تحلیل بورس تهران در دهمین روز مهر ماه

تحلیل بورس تهران در دهمین روز مهر ماه

 در دهمین روز  مهرماه شاهد شروعی منفی در بورس تهران بودیم و اگرچه در نیمه دوم تقاضا بهتر شد و سیر مثبتی در صنایع لیدر محور شکل گرفت، اما در مجموع روز متعادلی را پشت سر گذاشتیم و همچنان حس سردرگمی باقی ‌ماند. در نهایت شاخص کل با رشد اندک ۳۷۲ واحدی همراه شد و در محدوده ۲ میلیون و ۶۷هزار واحد باقی ماند.

شاخص هم‌وزن اما وضعیت بهتری داشت و گام‌های بلندتر در مسیر رو به بالا، رشد ۲۳۰۰ واحدی را تجربه کرد. شستا، وبملت و ونوین بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند و فارس، فولاد و کگل بیشترین تلاش را در جهت سرخ‌پوشی شاخص کردند.

در پایان بازار امروز، شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای زاگرس و وسپهر، ۶۱ واحد رو به جلو گام برداشت و در ارتفاع ۲۵هزار و ۸۴۳ واحد ایستاد. هرمز و کگهر نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.

طی روز جاری، حقیقی‌ها به خروج ۱۴ میلیارد تومانی پول از بازار بسنده کردند و ارزش کل بازار در بورس و فرابورس به حدود ۹۱ هزار میلیارد ریال رسید.

خودرویی‌ها، فلزات اساسی‌ها و انبوه‌سازی‌ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و فلزات اساسی میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای حفارس، شستا و خگستر بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.

در بازار امروز، صنعت ماشین آلات و بانک بیشترین پول را از سوی حقیقی‌ها جذب کردند. در مقابل، فلزات اساسی‌ها و صندوق‌های سهامی بیشترین پول خرد را از دست دادند. نمادهای وبملت و بکابل بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای ثفارس و وپاسار بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.

روزهای گذشته شاهد انتشار گزارش آماری سازمان بورس بودیم. نکته بسیار مهمی که از مرور انتشار آمار دو هفته اخیر به دست می‌آید، این است که تقریبا بیش از ۳۰۰هزار کد بورسی حقیقی فعال در بازار حضور دارد. این در حالیست که تعداد کدهای حقوقی فعال در بازار ۱۱۰۰ الی ۱۲۰۰ کد است که بخشی از آنها نیز شرکت‌هایی با مسئولیت محدود و سهامی خاص هستند که ماهیت حقیقی دارند. ترکیب ارزش معاملات طی دو هفته گذشته نیز این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد که عمده معاملات بازار در اختیار حقیقی‌هاست. نه اینکه حقوقی‌ها در بازار نقشی نداشته باشند، اما به نظر نشان می‌دهد که بازیگر اصلی و نقش اساسی حرکت منفی و مثبت بازار روی دوش حقیقی‌هاست.این آمار، فضای تسلط حقیقی‌ها بر بازار را نشان می‌دهد. طبق این آمار ما معتقدیم حقوقی‌ها، صندوق‌ها و صندوق‌های تثبیت توسعه نقش مهمی در بازار دارند، اما روند اصلی بازار در اختیار حقیقی‌هاست. همه می‌دانیم که اگر بازار معاملات در اختیار حقیقی‌ها باشد احساسات و اخبار به شدت و سرعت در جهت‌گیری مثبت‌ها و منفی‌های بازار تاثیرگذار خواهند بود. به همین دلیل اگر بازار بخواهد فضای مثبت و روند و صعودی را در پیش بگیرد، باید بتواند خوشبینی را در حقیقی‌ها تقویت کند و با حمایت‌ها و خریدهای موقت برخی حقوقی‌ها احتمالا روند تغییر خواهد کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.