وضعیت بورس در اردیبهشت ۱۴۰۳ و پیش‌بینی روند آن

وضعیت بورس در اردیبهشت ۱۴۰۳ و پیش‌بینی روند آن

پس از طی شدن هفته اول سبز رنگ اردیبهشت، در شروع هفته دوم، شاهد رکود مجدد در بازار بورس هستیم؛ در این مقاله به پیش‌بینی وضعیت بورس در ادامه اردیبهشت 1403 پرداختیم.

بازار بورس اوراق بهادار ایران در حالی به استقبال اردیبهشت 1403 رفت که نگرانی‌هایی از جمله نرخ بهره بالا، تنش‌های سیاسی و اقتصادی و همچنین تضاد فکری برخی دولتمردان و مجلسی‌ها با بخش خصوصی بر فضای آن حاکم بود. با این وجود، حالا که دهه اول اردیبهشت سپری شده، عملکرد بورس مجموعا در طی این چند روز مثبت بود. در طول هفته اول اردیبهشت، همه‌ روزها شاهد ورود سرمایه حقیقی به بورس بودیم و به غیر از سه شنبه 4 اردیبهشت، باقی روزها شاهد رشد شاخص نیز بودیم. معاملات در روز ابتدایی این هفته اما با روندی نسبتاً متعادل همراه بود و شاخص کل بورس نوسانات جزئی را تجربه کرد و در پایان روز یکشنبه نهم اردیبهشت، شاخص کل با کاهش 20 هزار واحدی، در سطح 2 میلیون و 284 هزار و 833 واحد ایستاد. در ادامه به بررسی پیش‌بینی وضعیت بورس در روزهای باقیمانده اردیبهشت 1403 و پیش‌بینی روند آن می‌پردازیم.

عملکرد بورس در روزهایی که از اردیبهشت سپری شد

بازار سهام در اردیبهشت، روندی صعودی با نوسانات مختصر داشت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده بازار سهام ایران در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه شاهد روندی صعودی با نوسانات جزئی بود. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، فروردین را در 2 میلیون و 208 هزار واحد به اتمام رسانید و در حال حاضر و پایان روز معاملاتی 9 اردیبهشت، به عدد 2 میلیون و 284 هزار واحدی رسیده است؛ در حالی‌که روزهای چهارشنبه و شنبه را در کانال 2.3 میلیونی قرار داشت. به این ترتیب شاخص کل در این بازه زمانی با رشدی معادل 3.4 درصد همراه بود. شاخص هم وزن نیز 9 اردیبهشت 1403 با ریزش 7 هزار و 534 واحدی، به عدد 757 هزار و 509 واحد رسید و با توجه به اینکه شاخص هم وزن فروردین را در عدد 723 هزار و 566 واحد به اتمام رسانده بود، بنابراین شاهد رشد 4.6 درصدی شاخص هم وزن در طی روزهای سپری شده از اردیبهشت بودیم. به این ترتیب می‌توان گفت که عملکرد نمادهای کوچک و متوسط بازار حتی از میانگین نمادهای شاخص ساز نیز بهتر بوده است.

رشد شاخص کل در این مدت عمدتاً به دلیل افزایش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز در برخی از روزها مانند 1 و 2 اردیبهشت ماه بود. با این حال، بازار در روزهای مانند 4 و 9 اردیبهشت ماه با افت نسبی قیمت‌ها روبرو شد که عمدتاً به دلیل نگرانی‌هایی در خصوص وضعیت اقتصادی کلان و همچنین نشان دهنده‌ی تعادل نسبی روند بازار است. در مجموع، بازار سهام در اردیبهشت ماه روندی نسبتاً مثبت را تجربه کرد و به نظر می‌رسد با توجه به اخبار مثبت معافیت مالیاتی بورس از عایدی سرمایه، این روند در روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد.

عملکرد منفی در دو روز ابتدایی هفته دوم اردیبهشت

در حالی که با شروع خوب بورس در هفته اول اردیبهشت و اخبار معافیت مالیاتی بورس از عایدی سرمایه، همه انتظار روزهای مثبت پرقدرتی را در هفته دوم اردیبهشت متصور بودند، اما در دو روز ابتدایی این هفته، بورس قرمز رنگ بود. روند ورود پول حقیقی به بازار بر خلاف هفته پیش متوقف شده و شاهد حجم و ارزش پایین معاملات هستیم. با این حال، بر اساس گفته‌ی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر باقی ماندن معافیت‌هایی که در حوزه بورس وجود داشته و بازگشت نرخ مالیت بر عملکرد بنگاه‌ها به سطح 20 درصد، شاهد تزریق سیگنال‌های مثبت به بازار بودیم و باید دید که آیا نمادهای بورس به روند مثبت بازمی‌گردند یا خیر.

پیش بینی وضعیت بورس در روزهای آینده

طی روزهای اخیر و با کاهش تنش‌های نظامی در منطقه که در اواخر فروردین سازمان بورس برای کنترل هیجان آن، مجبور به محدودیت در دامنه نوسان شد، شاهد بازگشت ثبات و آرامش به بازار سرمایه بودیم و این امر کمی سبب افزایش سرمایه‌گذاری در بورس و افزایش ورود پول حقیقی شده بود. با این حال به نظر می‌رسد که بورس رمق کافی برای جدا شدن از سطوح فعلی را ندارد و سرمایه‌گذاران با تجارب قبلی و جو ناامیدی، بیشتر به دنبال اخبار منفی هستند. اگر شاهد اخبار مهمی نظیر تغییر نرخ دلار نیما نباشیم، احتمالا وضعیت بورس در ادامه هفته دوم اردیبهشت نیز در رکود و فرسایشی باشد. انتظار می‌رود بازار سهام در روز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 با روندی متعادل و احتمالاً کمی منفی روبرو شود. برخی از کارشناسان معتقدند که شروع معاملات منفی خواهد بود و با نوسانات مثبت و رنج مثبت تداوم پیدا می‌کند و در نهایت به تعادل می‌رسد.

محرک‌های فعلی وضعیت بازار بورس

  • افت قیمت طلا و ارز: افت قیمت طلا و ارز در روزهای اخیر، به نفع بازار سرمایه است، زیرا خروج پول از بازار سهام به سمت این بازارها را متوقف می‌کند و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را در بازار بورس متمرکز کنند و سود بیشتری را از این راه به دست آورند.
  • نرخ بهره بالا: نرخ بهره بالا یکی از عوامل مهم فشار بر بازار سهام است.
  • جنگ برخی دولتمردان و مجلسی‌ها با صنعت و کسب و کارها: این موضوع به نفع بازار سرمایه نیست و هر از چندگاهی شاهد مخابره‌ی اخبار منفی حول صنایع هستیم که سبب سردرگمی افراد می‌شود.
  • عدم تعدیل نرخ دلار در سامانه نیما: عدم تعدیل نرخ دلار در سامانه نیما به نفع بازار سرمایه نیست و انجام اقدامات لازم در جهت تعدیل نرخ نیمایی و نزدیک شدن آن به نرخ بازار آزاد، سبب رشد صنایع شده و موجب می‌شود تا تمامی سرمایه‌گذاران با خیالی آسوده در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند و شاهد ورود پول حقیقی باشیم.

جمع‌بندی

در حالی‌که طی دو سه ماه اخیر، تمامی بازارها یک روند صعودی داشته و سپس با کمی اصلاح به تعادل رسیدند؛ اما بورس حتی نتوانسته این بالایی را تجربه کند و این عقب ماندگی هم ظاهرا بر روی قبلی‌ها انباشته شده است. در هر صورت، صعود بورس نیازمند اخبار مثبت قوی و فضایی بدون حاشیه و شایعات منفی ریز و درشت است تا همراه با درست شدن جو فعلی، اعتماد از دست رفته به بازار بورس نیز بازگردد.

با توجه به اینکه هنوز در روزهای ابتدایی هفته قرار داریم، پیش‌بینی روند صعودی وضعیت بورس در این هفته دور از انتظار نیست. با توجه به عوامل متعدد مؤثر بر بازار، پیش‌بینی دقیق روند بورس در روز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 دشوار است. به نظر می‌رسد که بازار در این روز با نوساناتی همراه باشد و در نهایت به سمت تعادل حرکت کند. سرمایه‌گذاران باید با احتیاط در بازار سرمایه فعالیت کرده و قبل از سرمایه‌گذاری، تحقیقات لازم را انجام دهند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.