سهام داران فسرب بخوانند؛ همه چیز در مورد سهام فسرب

سهام داران فسرب بخوانند؛ همه چیز در مورد سهام فسرب

نماد فسرب سهام شرکت ملی سرب و روی ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شمش روی و سرب کشور است؛ در این مقاله از سهام بین به تحلیل بنیادی فسرب پرداخته‌ایم.

شرکت ملی سرب و روی ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شمش روی و سرب کشور است که از سال 1360 تا به امروز به تولید این محصولات با ارزش پرداخته است. این شرکت تنها تولیدکننده شمش سرب با خلوص 99.99 درصد است که علاوه بر نیازهای داخلی توانسته بخش اعظمی از بازارهای جهانی را از آن خود کند. این شرکت نماد خود را در سال 1380 با نام فسرب به بازار بورس عرضه کرد و از همان زمان به دلیل تولیدات با ارزشی که دارد، با تقاضای بالایی مواجه شد. اما برای اینکه بفهمیم که نماد ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به مطالعه تحلیل بنیادی فسرب بپردازیم.

در این تحلیل به بررسی فعالیت شرکت، تولیدات آن، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد نماد فسرب می‌پردازیم.

شرکت ملی سرب و روی ایران

شرکت ملی سرب و روی ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شمش روی و سرب ایران می‌باشد که در سال 1360 ثبت و در سال 1375 با ظرفیت اسمی سالانه 40 هزار تن شمش سرب و 15 هزار تن شمش روی به بهره‌برداری رسید. این شرکت تنها تولیدکننده شمش سرب با عیار 99.99 درصد از محل خاک (کنسانتره سرب) می‌باشد و دانش تولید این محصول در کشور برای شرکت انحصاری است. همچنین این شرکت با برند NILZ در سطح جهانی مشغول فعالیت است و علاوه بر تامین نیازهای داخلی توانسته سهم قابل توجهی از بازار جهانی را از آن خود کند.

موضوع فعالیت شرکت سرب و روی ایران در زمینه تولید شمش، سرب و روی، انواع آلیاژها و محصولات جانبی، ایجاد و بهره‌برداری از کارخانجات تولید و تصفیه فلزات غیرآهنی، محصولات فرعی و جانبی وابسته به آنها، اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری از معادن و پرعیار کردن انواع سنگ‌ها می‌باشد. ظرفیت عملی شرکت درحال‌حاضر تولید 6 هزار تن شمش سرب و آلیاژ و 6 هزار تن شمش روی است که با وجود زیرساخت‌های فنی، تاسیساتی و منابع انسانی متخصص به دست آمده است. از جمله محصولات تولیدی شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شمش سرب با خلوص 99.99 و 98.99 درصد
  • شمش روی با خلوص 98.99 درصد
  • شمش نقره
  • شمش سرب آلیاژی (سرب-نقره)
  • شمش سرب آلیاژی (سرب-آنتیموان)
  • اکسیژن گازی
  • اکسیژن مایع

سهامداران عمده

از بزرگ‌ترین سهامداران فسرب، شرکت توسعه معادن روی ایران است که مالکیت 55.82 درصد از سهام شرکت ملی سرب و روی ایران را از آن خود کرده است. بعد از آن شرکت توسعه فن‌آوری مدیران خلیج فارس قرار دارد که به میزان 8.59 درصد در این شرکت سهم دارد. شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه محوران نیز 2.32 درصد از شرکت سهم دارد.

از دیگر سهامداران بالای یک درصد فسرب می‌توان به یک شخص حقوقی به نام مهرداد قنبری با 1.56 درصد سهم، سرمایه‌گذاری گروه مالی کیمیا مس ایرانیان 1.55 درصد سهم و PRX سبد با 1.13 درصد سهم اشاره کرد. همچنین شرکت گسترش سرمایه‌گذاری تک‌تار به صورت تلفیقی و به همراه زیرمجموعه‌های خود مالک 58.44 درصد از سهام شرکت فسرب است.

دارایی‌های تحت تملک

براساس برآوردهای انجام شده در سال مالی 1401، مجموع دارایی‌های شرکت ملی سرب و روی ایران برابر با 16,327,012 میلیون ریال بوده که شامل دارایی‌های ثابت، جاری و نامشهود است. سرمایه شرکت نیز برابر با 11,082,120 میلیون ریال و مقدار سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت شرکت برابر با 7,860 میلیون ریال است. از طرف دیگر، سود انباشته شرکت در همین سال مالی برابر با 2,268,000 میلیون ریال، موجودی کالا برابر با 3,735,300 میلیون ریال و وجه نقد آن برابر با 244,809 میلیون ریال بوده است.

مجتمع کارخانجات شرکت ملی سرب و روی ایران در زمینی به مساحت 500 هکتار در کیلومتر 10 جاده قدیم زنجان واقع شده و دربرگیرنده کارخانه‌خای بزرگ تولیدکننده سرب و روی در ایران می‌باشد. مجموع دارایی‌های این شرکت و ارزش‌گذاری آنها می‌تواند تاثیر بسزایی در ارزش نماد این شرکت بگذارد.

میزان سودآوری نماد فسرب از زمان عرضه اولیه تا به امروز

شرکت ملی سرب و روی ایران اولین بار نماد خود را در سال 1380 با نام فسرب و قیمت اولیه 3,845 ریال در بازار بورس عرضه کرد. این نماد از همان ابتدا به دلیل تولیدات با ارزش خود مورد توجه بسیاری از سهامداران قرار گرفت و با تقاضای بالایی روبرو شد. قیمت فعلی این نماد در اسفند 1402 برابر با 2,280 ریال با 33 درصد بازدهی یک ماهه و 5 درصد بازدهی یکساله است. این نماد در فروردین 1402 به بالاترین قیمت سالانه خود یعنی 3,707 ریال رسید و بعد از آن با نزول یک باره تا به امروز در بازه یک قیمت مشخص درحال نوسان است.

میزان سودآوری فسرب بستگی به میزان سوددهی شرکت و میزان عرضه و تقاضای نماد آن دارد. این نماد با تقاضای کمی در سال گذشته همراه بوده و باید ببینیم این نماد می‌تواند در سال آینده سود خوبی نصیب سهامداران خود کند. برای دستیابی به این اطلاعات باید اقلام ترازنامه ای شرکت را در تحلیل بنیادی فسرب مورد بررسی قرار دهیم تا بفهمیم نماد پتانسیل رشد بالایی دارد یا خیر.

پتانسیل رشد سهام فسرب

درآمد حاصل از فروش

در دوره شش ماهه 1402، مقدار فروش شمش سرب 175 تن و مقدار فروش شمش روی برابر با 997 تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 75 و 30 درصد کاهش داشته است. درآمد حاصل از فروش نیز در این دوره برابر با 147 میلیارد تومان بوده است.

هزینه‌های شرکت

عمده هزینه‌های شرکت مربوط به تهیه مواد اولیه می‌باشد. این مواد اولیه شامل کنسانتره روی و کنسانتره سرب است که شرکت در دوره 6 ماهه ابتدایی سال بیش از 225 میلیارد تومان برای تهیه آنها صرف کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 77 درصد افزایش داشته است. هزینه‌های مربوط به استهلاک، بیمه، حقوق کارکنان، تامین سوخت و غیره نیز در همین دوره شش ماهه برابر با 106 میلیارد تومان برآورد شده است.

صورت سود و زیان

درآمدهای عملیاتی شرکت در 6 ماهه ابتدایی 1402 برابر با 147 هزار میلیارد تومان و سود خالص شرکت معادل با 7,427 هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین بهای تمام شده کالای فروش رفته در نیمه اول 1402 برابر با 122 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 33 درصد کاهش داشته است.

سود مجمع

سود خالص فسرب تا پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم معادل با 12 ریال بوده است که در مجمع عمومی عادی سالیانه که در تاریخ 21 تیز 14023 برگزار شد، به هر سهم 2 ریال سود اختصاص داده شد.

میزان افزایش سرمایه

آخرین افزایش سرمایه فسرب مربوط به 12 تیر 1400 می‌باشد که شرکت سرمایه خود را به میزان 3342 درصد از محل تجدید ارزیابی‌های خود افزایش داد. به این ترتیب میزان سرمایه شرکت برابر با 1108.2 میلیارد تومان شده است.

نسبت‌های مالی

در تحلیل بنیادی فسرب، میزان EPS سهام برابر با 14 و نسبت P/E آن برابر با 167.36 است. با توجه به اینکه P/Eگروه برابر با 7.11 است، پیش‌بینی می‌شود این مقدار در آینده کاهش یابد.

آیا نماد فسرب ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت ملی سرب و روی ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شمش روی و سرب ایران می‌باشد که در سال 1360 ثبت و در سال 1375 با ظرفیت اسمی سالانه 40 هزار تن شمش سرب و 15 هزار تن شمش روی به بهره‌برداری رسید. این شرکت نماد خود را در سال 1380 با نام فسرب به بازار بورس عرضه کرد و از آن زمان تا به امروز با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. اما برای اینکه بفهمیم که نماد ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی تحلیل بنیادی فسرب بپردازیم. در این تحلیل به معرفی شرکت، تولیدات آن، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد نماد پرداخته می‌شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.