جزئیات سهام کتوسعه؛ از عرضه اولیه تا پتانسیل رشد

جزئیات سهام کتوسعه؛ از عرضه اولیه تا پتانسیل رشد

شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر با نماد کتوسعه به عنوان هفتمین عرضه اولیه در تاریخ 5 تیر 1402 به فروش رسید. سهام کتوسعه بعد از روز عرضه رشد شارپی خود را آغاز کرد و صف خرید شد، اما در نهایت بعد از چند هفته به سرنوشت دیگر عرضه‌های اولیه دچار و با صف فروش مواجه شد. اما در اینجا با سوالی مواجه می‌شویم که آیا بعد از نوسانات صف خرید و فروش، می‌توان گفت که این سهام ارزش سرمایه گذاری را دارد و می‌تواند با پتانسیل بالا، دوباره رشد شارپی خود را از سر گیرد؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

در این مقاله، به بررسی زمان عرضه اولیه نماد کتوسعه، اطلاعات بنیادی شرکت، قیمت سهام و پتانسیل رشد آن می‌پردازیم.

زمان عرضه اولیه سهام کتوسعه

شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر با نماد "کتوسعه" در تاریخ دوشنبه پنجم تیر ماه 1402 در دو مرحله ارزش گذاری شد و در نهایت با قیمت 22 هزار و 85 ریال به فروش رسید. این شرکت 128,400,000 سهم معادل با 12 درصد از کل سهام شرکت خود را در این تاریخ عرضه کرد و با وجود اینکه هر کد حقیقی و حقوقی می‌توانست حداکثر 210 سهم خریداری کند، اما تنها 44 سهم معادل 96 هزار تومان به هر کد اختصاص یافت.

عرضه اولیه این سهام به روش ترکیبی و طی دو مرحله صورت گرفت. در مرحله اول، حدود 4 درصد سهام شرکت معادل با 42 میلیون و 800 هزار سهم در صندوق‌ها عرضه و کشف قیمت انجام شد. در مرحله دوم نیز 8 درصد دیگر، به عموم مردم اختصاص یافت. در ادامه به نقد و بررسی سهام کتوسعه خواهیم پرداخت و می‌خواهیم بدانیم این سهام ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر.

اطلاعات بنیادی شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر

شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر، با بیش از 30 سال تجربه برای اولین بار در گروه استخراج سایر معادن طبقه بندی شده که تا قبل از آن تنها در گروه نماد کماسه فعال بود. این شرکت در سال 1366 اولین بار با نام شرکت موزاییک سازی میثاق شروع به فعالیت کرد و درحال حاضر تولیداتش به سه دسته پوکه معدنی، سنگ ساختمانی قطعات پیش ساخته بتنی تقسیم می‌شود.

عمده مواد استخراجی این معدن شامل سنگ ساختمانی است، اما سنگ  مرمریت، کریستال، چینی، مرمر قطعات پیش ساخته بتنی غیر مسلح و پوکه معدنی نیز از این معدن استخراج می‌شوند. سهامداران عمده این شرکت، سازمان اقتصادی کوثر با مالکیت 94.7 درصدی و همچنین موسسه توسعه کسب و کار رویش کوثر با مالکیت 5 درصدی می‌باشند. ارزش گذاری سهام کتوسعه توسط شرکت تامین سرمایه امید به چهار روش انجام شده که بر اساس تعداد سهام، هر سهم آن برابر با 2,420 تومان ارزش گذاری شده است.

قیمت سهام کتوسعه

قیمت فعلی سهام کتوسعه در زمان نگارش این مقاله برابر با 27,050 ریال بوده و این در حالی است که قیمت پایانی آن به 26,550 و بیشترین قیمت آن به 27,900 رسید. بنابراین با توجه به قیمت عرضه اولیه آن، تا به حال  20.22 درصد به سهامداران خود سود داده است. کتوسعه از زمان عرضه اولیه، یعنی 5 تیر ماه تا 12 تیر صف خرید بود و قیمت آن تا 30,850 ریال افزایش یافت. سپس بعد از چند روز نوسان تا تاریخ 20 تیرماه روند کاهشی پیدا کرد و حال بعد از یک دوره نزول، دوباره روند آرام رشد خود را در پیش گرفته است.

با توجه به اینکه شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر یکی از شرکت‌های استخراج سنگ‌های ساختمانی است و کارنامه خوبی از نظر افزایش سرمایه تا به امروز داشته است. آیا این سهام به رشد خود ادامه خواهد داد؟ آیا ارزش سرمایه گذاری دارد؟ آیا بعد از صف‌های طولانی خرید و فروش، الان زمان خرید این سهم است؟ اینها سوالاتی هستند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

پتانسیل رشد کتوسعه

برای سنجش میزان رشد سهام کتوسعه به بررسی موارد زیر می‌پردازیم.

میزان درآمد

شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر با بهره برداری از توانمندی‌های معدنی توانسته به یک میزانی از سود پایدار، افزایش رضایتمندی و ثبات ارزش سهام خود دست یابد. این شرکت طی 5 سال گذشته، به طور میانگین هر سال 25 درصد به میزان درآمد خود افزوده است. بیشترین میزان رشد این شرکت طی یکسال اخیر رقم خورده و درآمد فروش آن به میزان 59 درصد نسبت به سال‌های پیش افزایش داشته است.

میزان فروش

ارزیابی سهم معادن شرکت مطابق صورت‌های مالی گذشته منتهی به 30 آذر ماه 1401 نشان می‌دهد که 34 درصد از رشد این شرکت مربوط به معادن دریژان غربی و شرقی، 31 درصد آن از فروش معادن گوهره خرم آباد و 14 درصد مربوط به معدن نظرآباد است. 8 درصد مابقی مربوط به فعالیت‌های بازرگانی انواع سنگ بریده توسط این شرکت می‌باشد.

میزان سودآوری

ارزیابی سودآوری شرکت نشان می‌دهد که در 4 سال اخیر، به میزان 64 درصد حاشیه سود ناخالص به ثبت رسیده و این روند همچنان رو به رشد می‌باشد. این میزان در سال 97 به میزان 61 درصد در سال 1401 به میزان 69 درصد افزایش داشته است. حاشیه سود خالص این شرکت در این دوره بی ثبات بوده و میانگین آن در 4 سال اخیر برابر با 76 درصد به دست آمده و در سال 1399 به 130 درصد رسید. حاشیه سود خالص در سال 1401 برابر با 68 درصد محاسبه شد.

ارزش سهام

ارزش گذاری سهام کتوسعه به 4 روش تنزیل جریانات نقدی (FCFE)، مدل نسبی (Trailing P/E)، تنزیل سود تقسیمی (DDM) و مدل مبتنی بر ارزش روز دارایی (NAV) انجام شده است. بر اساس تعداد سهام که برابر با یک میلیارد و هفتاد میلیون برگه سهام است، ارزش هر سهم بر اساس روش تنزیل جریانات نقدی برابر با 1,737 تومان و بر مبنای نسبت P/E برابر با 1,426 تومان تخمین زده شده است. همچنین ارزش سهام بر مبنای تنزیل سود تقسیمی برابر با 1,527 تومان و بر مبنای ارزش ناو برابر با 4,991 تومان می‌باشد. با جمع بندی این موارد می‌توان گفت ارزش روز سهام شرکت 2,420 تومان برآورد شده است.

رشد EPS

EPS به معنای سود هر سهم است که معمولا به اختصار ای پی اس خوانده می‌شود. در 12 ماه اخیر، رشد سود EPS هر سهم با افزایش 193 درصدی همراه بوده و از 37 تومان به 111 تومان رسیده است. بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، این سهم ممکن است تا 4 سال آینده، هر سال به طور متوسط رشد 51 درصدی را تجربه کند. به همین جهت می‌توان گفت این سهام می‌تواند در آینده پتانسیل رشد بالایی داشته باشد.

آیا سهام کتوسعه ارزش سرمایه گذاری دارد؟

با توجه به ارزیابی‌های انجام شده در بخش‌های درآمد، فروش، ارزش سهام و رشد EPS می‌توان گفت که سهام شرکت کتوسعه می‌تواند در طولانی مدت به رشد خوبی دست یابد. اما برای سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت با نوساناتی همراه خواهد بود. این سهام از زمان عرضه اولیه تا به امروز رشد مناسبی داشته و در مقایسه با عرضه اولیه‌های دیگر، بعد از صف خرید، کاهش شارپی نداشته است. ما نیز در این مقاله به بررسی پتانسیل رشد این سهام پرداختیم تا شما نیز با انجام ارزیابی‌های بیشتر اقدام به سرمایه گذاری در این نماد کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


پیمان

فعلا اجازه رشد به سهم داده نشده است برای خرید باید صبر کرد تا سهم بالای 25500تثبیت بشه

8 ماه قبل

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.