شرایط تخفیف 5 درصدی خوراک پتروشیمی‌ها و تاثیر آن بر بورس

شرایط تخفیف 5 درصدی خوراک پتروشیمی‌ها و تاثیر آن بر بورس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی شرط بهره‌مندی از تخفیف خوراک پتروشیمی‌ها را اختصاص 40 درصدی درآمد مجتمع‌های پتروشیمی به توسعه این صنعت اعلام کرد.

چندی پیش، لایحه تخفیف 5 درصدی خوراک پتروشیمی‌ها در صورت تخصیص 40 درصدی درآمد مجتمع‌های پتروشیمی برای توسعه این صنعت در مجلس ارائه شد. با انتشار این خبر، سوالی در ذهن سهامداران بازار بورس ایجاد شد که آیا این تخفیف می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیر بگذارد؟ با توجه به اینکه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی در یک سال اخیر، چالش‌هایی را در بازار بورس و ایجاد کرد، می‌توان نتیجه گرفت که این تخفیف نیز می‌تواند تغییراتی در قیمت سهام گروه پتروشیمی‌ها ایجاد کند. بر این اساس، مدیرعامل شرکت پتروشیمی، مرتضی شاه میرزایی در نشستی در دانشگاه امام صادق به بررسی این موضوع پرداخت.

بیانیه مدیرعامل شرکت پتروشیمی در مورد تخفیف خوراک پتروشیمی‌ها

به نقل از وزارت نفت، مرتضی شاه میرزایی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی، در نخستین همایش ملی توسعه آینده‌نگری در صنعت پتروشیمی روز پنجشنبه در دانشگاه امام صادق اعلام کرد: این رویکرد که تا زمانی که با غربی‌ها همکاری نکنیم، کار پیش نمی‌رود، بسیار غلط است. تفکر یخ‌زده که باید همرنگ آمریکا و اروپا باشیم هنوز در کشور وجود دارد و باید از آن فاصله بگیریم. چرا با وجود اینکه از کشف اولین چاه نفت 13 سال می‌گذرد، هنوز هم در کانالیست وابستگی قرار داریم؟

همچنین وی ادامه دارد: ما در 8 سال جنگ تحمیلی، بیشترین نوآوری را در صنعت پتروشیمی داشتیم و تولیدات این صنعت نسبت به دوران قبل از انقلاب اسلامی چندین برابر شده است. صنعت پتروشیمی یک صنعت فوق تخصصی و پیچیده است و در هر مجتمع فرآیندهای تولید متفاوت است. اما پیش‌بینی می‌شود تا 4 سال آینده بتوانیم همه تجهیزات صنعت نفت را از تولیدکننده داخلی تامین کنیم. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه چالش‌هایی در تامین دانش فنی وجود دارد اظهار داشت، آمادگی کامل برای انتقال دانش فنی از دیگر کشورها در این صنعت وجود دارد.

شاه میرزایی با بیان اینکه درحال حاضر ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی بیش از 92 میلیون تن در 75 مجتمع است، اظهار داشت: چشم‌انداز صنعت پتروشیمی، دستیابی به دانش فنی همه محصولات شناسنامه داری است که در کشورهای دیگر تولید می‌شود. نگاه به آینده بدون عبرت از گذشته و بررسی وضعیت موجود میسر نیست. شهیدان این مرز و بوم هویت خود را حفظ کردند و به غرب تکیه نکردند، چراکه متکی بودن به غرب هویت صنعتی و فرهنگی کشور را نابود خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: اولین مجتمع پتروشیمی در کشور 65 سال پیش تاسیس شد و با اینکه در آن سال‌ها یعنی 1337 و 1357 که ذخایر هیدورکربوری سرشاری داشتیم و تحریم یا جنگ وجود نداشت، تنها 6 مجتمع پتروشیمی تاسیس شد. چراکه کشورهای غربی با وجود فرش قرمزی که برایشان پهن شده بود، نمی‌خواستند اشتغال، ارزش افزوده و تکامل عقلی در کشور ایجاد شود. اما با پیروزی انقلاب اسلامی، جوانان کنترل صنعت نفت را در دست گرفتند و این صنعت بدون مشکل به کار خود ادامه داد. درواقع صنعت پتروشیمی هرچه دارد، مدیون انقلاب اسلامی است.

به همین جهت تخصیص 40 درصدی درآمد مجتمع‌های پتروشیمی می‌تواند باعث رونق دوباره این صنعت و بی نیازی آن به کشورهای غربی شود. با رونق گرفتن این صنعت، سهام این گروه نیز رشد خواهد داشت و علاوه بر رشد صنعت پتروشیمی، سهامداران نیز سود خواهند کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.