معرفی کامل نماد زفجر و تحلیل بنیادی آن

معرفی کامل نماد زفجر و تحلیل بنیادی آن

در این مقاله به بررسی سهام شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان با نماد زفجر پرداخته‌ایم که عرضه اولیه سال 1402 بورس بود.

شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان یکی از بزرگ‌ترین فعالان در صنعت دامپروری و زراعت است که فعالیت خود را از سال 1373 آغاز کرده است. این شرکت با ظرفیت نگهداری 6 هزار راس گاو شیرده که جزو دارایی‌های شرکت محسوب می‌شود، در بین 7 شرکت دارای گاو شیرده بزرگ بازار سرمایه شناخته می‌شود. بازدهی دارایی‌های این شرکت نشان دهنده این مطلب است که شرکت تا چه اندازه توانسته از دارایی‌های خود در راستای سودسازی استفاده کند. اما در پاسخ به این سوال که این سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به مطالعه تحلیل بنیادی نماد زفجر بپردازیم. با مطالعه این تحلیل به راحتی می‌توان زمان مناسب ورود به سهام را شناسایی و به سود رسید.

در ادامه به بررسی اطلاعاتی در مورد شرکت، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان افزایش سرمایه و پتانسیل رشد سهام می‌پردازیم تا ارزش ذاتی سهام زفجر را مورد ارزیابی قرار دهیم.

شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان

شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان فعالیت خود را از سال 1373 در زمینه زراعت و دامپروری آغاز کرد. این شرکت دارای شش واحد به نام‌های واحد باغداری، زراعت و تولید نهار چهارمیل اردستان، واحد زراعت و تولید نهال مهیار و نونهالان شهرضا، واحد باغداری رحمت آباد نطنز، واحد تولید دامپروری (گاو شیری) رحمت‌آباد نطنز، واحد پرواربندی (گوساله) حسین آباد اردستان و واحد دامپروری (بز داری) قلعه گنج کرمان است.

فعالیت اصلی شرکت در زمینه تولید شیر و گوشت، باغداری، زراعت و تولید نهال و محصولات گلخانه‌ای، پرورش و نگهداری طیور، پرورش و نگهداری زنبور عسل، پرورش و صید آبزیان، بهره‌برداری و استفاده از محصولات کشاورزی و باغبانی، فروش محصولات کشاورزی و لبنی، واردات ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی است. این شرکت سهام خود را با نام زفجر در اردیبهشت ماه 1402 به بازار بورس عرضه کرد.

سهامداران عمده سهام شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان

تا قبل از عرضه نماد زفجر، 51 درصد از سهام شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان در اختیار شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس و 49 درصد در اختیار بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قرار داشت. بعد از عرضه اولیه این شرکت، 15 درصد از سهام بنیادی مستضعفان انقلاب اسلامی به عموم عرضه شد. به همین جهت، در حال حاضر، 51 درصد از سهام شرکت به شرکت دامپروری پارس، 34 درصد به بنیادی مستضعفان و 15 درصد به صندوق‌ها و سهامداران حقیقی تعلق گرفت.

شرکت کشاورزی و دامپروری فردوس یکی از شاخص‌ترین شرکت‌های زراعی و پرورش دام در ایران محسوب می‌شود که به عنوان سهامدار عمده زفجر می‌تواند یک پشتوانه خوب برای سهام محسوب شود. چراکه ارزش سهام به شرکت‌های وابسته و دارایی‌های تحت تملک وابسته است.

دارایی‌های تحت تملک

از زیرمجموعه‌های شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان می‌توان به واحد باغداری رحمت‌آباد، زراعت و تولید نهال چهارمیل اردستان، واحد باغداری رحمت‌آباد نطنز، واحد زراعت و تولید نهال مهیار و نونهالان شهرضا، واحد تولید دامپروری (گاو شیری) رحمت آباد نطنز، واحد پرواربندی (گوساله) 5000 راسی حسین آباد اردستان و واحد دامپروری (بز داری) قلعه گنج کرمان اشاره کرد.

این شرکت با ظرفیت نگهداری 6 هزار راس گاو شیرده که جزو دارایی‌های شرکت محسوب می‌شود، در بین 7 شرکت دارای گاو شیرده بزرگ بازار سرمایه شناخته می‌شود. بازدهی دارایی‌های این شرکت نشان دهنده این مطلب است که شرکت تا چه اندازه توانسته از دارایی‌های خود در راستای سودسازی استفاده کند. چراکه در صنعت دامپروری استفاده از دارایی‌هایی چون اراضی بایر یکی از نکات مهمی‌است که سودآوری شرکت را در این سال‌ها تا میزان قابل توجهی افزایش داده است.

میزان سودآوری نماد زفجر از زمان عرضه اولیه تا به امروز

زفجر جزو عرضه‌های اولیه سال گذشته‌ی بورس بود؛ شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان در تاریخ 30 اردیبهشت ماه 1402 به میزان 15 درصد از سهام خود را با نام نماد زفجر به بازار سرمایه عرضه کرد. قیمت عرضه اولیه این سهام 11,497 ریال بود که در مرحله‌ی دوم عرضه به عموم مردم، با قیمت 12540 ریال رسید. در همان ماه اولیه پس از عرضه، زفجر با رشد قابل توجهی همراه شد و در انتهای خرداد به قیمت 24000 ریال نیز رسید و سود نسبتا 100 درصدی را نصیب سهام‌داران خود کرد. قیمت فعلی این سهام در خرداد 1403 برابر با 17,350 ریال است. این سهام در فروردین سال جاری به قیمت 22,800 ریال هم رسید.

در تحلیل بنیادی نماد زفجر یکی از مهم‌ترین عواملی که سودآوری نماد را نشان می‌دهد، بررسی سوددهی شرکت و میزان عرضه و تقاضای نماد است. در این تحلیل با مقایسه قیمت فعلی سهام با ارزش واقعی آن می‌توان پتانسیل رشد نماد را در آینده مورد بررسی قرار داد. این کار با مطالعه صورت سود و زیان و درآمد شرکت قابل انجام است.

پتانسیل رشد نماد زفجر

میزان درآمد

مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان در شش ماهه نخست سال 1402 برابر با 5،173,328 میلیون ریال و در شش ماهه دوم همان سال برابر با 5,660,099 میلیون ریال برآورد شده است. پیش بینی می‌شود میزان درآمد عملیاتی شرکت به 10 هزار میلیون ریال در سال مالی 1403 برسد.

هزینه‌های تولید

بر اساس برآوردهای انجام شده، هزینه‌های تولید در سال مالی 1402 معادل 7,812,850 میلیون ریال و هزینه‌های فروش، اداری و عمومی معادل 305,584 میلیون ریال بوده است. با درنظر گرفتن نرخ 20 درصدی رشد هزینه‌ها، پیش بینی می‌شود هزینه تولید در سال مالی 1403 به 8,997,982 میلیون ریال برسد.

صورت سود و زیان

سود خالص رفجر در شش ماهه ابتدایی سال 1402 برابر با 1,372,675 میلیون ریال و در شش ماهه دوم همان سال معادل 1,644,845 میلیون ریال بوده است. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که این مقدار در سال مالی 1403 با افزایش همراه باشد.

سود مجمع

طی مصوبات مجمع عمومی سالیانه نماد زفجر که در تاریخ 12 تیر 1402 برگزار شد، 760 ریال سود به ازای هر سهم برای سهامداران درنظر گرفته شد. بر این اساس، به میزان 60 درصد از سود کل میان سهامداران تقسیم شد.

میزان سرمایه نماد رفجر

با توجه به اینکه این سهام به تازگی وارد بورس شده است، هنوز افزایش سرمایه‌ای برای آن درنظر گرفته نشده است، اما سرمایه این شرکت درحال حاضر معادل با 900 هزار میلیون ریال است.

نسبت‌های مالی

EPS سهام در خرداد 1403 معادل با 2,973 و نسبت P/E آن برابر با 5.91 است. با توجه به اینکه میانگین P/E گروه 7.46 است، پیش‌‌بینی می‌شود این مقدار در آینده با افزایش همراه باشد.

آیا نماد زفجر ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان فعالیت خود را از سال 1373 در زمینه زراعت و دامپروری آغاز کرد. این شرکت دارای شش واحد مهم در زمینه تولیدات دام، لبنیات و کشاورزی می‌شود که موجب شده تا به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان محصولات لبنی در کشور شناخته شود. این شرکت سهام خود را به تازگی و در تاریخ 30 اردیبهشت ماه 1402 به بازار بورس عرضه کرد. اما در پاسخ به این سوال که این سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به مطالعه تحلیل بنیادی نماد زفجر بپردازیم. این تحلیل به ما اطلاعاتی در مورد شرکت، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سرمایه و پتانسیل رشد سهام می‌دهد. با مطالعه این تحلیل به راحتی می‌توان زمان مناسب ورود به سهام را شناسایی و به سود رسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.