معرفی کامل نماد فاما و تحلیل بنیادی آن

معرفی کامل نماد فاما و تحلیل بنیادی آن

نماد فاما متعلق به شرکت صنعتی آما یکی از برترین شرکت‌های فعال در صنعت تولید محصولات جوشکاری است که با بزرگ‌ترین صنایع کشور، همکاری دارد؛ تحلیل بنیادی نماد فاما را اینجا بخوانید.

شرکت صنعتی آما در سال 1338 فعالیت خود را در زمینه محصولات جوشکاری آغاز کرد. سابقه 63 ساله این شرکت و کاربرد آن در صنایع مختلف باعث شده تا این شرکت به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های صنعتی شناخته شود. آما سهام خود را با نام نماد فاما در سال 1380 برای اولین بار به بازار سرمایه عرضه کرد. برای پاسخ به این سوال که سهام ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر، باید به تحلیل بنیادی نماد فاما بپردازیم. این تحلیل با ارزیابی ارزش واقعی سهام، زمان مناسب ورود به سهام را شناسایی می‌کند.

شرکت صنعتی آما

شرکت صنعتی آما یکی از شرکت‌های فعال در صنعت تولید محصولات جوشکاری است که از سال 1338 فعالیت خود را آغاز کرده است. تولیدات این شرکت آنچنان وسیع و کاربردی است که در کلیه پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی، اتصال لوله‌های گازی، آب رسانی، برق آبی و گازی در کارخانجاتی چون صنایع آذرآب، ماشین سازی اراک، دنیای ماموت، پتروشیمی کاویان، ماشین سازی تاشا، صنعتی آذران، گروه مپنا و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موضوع اصلی فعالیت شرکت صنعتی آما شامل ایجاد یک یا چند کارخانه جهت تولید محصولات صنعت جوشکاری، تولید و واردات مواد و ملزوماتی چون ماشین آلات، فروش و صدور محصولات کارخانه‌ها و انجام امور بازرگانی مربوط به موضوع فعالیت شرکت است. گروه محصولات این شرکت شامل الکترود، مفتول مس وار، پودر جوشکاری و سنگ‌های برش و سایش است.

سهامداران عمده سهام فاما

در تحلیل بنیادی نماد فاما به سهامداران بالای 1 درصد، سهامدار عمده گفته می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران 24.41 درصد و گروه سرمایه‌گذاری تدبیر با 14.85 درصد جزو مهم‌ترین سهامداران این شرکت به حساب می‌آیند. بنیادی سرور به میزان 3.84 درصد و مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز 1.41 درصد در این شرکت سهم دارند. از طرف دیگر سرمایه‌گذاری ملی ایران به همراه زیر مجموعه‌های خود 26.36 درصد و ستاد فرمان اجرایی امام به میزان 15.64 درصد به صورت تلفیقی در این شرکت سهم دارند.

از سهامداران حقیقی شرکت می‌توان به اکبر علیزاده با سهم 6.16 درصدی، رضا علیزاده با سهم 4.75 درصدی، بهزاد علیزاده راد با سهم 4.61 درصدی، بهروز علیزاده راد با سهم 3.86 درصدی، شاهرخ علیزاده راد با سهم 3.46 درصدی و دیگر افراد اشاره کرد. ارزش دارایی‌های سهامداران در میزان ارزش سهام نقش اساسی دارد به همین جهت در این تحلیل به بررسی سهامداران عمده پرداخته‌ایم.

دارایی‌های تحت تملک

از دیگر مولفه‌هایی که در تحلیل بنیادی مورد بررسی قرار می‌گیرد، دارایی‌های شرکت است. دارایی‌های تحت تملک شرکت صنعتی آما، مجموعی از دارایی‌های ثابت، جاری و نامشهود است. دارایی این شرکت در سال 1401 معادل با 12,859,428 میلیون ریال برآورد شده است. همچنین شرکت در همین سال مالی 163,710 میلیون ریال سرمایه‌گذاری داشته است. مجموع موجودی کالای شرکت نیز برابر با 6,702,679 میلیون ریال و موجودی نقدی آن برابر با 617,147 میلیون ریال بوده است.

دارایی‌های تحت تملک و موجودی کالا و نقدی این شرکت می‌تواند ارزش واقعی سهم را به سهامداران نشان دهد. بر همین اساس، در تحلیل بنیادی نماد فاما به بررسی دارایی‌های تحت تملک، سرمایه‌گذاری‌های شرکت و زیرمجموعه‌های آن می‌پردازد. با ارزش‌گذاری سهام، افراد می‌توانند زمان مناسب ورود به سهام را شناسایی کنند و به سود برسند.

میزان سوددهی سهام فاما از زمان عرضه اولیه تا به امروز

شرکت صنعتی آما در سال 1380 برای اولین بار نماد خود را با نام فاما و با قیمت اولیه 4,525 به بازار بورس عرضه کرد. این سهام از ابتدا با استقبال سهامداران مواجه شد. قیمت فعلی این نماد در خرداد 1403  برابر با 6,980 ریال با بازدهی منفی 3 درصد ماهانه و منفی 17 درصد یکساله است. این نماد در اردیبهشت 1402 به بالاترین قیمت در یکسال گذشته یعنی 9،951 ریال رسید و بعد از آن با ریزش همراه بود.

تحلیلگران بنیادی، سوددهی یک نماد را با میزان بازدهی شرکت و یا عرضه و تقاضا ارزیابی می‌کنند. اگر شرکت بازدهی بالایی در یک سال مالی داشت باشد، می‌توان پیش بینی کرد که سوددهی بالایی نیز در بازار سرمایه داشته باشد. این بازدهی با بررسی صورت سود و زیان شرکت مشخص می‌شود.

پتانسیل رشد فاما

صورت سود و زیان

درآمد عملیاتی شرکت در سال مالی 1401 برابر با 1,438 میلیارد تومان و در سال مالی 1402 برابر با 2,058 میلیارد تومان بوده است. سود و زیان خالص شرکت نیز در سال 1401 برابر با 415 میلیارد تومان و در سال 1402 برابر با 651 میلیارد تومان بوده است.

هزینه‎‌های شرکت

مواد اولیه مصرفی شرکت صنعتی آما شامل مفتول، پودر و بسته‌بندی است. این شرکت در 3 ماهه ابتدایی سال 1402 برای تامین مواد اولیه خود 276 میلیارد تومان هزینه کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 112 درصد افزایش داشته است. هزینه‌های دیگر این شرکت شامل حقوق و مزایا، سوخت، استهلاک و غیره است که شرکت در سه ماهه ابتدایی سال 1402 معادل 41 میلیارد تومان برای آن هزینه کرده است.

سود مجمع

از دیگر مولفه‌هایی که در تحلیل بنیادی مورد بررسی قرار می‌گیرد، سود نقدی سهام است. شرکت صنعتی آما در سال مالی 1401 به ازای هر سهم 1,188 ریال سود ساخته است. در مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ تیر 1402 مقدار 600 ریال سود نقدی به تصویب رسید. این سختم طی اطلاعیه‌هایی در چند مرحله میان سهامداران تقسیم شد.

میزان افزایش سرمایه

سرمایه شرکت صنعتی آما در زمان شروع فعالیت معادل با 2 میلیون و صد هزار ریال بوده که طی 31 مرحله افزایش سرمایه به 3 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافته است. آخرین مجوز افزایش سرمایه این شرکت در تاریخ آبان 1402 صادر شد. این افزایش سرمایه به میزان 40 درصد و معادل 2 میلیارد ریال از محل سود انباشته است.

نسبت‌های مالی

EPS سهام در خرداد 1403 برابر با 1,273 و نسبت P/E آن برابر با 5.46 است. P/E گروه نیز برابر با 8.43 است که پیشبینی می‌شود این مقدار در آینده با افزایش همراه باشد. چراکه P/E تمایل دارد تا به میانگین گروه نزدیک شود.

آیا سهام فاما ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت صنعتی آما یکی از شرکت‌های فعال در صنعت تولید محصولات جوشکاری است که از سال 1338 فعالیت خود را آغاز کرده است. تولیدات این شرکت آنچنان وسیع و کاربردی است که در کلیه پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی، اتصال لوله‌های گازی، آب رسانی، برق آبی و گازی در کارخانجاتی چون صنایع آذرآب، ماشین سازی اراک، دنیای ماموت، پتروشیمی کاویان، ماشین سازی تاشا، صنعتی آذران، گروه مپنا و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شرکت سهام خود را با نام نماد فاما در سال 1380 برای اولین بار به بازار سرمایه عرضه کرد. اما برای پاسخ به این سوال که سهام ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر، باید به تحلیل بنیادی نماد فاما بپردازیم. این تحلیل با ارزیابی ارزش واقعی سهام، زمان مناسب ورود به سهام را شناسایی می‌کند. به همین جهت پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران قبل از سرمایه‌گذاری در سهام به مطالعه تحلیل بنیادی بپردازند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.