرمایه شرکت گروه دارویی برکت در بدو تاسیس 200 میلیون ریال بوده که طی 5 مرحله افزایش سرمایه به 7,340,000 میلیون ریال رسیده است. طبق مجوز صادر شده در مجمع عمومی فوق العاده در تیر ماه 1402،  مبلغ 1734 میلیارد تومان افزایش سرمایه به میزان 136 درصد از محل سود مطالبات و آورده نقدی جهت اصلاح ساختار مالی به تصویب رسید.

نسبت‌های مالی

برطبق تحلیل بنیادی نماد برکت، eps سهام برابر با 724 و نسبت p/e سهام برابر با 7.06 است. با توجه به اینکه p/e گروه برابر با 7.38 است، انتظار می‌رود این مقدار در آینده تغییر چندانی نداشته باشد.

آیا نماد برکت ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

گروه دارویی برکت یکی از شرکت‌های مطرح در بخش سرمایه‌گذاری است که از سال 1389 با بیش از 20 شرکت تابعه فعالیت خود را آغاز و در تکنولوژی‌های نوین دارویی و شرکت‌های تولیدی-بازرگانی دارویی سرمایه‌گذاری کرده است. سپس شرکت در سال 1395 برای اولین بار سهام خود را با نماد برکت به بازار بورس و با قیمت 2،200 ریال عرضه کرد. با توجه به ارزش بالای شرکت، می‌توان گفت این سهام می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد و سهامداران می‎‌توانند با بررسی تحلیل بنیادی نماد برکت بهترین زمان را برای ورود به سهام پیدا کنند. این تحلیل بنیادی به ما اطلاعات مفیدی در مورد دارایی‌های شرکت، سهامداران عمده، سودآوری شرکت و پتانسیل رشد سهام در آینده می‌دهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.