همه چیز در مورد سهام نیان

همه چیز در مورد سهام نیان

سهام نیان به عنوان پنجمین عرضه اولیه امسال در تاریخ 31 خرداد 1402 عرضه شد. این سهام با قیمت 79625 ریال و در طی دومرحله حراج ناپیوسته به فروش رسید و به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه الکترونیک وارد فرابورس شد. این شرکت در زمینه طراحی و تولید مبدل‌های الکترونیکی فعالیت می‌کند و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های دانش بنیان شناخته می‌شود. اما آیا این شرکت ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر. پاسخ این سوال با بررسی اطلاعات بنیادی و تکنیکال سهام امکان پذیر خواهد بود.

در این مقاله به بررسی عرضه اولیه نیان، اطلاعات بنیادی شرکت، قیمت سهام و پتانسیل رشد آن می‌پردازیم. شما نیز اگر علاقمند به سرمایه گذاری در این نماد هستید، با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این سهام و میزان رشد آن در آینده بپردازیم.

زمان عرضه اولیه سهام نیان

شرکت نیان الکترونیک با نماد "نیان" سهام خود را در روز چهارشنبه 31 خرداد ماه 1402 به روش‌ترکیبی و در دو مرحله به فروش رسانید. در مرحله اول، 10 میلیون و 677 هزار و 200 سهم معادل 4 درصد به صورت حراج به سرمایه گذاران صندوق‌های سرمایه گذاری و مختلط عرضه شد. در مرحله دوم نیز 21 میلیون و 354 هزار و 400 سهم معدل 8 درصد به سهامداران حقیقی و حقوقی فروخته شد.

بر اساس ارزش گذاری‌های انجام شده، قیمت سهام نیان 77,216 درنظر گرفته شد، اما در نهایت و پس از کشف قیمت در حراج مرحله اول با قیمت 79,625 فروخته شد. در عرضه اولیه این سهام حداکثر 12 سهم به هر کد معاملاتی تخصیص یافت و میزان نقدینگی لازم برای شرکت در آن برابر با 96 هزار تومان بود.  

اطلاعات بنیادی شرکت نیان الکترونیک

شرکت نیان الکترونیک با هدف تجاری سازی دانش در حوزه مهندسی الکترونیک در شاخه الکترونیک قدرت و ساخت صنایع مهم زیربنایی در سال 1374 فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت بعد از گذشت ربع قرن تجربه، یکی از بزرگ‌ترین طراحان و تولیدکنندگان مبدل‌های الکترونیکی انرژی الکتریکی می‌باشد. با توجه به تعرفه بالای واردات و هزینه حمل و نقل، نیان توانسته بازار قابل توجهی در محصولات مخابراتی ایران به خود اختصاص دهد.

نیان با 3 شرکت زیر مجموعه همکاری دارد و با تولید 4 محصول اصلی و 3 محصول هم گروه توانسته به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت در این حوزه شناخته شود. از جمله محصولات این شرکت می‌توان به تولید مبدل‌های الکترونیکی، تامین موتور سیستم‌های خنک کننده و تولید باتری‌های صنعتی اشاره کرد. از این سیستم‌ها در پنل‌های خورشیدی و پشتیبانی انرژی دستگاه‌های مخابراتی استفاده می‌شود.

سهامدار اصلی این شرکت شخصی حقیقی به نام محمدعلی چمنیان است که بیش از 92 درصد از سهام شرکت را برعهده دارد. این شرکت درحال حاضر با ظرفیت 4500 منبع تغذیه مخابراتی و 90 هزار باتری در سال فعالیت می‌کند و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین استارت آپ‌ها در حوزه الکترونیک شناخته شده است.

قیمت سهام نیان

قیمت فعلی سهام نیان 115250 می‌باشد که از زمان قیمت عرضه اولیه (79,625 ریال) در حدود 44.93 درصد سود داده است. این سهام تا تاریخ 11 تیر 1402 رشد شارپی داشته، اما بعد از این تاریخ از صف خرید درآمده است. نکته قابل توجه در مورد این سهام این است که صف فروش و یا کاهش قیمت زیادی در آن مشاهده نمی شود.

با توجه به این موارد، می‌توان پیش بینی کرد که این سهام دوباره رشد خود را آغاز کند و یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری باشد. چراکه این سهم برخلاف عرضه اولیه‌های دیگر، با صف فروش و منفی‌های متوالی همراه نبوده است. اما چه عواملی باعث رشد قیمت سهام تا به امروز شده است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی پتانسیل رشد سهام نیان بپردازیم.

پتانسیل رشد نیان

برای ارزیابی میزان رشد سهام نیان به بررسی موارد زیر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

میزان درآمد

بر اساس بررسی صورت‌های مالی منتهی به اسفند 1401 شرکت نیان الکترونیک می‌توان گفت که این شرکت در حدود 538 میلیارد تومان درآمد داشته است. این میزان در مقایسه با سال گذشته 19 درصد افزایش داشته است. بعلاوه، سود ناخالص این شرکت 162 میلیارد تومان برآورد شده که با رشد 16 درصدی همراه بوده است. پیش بینی می‌شود که با وجود تورم 40 درصدی، میزان درآمد این شرکت در سال آینده افزایش خواهد داشت. با توجه به پیش بینی‌های شرکت در مورد نرخ دلار و نورم، به نظر می‌رسد حاشیه سود خالص و ناخالص در حدود 30 درصد باقی بماند.

فعالیت اصلی شرکت نیان، تولید موتورهای درایو یکپارچه است که ظرفیت فعلی آن در حال حاضر 35 هزار دستگاه است. شرکت پیش بینی کرده است که تولید این محصول را در سال 1404 به 80 هزار دستگاه و در سال 1405 به 100 هزار دستگاه می‌رساند. در صورتی که این شرایط محقق شود، شرکت در سال جاری به درآمد 258 میلیارد تومان و سود 69 میلیارد تومان خواهد رسید.

ارزش سهام

ارزش گذاری سهام نیان توسط تامین سرمایه کاردان به چهار روش انجام شده است. یکی از این روش‌ها تنزیل سود تقسیمی (DDM) می‌باشد که بر مبنای آن، ارزش ذاتی شرکت 3 هزار و 233 میلیارد تومان و ارزش هر سهم 12 هزار تومان خواهد بود. روش دیگر بر اساس تنزیل جریان‌های نقدی آزاد صاحبان سهام محاسبه شده و در آن ارزش شرکت 3 هزار و 400 میلیارد تومان و ارزش هر سهم 13 هزار تومان تخمین زده شده است.

روش سوم، تعیین نسبت P/E می‌باشد که در آن ارزش ذاتی شرکت 923 میلیارد تومان و ارزش هر سهم 3,400 تومان می‌باشد. روش آخر نیز روش خالص ارزش روز است و در آن ارزش شرکت 595 میلیارد تومان و ارزش هر سهم 7,700 تومان خواهد بود. با توجه به اینکه هر یک از این روش‌ها سهم 25 درصدی در تعیین ارزش سهام دارند، به طور کلی ارزش خالص شرکت 32 هزار میلیارد و ارزش هر سهم 7,721 تومان در نظر گرفته شده است.

EPS سهام

یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که می‌تواند میزان رشد سهام نیان را در آینده را مشخص کند، میزان EPS یا سود هر سهم است. بر این اساس، ابتدا با محاسبه میزان سود و زیان، مخارج و درآمد شرکت، سود ناخالص را محاسبه می‌کنیم و در پایان سال مالی با کسر مالیات از این مقدار، به سود خالص شرکت می‌رسیم. حال میزان سود خالص بر تعداد کل سهام شرکت تقسیم می‌شود و EPS بدست می‌آید.

بر مبنای محاسبات انجام شده، میزان EPS شرکت 4561 و نسبت P/E آن 24.35  برآورد شده است. این مقدار بر اساس سود و زیان 12 ماه اخیر بدست آمده و می‌تواند نشانی از وضعیت مناسب شرکت از نظر درآمد باشد. باتوجه به اینکه درحال حاضر نماد به دلیل شرکت در مجمع عمومی متوقف است، باید دید که بعد از مجمع، سهام به چه وضعیتی می‌رسد.

آیا سهام نیان ارزش سرمایه گذاری دارد؟

بر اساس برآوردهای انجام شده در زمینه میزان درآمد و EPS  می‌توان پیش بینی کرد که این سهام تا سال 1405 به سود خوبی دست یابد و ارزش سهام آن چند برابر شود. همچنین با توجه به اطلاعات بنیادین و نحلیل‌های تکنیکال سهم از روز عرضه تا به حال می‌توان گفت که این سهام در طولانی مدت می‌توان یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری باشد. البته توصیه می‌شود قبل از سرمایه گذاری، میزان ریسک‌ها و خطرات احتمالی را درنظر بگیرید و بعد وارد بازار سرمایه و بورس شوید. چراکه هیچ پیش بینی در این بازار قطعی نیست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


علی سپهوند

چرا سود سهام نیان برامون واریز نشده

3 ماه قبل

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.