سامانه کدال چیست و چه اهمیتی برای سهام‌داران دارد؟

سامانه کدال چیست و چه اهمیتی برای سهام‌داران دارد؟

سامانه کدال پایگاهی برای انتشار گزارش شرکت‌ها و درج اطلاعات فاندامنتال است؛ در این مقاله از سهام بین، به طور کامل توضیح می‌دهیم که سامانه کدال چیست.

معامله‌گران و سهامداران بازار سرمایه باید علاوه بر حفظ ارزش دارایی خود در بورس، به سود مناسبی از این بازار دست یابند. بنابراین هر شخصی که قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارد باید علاوه بر کسب دانش معامله‌گری، با سایت‌های مهم بورسی آشنا شود. یکی از این سایت‌های مهم، سامانه کدال نام دارد. اما سامانه کدال چیست؟ کدال که مخفف عبارت سامانه جامع اطلاعات ناشران بورس و فرابورس ایران است، اطلاعات مهمی در اختیار سهامداران جهت تحلیل بنیادی یا فاندامنتال قرار می‌دهد. این سامانه ابزاری است که با جمع‌آوری اطلاعات شرکت‌ها و انتشار آنها در راستای تحلیل و بررسی عملکرد شرکت‌های ثبت شده در سازمان بورس کمک می‌کند. به جهت اهمیت کدال برای انتخاب سهام مناسب در بورس به معرفی این سایت و اطلاعیه‌های کدال می‌پردازیم.

در ادامه به بررسی سامانه کدال، راهنمای استفاده از این سایت، گزارش‌های ارائه شده توسط آن، اهمیت و مزیت استفاده از کدال می‌پردازیم.

سامانه کدال چیست؟

بازار بورس ایران از سال 1346 فعالیت خود را آغاز کرده و در طول این سال‌ها، فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است. با گذشت زمان قوانین این بازار تغییر چندانی نداشت تا اینکه در سال 1384 قوانینی در جهت معاملات آنلاین در بستر اینترنت وضع شد که پس از آماده‌سازی این بستر، کارگزاری‌ها سامانه‎‌های معاملاتی آنلاین ایجاد کردند. سازمان بورس نیز با اقتباس از بازارهای جهانی، پایگاهی برای انتشار گزارش شرکت‌ها ایجاد کرد. این پایگاه همان وبسایتی است که با نام کدال شناخته می‌شود که از طریق آدرس codal.ir قابل دسترس است.

کدال (Comprehensive Database Off All Listed Companies)، سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران بورس و فرابورس ایران، یک مرجع مهم برای تحلیلگران و سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود که گزارش‌های مالی با اهمیت مانند عملکرد ماهانه، فعالیت هیئت مدیره، صورت‌های مالی و سایر اطلاعات مانند شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، فرابورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای مرتبط با بازار سرمایه را در اختیار عموم قرار می‌دهد. این سامانه که با هدف حمایت از حقوق سهامداران و تحلیل دقیق‌تر ایجاد شده است، فرایند ارائه اطلاعات ناشران را تسریع کرده تا همه بتوانند از آن بهره ببرند.

راهنمای استفاده از سامانه کدال

طبق قانون بازار اوراق بهادار، ناشران موظف هستند اطلاعات مهم خود را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند که این کار از طریق سامانه کدال قابل انجام است. با ورود به سایت کدال، با سه بخش با عنوان اطلاعیه‌ها، جستجوی اطلاعیه‌ها و اطلاعیه‌های قدیمی مواجه می‌شوید.

اطلاعیه‌ها

در این بخش، نماد، عنوان اطلاعیه، نام شرکت، کد، زمان ارسال، زمان انتشار و فایل‌های پیوست به ترتیب زمان نشان داده می‌شوند.

جستجوی اطلاعیه‌ها

بخش اعظم آموزش کار با کدال مربوط به جستجوی اطلاعیه‌ها می‌شود. در این بخش فیلترهای مختلفی وجود دارد که کار با سایت را برای سهامداران راحت می‌کند. این فیلترها به صورت زیر قابل مشاهده هستند:

  • نام/نماد: در این بخش نام نماد مورد نظر را وارد کنید.
  • وضعیت ناشر: در اینجا باید یکی از مواردی چون ناشر پذیرفته شده در بورس، فرابورس، بورس کالا یا بورس انرژی را انتخاب نمایید.
  • گروه اطلاعیه: شما می‌توانید در این بخش یکی از موارد صورت مالی سالانه، افشای اطلاعات با اهمیت، گزارش عملکرد سالانه، اساسنامه، اطلاعات هیئت مدیره، مجامع، افزایش سرمایه، اوراق بدهی و غیره را انتخاب و مشاهده نمایید.
  • نوع شرکت: در این بخش برای بررسی عملکرد شرکت‌های بورسی و فرابورسی گزینه ناشران را انتخاب کنید.
  • نوع اطلاعیه: در این بخش می‌توانید گزینه‌های مربوط به اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای، زمانبندی پرداخت سود، گزارش فعالیت هیئت مدیره، گزارش کنترل‌های داخلی و اظهارنامه‌های مالیاتی را مشاهده کنید.

اطلاعیه‌های قدیمی

در ادامه مبحث سامانه کدال چیست به قسمت اطلاعیه‌های قدیمی می‌پردازیم. در این بخش اطلایه‌های قدیمی مربوط به سال‌های 1382 تا 1389 به صورت فایل پیوستی قابل مشاهده هستند.

چه گزارش‌هایی در سامانه کدال منتشر می‌شود؟

اطلاعیه‌های کدال شامل گزارش ماهانه و میان دوره‌ای شرکت‌ها، گزارش صورت‌های مالی، گزارش افزایش سرمایه، گزارش تفسیری هیات مدیره، اطلاعات جامع شرکت‌ها، اعلام زمان واریز سود و گزارش‌های مالی پایان دوره‌ای منتهی به سال مالی نهادها و شرکت‌های بورسی است.

گزارش ماهانه و میان دوره‌ای شرکت‌ها

طبق قانون سازمان بورس و اوراق بهادار، کلیه شرکت‎‌هایی که نماد خود را در بورس عرضه کرده‌اند باید علاوه بر گزارش ماهانه، هر سه ماه یکبار گزارشی از صورت‌های مالی خود به صورت شفاف منتشر کنند. در گزارش ماهانه، شرکت‌ها میزان فروش و یا میزان ارائه خدمات انجام شده خود را در مدت یک ماه گذشته به همراه نرخ و حجم فروش ارائه می‌‌دهند.

گزارش صورت‌های مالی

شرکت‌های بورسی و فرابورسی ملزم به ارائه صورت‌های مالی خود که شامل صورت سود و زیان، صورت وضعیت مالی، صورت سود و زیان جامع، صورت جریان نقد و صورت تغییرات در حقوق مالکانه به صورت حسابرسی شده و حسابرسی نشده هستند. این گزارش در دوره‌های 3 ماهه، 6 ماهه، 9 ماهه و یکساله منتشر می‌شوند.

گزارش افزایش سرمایه

شرکت‌ها برای توسعه فعالیت‌های خود نیاز به تامین مالی دارند که آن را از طریق افزایش سرمایه تامین می‌کنند. نحوه افزایش سرمایه و میزان آن در سایت کدال منتشر می‌شود. جهت برگزاری مجمع فوق‌العاده برای انجام افزایش سرمایه، باید شرکت‌ها گزارشی تحت عنوان طرح توجیهی افزایش سرمایه ارائه دهند که پس از تایید آن توسط بازرس قانونی و حسابرس،  نظر سازمان بورس تحت عنوان مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه در کدال منتشر می‌شود و شرکت موظف است طی 60 روز مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار کند.

افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب

از دیگر اطلاعیه‌های کدال می‌توان به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب اشاره کرد. این اطلاعات با اهمیت رویدادهایی مثل بهره‌برداری از پروژه‌های جدید و تغییر در نوع اصلی فعالیت شرکت‌ها اشاره کرد که موجب تغییر در میزان سودآوری و یا عملکرد شرکت‌ها می‌شود.

گزارش تفسیری هیات مدیره

یکی دیگر از اطلاعیه های کدال شامل گزارش تفسیری هیات مدیره است که همراه با صورت‌های مالی منتشر و به صورت دوره‌ای به روز رسانی می‌شود. این گزارش با توجه به رویدادهای سال گذشته و وضعیت آینده، گزارش مهمی از وضعیت حال و آینده شرکت منتشر می‌کند.

اطلاعات جامع شرکت‌ها

یکی از مهم‌ترین اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، اطلاعات جامع شرکت‌هاست که جهت تحلیل بنیادی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. موضوع این اطلاعیه‌ها شامل میزان افزایش سرمایه، تقسیم سود نقدی، تغییرات هیات مدیره و غیره است.

اعلام زمان واریز سود

زمانی که شرکت‌ها سودآور باشند، به هر سهم مقداری سود تعلق می‌گیرد که در این سایت زمان و مقدار واریز سود به سهامداران اطلاع داده می‌شود. برای دسترسی به این بخش باید در سایت کدال نماد را جستجو و جدول تاریخ مراجعه به بانک و یا زمان واریز سود به سامانه سجام را دانلود کنید.

سایر امکانات سامانه کدال چیست؟

ناشران

به تمام شرکت‌هایی که در سازمان بورس و یا فرابورس ثبت شده‌اند، ناشران بورسی گفته می‌شود. این ناشران باید طبق قانون، گزارشات مصوب سازمان بورس را از طریق سامانه منتشر کنند.

نهادهای مالی

در این قسمت اطلاعات مربوط به شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی، تامین سرمایه، سبدگردان، سرمایه‌گذاری، هلدینگ، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مشاور سرمایه‌گذاری، موسسه‌های رتبه‌بندی، نهادهای واسطه و گارگزاری‌های سراسر کشور منتشر می‌شود.

سامانه سنم

سنم مخفف سامانه نظارت مکانیزه صندوق‌هاست. وظیفه این سامانه، نظارت مستمر بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. مدیران این صندوق‌های سرمایه‎‌گذاری باید فایل اطلاعات صندوق‌ها را تحت مدیریت خود به صورت روزانه بارگذاری کنند.

سامانه تدان

تدان مخفف عبارت تحلیل داده ناشران است و همانطور که از نام آن پیداست، سامانه‌ای برای مطرح شدن پرسش‌ها از ناشران برای برگزاری کنفرانس خبری است. در این بخش پاسخ سوالات سهامداران حقوقی در رابطه با گزارش‌های کدال و تحلیل آنها وجود دارد.

سامانه صورت‌حساب

در این سامانه، نهادهای مالی صورت‌حساب‌های خود را منتشر می‌کنند. سامانه کدال نیز وظیفه نظارت بر این صورت‌حساب‌ها جهت تصمیم‌گیری آتی مدیریت سازمان بورس درمورد شرکت‌ها را برعهده دارد.

اخبار

در این بخش از سامانه کدال، خبرهای مربوط به بازار سرمایه منتشر می‌شود.

وظایف سامانه کدال چیست؟

وظایف سامانه کدال عبارتند از:

  • دریافت و پذیرش گزارش‌ها توسط سامانه
  • آماده‌سازی و ثبت گزارش‌ها به وسیله ناشران
  • ذخیره و بازیابی گزارش‌های دریافتی
  • استخراج گزارش‌های متنوع از اطلاعات ارسالی توسط ناشران
  • تحلیل و نظارت بر گزارش‌ها توسط کارشناسان سازمان
  • انتشار اطلاعات به عموم
  • مزایای استفاده از سامانه کدال
  • استفاده از سامانه کدال دارای مزایای زیر است:
  • دسترسی آسان سهامداران به اطلاعیه‌های کدال
  • تسهیل فرآیند تهیه و افشای اطلاعات
  • تسریع در ارائه اطلاعات ناشران و افشای عمومی آن
  • امکان نظارت موثرتر بر نحوه ارائه و افشای اطلاعات
  • امکان گزارش‌گیری بر اصول جهانی
  • افزایش دقت در محاسبات و کنترل‌ها
  • ارتقای سطح اطلاع رسانی و افزایش هماهنگی واحدهای درون سازمانی و برون سازمانی
  • افزایش شفافیت اطلاعاتی از طریق کاهش دوره زمانی تهیه تا انتشار اطلاعات

اهمیت سامانه کدال برای سهامداران

سامانه کدال چیست؟ سامانه کدال مخفف عبارت سامانه جامع اطلاعات ناشران بورس و فرابورس ایران است که اطلاعات جامعی در مورد عملکرد مالی شرکت‌ها در اختیار سهامداران قرار می‌دهد. از این جهت این سایت اهمیت خاصی در انتخاب سهام مناسب برای خرید و یا تحلیل بنیادی آن سهم دارد. افرادی نیز که قصد سرمایه‌گذاری در بورس ایران را دارند باید با این سایت و نحوه استفاده از آن آشنا شوند تا عملکرد خود را در این بازار بهبود بخشند. سامانه کدال گزارش صورت‌های مالی شرکت‌ها را در فواصل ماهانه، سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و یکساله در اختیار عموم قرار می‌دهد تا بتوانند انتخاب درست‌تری در زمان خرید فروش و یا نگهداری سهام داشته باشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.