عرضه اولیه فصبا (۲۸ تیر ۱۴۰۲) | نقدینگی مورد نیاز و جزئیات سهام

عرضه اولیه فصبا (۲۸ تیر ۱۴۰۲) | نقدینگی مورد نیاز و جزئیات سهام

سهام شرکت صبا فولاد خلیج فارس با نماد «فصبا» قرار است اولین بار در روز چهارشنبه ۲۸ تیر ماه، عرضه شود. در این عرضه اولیه قرار است ۲ درصد از سهام کل این شرکت، معادل ۱۱۰ میلیون سهم، در بازار دوم فرابورس، به صورت ترکیبی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و عموم، عرضه شود.

قیمت پایه‌ی هر سهم فصبا ۳۲۸۲۹ ریال ارزش‌گذاری شده و نیمی از سهم‌های قابل عرضه یعنی ۵۵ میلیون سهم به صندوق‌های سرمایه‌گذری و نیمی دیگر به عموم، اختصاص دارد.

جزئیات عرضه اولیه فصبا و نقدینگی مورد نیاز

عرضه اولیه فصبا روز چهارشنبه در دو مرحله صورت می‌پذیرد. در مرحله‌ی اول ۱ درصد از کل سهام شرکت، معادل ۵۵ میلیون سهم، با محدودیت حداکثر ۵۵ میلیون سهم، به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، عرضه می‌شود.

پس از پایان مرحله‌ی اولیه و تخصیص سهام به صندوق‌ها، بر اساس قیمت کشف شده در مرحله‌ی اول، نوبت به کدهای حقیقی و حقوقی خواهد رسید. زمان ثبت سفارش برای عموم نیز همان روز چهارشنبه است و ساعت آن نیز توسط ناظر بازار در صبح چهارشنبه اعلام خواهد شد؛ که طبق عرضه اولیه‌های اخیر احتمالا در محدوده‌ی ۱۰:30 تا ۱۴ باشد. حداکثر سهام قابل خریداری برای هر کد حقیقی یا حقوقی ۱۵۰ سهم است. با توجه به قیمت پایه و اینکه قیمت کشف شده در مرحله‌ی اول احتمالا کمی بیشتر از قیمت پایه باشد، حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای خرید عرضه اولیه فصبا، چیزی در حدود ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

اما با توجه به تعداد کدهایی که در دو عرضه اولیه اخیر یعنی کتوسعه و نیان، شرکت داشته‌اند؛ که به‌طور میانگین 1.800.000 هزار کد مشارکت داشتند، یقینا ۱۵۰ سهم به هر شخص نخواهد رسید. با این مفروضات، احتمالا چیزی در حدود ۳۰ تا ۳۵ سهم به هر کد اختصاص می‌یابد. بنابراین نقدینگی در حدود ۱۲۰-۱۱۰ هزار تومان، برای خرید عرضه اولیه‌ی فصبا کافی به ‌نظر می‌رسد.

ثبت سفارش عرضه اولیه فصبا

ثبت سفارشات مرحله‌ی اول برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری صرفا در ایستگاه‌های معاملاتی (نامک) ممکن است. همچنین ۵۰ درصد از سهام خریداری شده توسط صندوق‌ها در روز عرضه اولیه، تا ۹۰ روز کاری بدون مجوز بورس، قابل فروش نخواهند بود. صندوق‌هایی که قصد شرکت در عرضه اولیه فصبا را دارند، حداکثر تا ساعت ۲۲ سهشنبه ۲۷ تیر، بایستی گزارش ارزشیابی سهام را به آدرس ایمیل marketoperation@ifb.ir  ارسال نمایند.

در مرحله‌ی دوم عرضه نیز کدهای حقیقی و حقوقی می‌توانند از پنل کارگذاری خود اقدام به ثبت سفارش عرضه اولیه‌ی فصبا کنند؛ ساعت ثبت سفارش نیز در روز چهارشنبه اعلام خواهد شد.

اطلاعات بنیادی سهام فصبا

شرکت صبا فولاد خلیج فارس ابتدا با نام فولاد ایسار پارس در سال ۱۳۸۳ تاسیس شد و در سال ۸۸ به عنوان فعلی تغییر نام داد. درآمدهای عملیاتی این شرکت طی سال‌های اخیر همواره رشد داشته به بیش از ۹ هزار میلیارد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. این رقم نسبت به حدود ۶ هزار میلیارد سال ۱۴۰۰، بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است. البته بیشترین رشد درآمد این شرکت در سال ۹۹ و با چیزی در حدود ۱۶۰ درصد، ثبت شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.