سهام داران وطوبی بخوانند؛ همه چیز در مورد سهام سرمایه گذاری اقتصاد شهر طوبی

سهام داران وطوبی بخوانند؛ همه چیز در مورد سهام سرمایه گذاری اقتصاد شهر طوبی

شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی در سال 1394 آغاز کرد و در زمینه سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها فعالیت دارد، در این مقاله به تحلیل بنیادی وطوبی پرداخته‌ایم.

شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی در سال 1394 کار خود را آغاز و اولین بار در سال 1401 سهامش با نام نماد وطوبی در بازار بورس را عرضه کرد. فعالیت اصلی شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری در انواع سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که با ایجاد پرتفوی بورسی و غیربورسی توانسته نظر بسیاری از سهامداران را به خود جلب کند. اما آیا این سهام در حال حاضر ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید به مطالعه تحلیل بنیادی وطوبی بپردازیم. این تحلیل بنیادی با بررسی سود و زیان شرکت، به پیش‌بینی پتانسیل رشد آن در آینده می‌پردازد.

در ادامه به معرفی شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد سهام می‌پردازیم.

شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی

شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی در سال 1394 به عنوان یکی از بازوهای سرمایه‎گذاری گروه سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی میلاد شهر (سهامی خاص) و سازمان بازنشستگی شهرداری تهران فعالیت خود را آغاز کرد. از جمله اهداف شرکت می‌توان به حضور پررنگ در بازار سرمایه و انتخاب استراتژی فعال در خرید و فروش اوراق بهادار، تلاش در جهت ارتقا وضعیت شرکت در صنعت سرمایه‌گذاری و چیدمان ساختار پرتفوی قدرتمند در جهت ایجاد درآمد پایدار در بلندمدت اشاره کرد. به همین جهت این شرکت یک سبد متشکل از دارایی‌هایی با درنظر گرفتن تناسب بازدهی و ریسک و نقدشوندگی تشکیل داده تا میزان سوددهی خود را افزایش دهد.

فعالیت اصلی شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها، اوراق بهادار دارای حق رای، سایر اوراق بهادار، مسکوکات، فلزات گرانبها، گواهی سپرده بانکی، موسسات مالی، دارایی‌های فیزیکی، پروژه‌های تولیدی و ساختمانی، صادرات و واردات، ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار چون پذیرش سمت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تامین مالی بازگردانی اوراق بهادار، تضمین نقدشوندگی اصل یا حداقل سود اوراق بهادار است.

سهامداران عمده وطوبی

به سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی، سهامدار عمده گفته می‌شود. گروه سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی میلاد شهر بیش از 76 درصد از سهام وطوبی را در اختیار دارد. بعد از آن نیز صندوق بازگردانی تراز ویستا با 3.30 درصد سهم در جایگاه دوم سهامداران عمده شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی قرار گرفته است. شهرداری نیز در حالت تلفیقی و به واسطه شرکت سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی میلاد شهر یکی از اصلی‌ترین سهامداران وطوبی محسوب می‌شود.

بخش اعظمی از سهام وطوبی در دست گروه سرمایه گذاری و مدیریت مالی میلاد شهر قرار دارد که به عنوان یکی از هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری از سال 1390 فعالیت می‌کند. در این حالت می‌توان گفت این شرکت و دیگر شرکت‌های سهامدار نقش مهمی در تحلیل بنیادی وطوبی دارند. به گونه‌ای که سودآوری آنها در افزایش بازدهی وطوبی اثر مستقیم خواهد گذاشت.

دارایی‌های تحت تملک

شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی 20 درصد از پرتفوی خود را به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و موسسات اعتباری و 19 درصد را در صنایع فلزات اساسی و غیره اختصاص داده است. بانک ملت، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان، بانک شهر و شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی وطوبی هستند. مازاد ارزش پرتفوی بورسی وطوبی بر اساس گزارش منتشر شده در تاریخ بهمن 1402، معادل 114 میلیارد و 966 میلیون تومان محاسبه شده است.

در بخش پرتفوی غیربورسی وطوبی نام شرکت‌های نوع دوم سام، صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، پشتوانه سکه طلای زرافشان امید و زرفام آشنا به چشم می‌خورد. ارزش روز پرتفوی بورسی وطوبی در بهمن 1402 معادل 76 میلیارد تومان محاسبه شده است. این زیرمجموعه‌ها می توانند تاثیر بسزایی در ارزش سهام وطوبی داشته باشند که در تحلیل بنیادی مورد محاسبه قرار می‌گیرند.

میزان سودآوری نماد وطوبی از زمان عرضه اولیه تا امروز

شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی معادل 20 درصد از سهام خود را در تاریخ 13 مهر 1401 با نماد وطوبی در بازار بورس عرضه کرد. این سهام اولین بار با قیمت 1,529 ریال معامله و تعداد 29 میلیون سهم از آن در همان روز اول فروخته شد. قیمت فعلی وطوبی در فروردین 1403 معادل 2,630 با 10 درصد بازدهی یک ماهه و 5 درصد یکساله می‌باشد. بالاترین قیمت ثبت شده وطوبی در یک سال گذشته مربوط به اردیبهشت 1402 است که قیمت آن به 3,280 رسیده است.

این شرکت با سرمایه 3 هزار میلیارد ریالی در تاریخ 30 آذر 1402، رتبه 44 را از نظر ارزش سرمایه در بین سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری کسب کرده است. در ادامه به بررسی میزان سودآوری و پتانسیل رشد سهام در تحلیل بنیادی وطوبی می‌پردازیم تا محاسبه کنیم این سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر. چراکه هرچه ارزش واقعی سهام از قیمت فعلی آن بالاتر باشد، سودآوری نماد در آینده بیشتر خواهد بود.

پتانسیل رشد سهم وطوبی

سود نقدی

همانطور که در بخش دارایی‌های تحت تملک وطوبی اشاره کردیم، زیرمجموعه‌های بورسی این شرکت شامل بانک ملت، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان، بانک شهر و نفت و گاز پتروشیمی تامین می‌باشد. سود خالص بانک شهر در روره 12 ماهه منتهی به اسفند 1402 مبلغ 5,347 ریال برآورد شده است. بر این اساس، سهم شرکت از سود نقدی شرکت‌های پرتفوی بورسی برابر با 69 میلیارد تومان خواهد شد. لازم به ذکر است که این شرکت در همین دوره مالی از پرتفوی غیربورسی خود سودی کسب نکرده است.

صورت سود و زیان

درآمد حاصل از سود سهام وطوبی در دوره 6 ماهه ابتدایی سال 1402 برابر با 34 میلیارد تومان و درآمدهای عملیاتی شرکت در همین دوره مالی به بیش از 110 میلیارد تومان رسیده است. با کسر هزینه‌ها می‌توان گفت که سود خالص شرکت برابر با 107 میلیارد تومان بوده است. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، شرکت می‌تواند تا پایان سال مالی 1402 برابر با 69 میلیارد تومان درآمد عملیاتی و 194 میلیارد تومان سود خالص محقق کرده باشد.

سود مجمع

مجمع عمومی عادی سالانه سهام وطوبی منتهی به سال مالی 1401 در تاریخ اردیبهشت 1402 برگزار شد که در این مجمع شرکت از 297 ریال سود خالص مبلغ 210 ریال آن را به ازای هر سهم میان سهامداران خود تقسیم کرده است.

میزان افزایش سرمایه

سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی در بدو تاسیس برابر با 100 میلیارد تومان بوده که طی دو مرحله افزایش سرمایه به 3 هزار میلیارد تومان رسیده است. آخرین افزایش سرمایه این شرکت مربوط به مرداد 1401 است که به میزان 173 درصد از طریق مطالبات سهامداران و سود انباشته افزایش سرمایه داشته است.

نسبت‌های مالی

در تحلیل بنیادی وطوبی، EPS سهام برابر با 256 و نسبت P/E آن برابر با 10.27 است. با توجه به اینکه P/E گروه معادل 6.41 است، پیش‌بینی می‌شود این مقدار در آینده کاهش یابد.

آیا سهام وطوبی ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت سرمایه‌گذاری اقتصاد شهر طوبی در سال 1394 به عنوان یکی از بازوهای سرمایه‎گذاری گروه سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی میلاد شهر (سهامی خاص) و سازمان بازنشستگی شهرداری تهران فعالیت خود را آغاز و سهام خود را اولین بار در سال 1401 با نام نماد وطوبی در بازار بورس عرضه کرد. فعالیت اصلی این شرکت مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است که باعث شده تا پرتفوی بورسی و غیربورسی سودآوری برای خود ایجاد کند. اما برای اینکه بفهمیم آیا سهام وطوبی ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی تحلیل بنیادی وطوبی بپردازیم. این تحلیل با بررسی صورت سود و زیان شرکت، میزان سودآوری سهام را در آینده برای ما مشخص می‌کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.