تحلیل بنیادی وسدید و ماجرای مالکیت فراب

تحلیل بنیادی وسدید و ماجرای مالکیت فراب

گروه صنعتی سدید یکی از شرکت‌های سرمایه گذاری در حوزه فلزات اساسی است که با نماد سهام وسدید در بازار پایه بورس فعالیت می‌کند. این شرکت با سرمایه گذاری در دارایی‌های مختلف توانسته در چند سال اخیر سرمایه و دارایی‌های خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در میان دارایی‌های تحت مالکیت این شرکت می‌توان به سهام 33 درصدی فراب اشاره کرد که به دلیل مشکلات قضایی، هنوز تحت مالکیت کامل این شرکت درنیامده است. اما با محقق شدن این امر مهم می‌توانیم شاهد رشد شارپی این سهم در آینده نزدیک باشیم.

در این مقاله به بررسی شرکت سدید، تغییرات قیمتی سهام آن، پتانسیل رشد و دارایی‌های تحت مالکیت این شرکت پرداختیم. با ما همراه باشید تا بفهمیم آیا این سهام ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر.

گروه صنعتی سدید

شرکت سدید با نماد سهام وسدید در بازار بورس، اولین بار در تاریخ 1342 تحت عنوان "کارخانه ماشین سازی فتحی و پسران" تاسیس شد و در تاریخ 1344 به ثبت رسید. سپس در سال 1346 نام آن به "شرکت تولیدی و صنعتی پروفیل نیمه سبک و لوله سازی ایران" تغییر یافت. در نهایت نیز در سال 1368 نام شرکت دوباره تغییر کرد و به "شرکت گروه صنعتی سدید سهام عام تغییر نام پیدا کرد. در سال 1372 این شرکت تحت عنوان یک شرکت هلدینگ فعالیت خود را ادامه داد و برخی معاونت‌های گروه آن به شخصیت حقوقی تبدیل گشت و در همان سال هم وسدید شروع به سرمایه گذاری در شرکت فالق صنعت نمود.

شرکت صنعتی سدید در سال 1381 به منظور انجام پیمانکاری صنعتی در ساخت تاسیسات دریایی با مشارکت شرکت پتروتک سان، اقدام به تاسیس شرکت توسعه سازه‌های دریایی نمود. در سال 1382 نیز شرکت لوله سازی ماهشهر را با مشارکت شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی تاسیس نمود. در سال 1383 نیز شرکت توسعه و احداث نیروگاه‌های برق را با هدف بررسی فنی و اقتصادی پروژه‌های نیروگاهی راه اندازی کرد.

حوزه فعالیت شرکت

حوزه فعالیت شرکت سهام وسدید در ابتدا ساخت سقف‌های فلزی، ماشین‌های صنعتی، پروفیل‌های نیمه سبک و صفحه‌های فلزی بوده است. اما این شرکت از زمان تاسیس تا به امروز، هرساله تولیدات خود را گسترش داده است که محصولات آن به شرح زیر است.

  • ساخت لوله‌های فولادی ترش و شیرین برای صنایع نفت گاز، پتروشیمی و آب و فاضلاب
  • طراحی و ساخت نیروگاه‌های برق بادی و آبی
  • انواع توربین‌های آبی و پمپ‌های صنعتی
  • EPC پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی
  • اجرای عملیان طراحی و نصب انواع کارخانجات بزرگ شکر
  • طراحی و ساخت کارخانجات فولاد
  • سرمایه گذاری در اوراق بهادار
  • ارائه خدمات مالی بازگردانی، مشاوره سرمایه گذاری، واسطه گری، سبدگردانی، پردازش اطلاعات مالی و تامین سرمایه

شرکت‌های زیر مجموعه سهام وسدید

عمده سرمایه گذاری‌های شرکت صنعتی سدید روی شرکت‌هایی است که خارج از بورس فعالیت می‌کنند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به شرکت لوله سازی ماهشهر اشاره کرد. کارخانه لوله سازی ماهشهر یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های لوله سازی در سطح کشور است که بالاترین میزان تولید و سطح تکنولوژی را داراست. 79 درصد از سهام لوله سازی ماهشهر معادل 950 میلیارد تومان، در اختیار شرکت سدید است. دیگر شرکت‌های زیر مجموعه شامل موارد زیر می‌باشند.

  • شرکت صبانیرو
  • شرکت تولید توربین آبی و پمپ‌های بزرگ
  • شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های بادی توان باد
  • شرکت توسعه سازه‌های دریایی تسدید
  • شرکت پیمانکاری عمومی صنایع فولاد گسترش
  • شرکت سدید تامین مهندسی
  • شرکت سرمایه گذاری سدید تدبیر
  • شرکت فالق صنعت
  • سهامداران گروه صنعتی سدید

از جمله مهم‌ترین سهامداران سهام وسدید می‌توان به شرکت ذوب و نورد چهلستون سپاهان اشاره کرد که مالکیت 57.77 درصد از سهام شرکت را در دست دارد. بعد از آن شرکت سرمایه گذاری سدید تدبیر با سهامداری 2.28 درصد و بیمه البرز با مالکیت 1.76 درصد از جمله مهم‌ترین سرمایه داران این شرکت هستند. از سرمایه گذاران خرد این شرکت می‌توان به شرکت امید شعبان با مالکیت 1.50 درصد سهام و بانک سامان با مالکیت 1.33 درصد سهام اشاره کرد.

در بین سرمایه گذاران این شرکت می‌توان سهامداران تلفیقی را نیز مشاهده نمود. این سهامداران به صورت غیرمستقیم و به واسطه زیر مجموعه‌هایی که دارند، سهام شرکت را در اختیار گرفته اند. درواقع شرکت ذوب و نورد چهلستون به واسطه زیر مجموعه‌های خود میزان 60 درصد از سهام این شرکت را در اختیار گرفته است.

دارایی‌های تحت تملک

از بین دارایی‌های گروه صنعتی سدید می‌توان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • 70 درصد از سهام شرکت لوله سازی ماهشهر با سرمایه 4,136,714 میلیون ریال
  • 95 درصد از سهام شرکت تولید پمپ‌های بزرگ و توربین آبی با سرمایه 1,773,313 میلیون ریال
  • 100 درصد از سهام شرکت صبانیرو با سرمایه 1,133,895 میلیون ریال
  • 60 درصد از سهام توسعه سازه‌های دریایی تسدید با سرمایه 1,784,932 میلیون ریال
  • 45 درصد از سهام شرکت پیمانکاری عمومی صنایع فولاد گسترش با سرمایه 438,000 میلیون ریال
  • 40 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری سدید تدبیر با سرمایه 25,000 میلیون ریال
  • 100 درصد از سهام شرکت توسعه و احداث نیروگاه‌های بادی توان باد با سرمایه 112,455 میلیون ریال
  • 49.33 درصد از سهام شرکت فالق صنعت با سرمایه 130,000 میلیون ریال
  • 1.13 درصد از سهام شرکت نفت نیک قشم با سرمایه 308,713 میلیون ریال
  • 100 درصد از سهام شرکت توسعه و احداث نیروگاهی توان با سرمایه 15,000 میلیون ریال
  • 0.06 درصد از سهام توسعه صنعت سرمایه گذاری ایران با سرمایه 100,000 میلیون ریال
  • 33 درصد از سهام شرکت فراب با سرمایه 713,773 میلیون ریال
  • 0.06  درصد از سهام شرکت توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی فراست با سرمایه 21,736 میلیون ریال
  • 65 درصد از سهام شرکت توسعه نفت و گاز سدید با سرمایه 1 میلیون ریال
  • 100 درصد از سهام شرکت سدید تامین مهندسی با سرمایه 1 میلیون ریال

ماجرای مالکیت فراب

ماجرای مالکیت فراب از این قرار است که در سال 1372، شرکت سرمایه گذاری صنایع برق و آب صبا مالکیت 33 درصد از سهام فراب را در ازای مبلغ مشخص به گروه صنعتی سدید منتقل می‌کند. پس از نهایی شدن انتقال این 33 درصد، یکی از اعضای هیات مدیره گروه صنعتی سدید به عنوان نماینده در مجمع عمومی شرکت فراب شرکت می‌کند و صورت جلسه را امضا می‌کند.

با وجود این دلایل اثبات کننده مالکیت سهام وسدید، در سال‌های بعد شرکت سرمایه گذاری صنایع آب و برق صبا، حق مالکیت سدید را نمی پذیرد. به همین جهت گروه صنعتی سدید اقدام به طرح دعوی علیه این شرکت کرده است. در تمام دادگاه‌های اجرا شده نیز رای به نفع گروه صنعتی سدید بوده و تثبیت مالکیت 33 درصدی فراب توسط این شرکت تحقق یافته است.

اجرای کامل این فرایند را می‌توان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پرونده‌های بورسی دانست که در آن مالکیت 33 درصدی شرکت فراب به ارزش چند ده هزار میلیارد به گروه صنعتی سدید منتقل می‌شود. با اجرای این حکم، تحولات عظیمی در وسدید رخ خواهد داد و می‌توانیم شاهد رشد عظیمی در سرمایه و ارزش آن باشیم. اما متاسفانه حکم این دادگاه همچنان در حالت تعلیق است و سهامداران وسدید، منتظر خبرهای خوبی در این زمینه هستند.

آیا با وجود مالکیت فراب، رشد شارپی سهام وسدید در آینده نزدیک محقق می‌شود؟

وسدید یکی از شرکت‌های سرمایه گذاری در زمینه فلزات اساسی می‌باشد که در زمینه بازارهای پایه در بورس فعالیت می‌کند. چندین شرکت مطرح در بازار سرمایه ایران تحت مالکیت این گروه صنعتی هستند که از میان آنها می‌توان به فراب اشاره کرد. مالکیت 33 درصدی شرکت فراب در سدید دارای مشکلات قضایی است که در صورت تحقق حکم قضایی، چند ده هزار میلیارد ریال سرمایه به دارایی‌های این شرکت افزوده می‌شود. که در این زمان سرمایه گذاران می‌توانند شاهد رشد شارپی این سهام باشند. 

قیمت سهام وسدید

در این بخش می‌خواهیم به تغییرات قیمتی و میزان سود و زیاد گروه صنعتی سدید بپردازیم. آخرین قیمت سهام وسدید در سال 1402 معدل 6,180 بوده که می‌توان گفت در یک سال اخیر به سودآوری خوبی دست یافته است. در همین سال، سهام در تاریخ 31 خرداد ماه به بالاترین قیمت 6,739 رسیده و این درحالی است که در 25 اردیبهشت قیمت آن در پایین‌ترین میزان یعنی 2,704 بوده است. بنابراین اگر بخواهیم نمودار سال 1402 این سهام را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که این سهام در حال حاضر در وضعیت سودآوری قرار دارد.

وسدید از سال 1394 تا 1398 یک شرکت زیان ده بوده، اما بعد از سال 1398 یک جهش شارپی در نمودار آن مشاهده می‌شود و شرکت به سودآوری خوبی می‌رسد. بالاترین میزان سود در این سهام از سال 1398 تا 1400 مشاهده می‌شود، اما بعد از آن دوباره سهام ریزش می‌کند. با درنظر گرفتن این موارد می‌توان گفت که سهام دوباره به رشد قابل قبولی دست یافته است. اما آیا می‌توان پیش بینی کرد که این سهام به رشد خود ادامه خواهد داد؟ برای پاسخ به این سوال باید میزان پتانسیل رشد شرکت را مورد ارزیابی قرار دهیم.

پتانسیل رشد سهام وسدید

گروه صنعتی سدید یکی از هلدینگ‌های فعال در زمینه صنعت فلزات اساسی است که در گروه بازارهای پایه فعالیت می‌کند. این سهام از سال 1398 تا به امروز سود خوبی را عاید سهامداران خود کرده است. بر همین اساس، در این بخش به ارزیابی عملکرد و میزان رشد این سهام می‌پردازیم.

افزایش سرمایه

سرمایه وسدید در بدو تاسیس 50 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه به میزان 29,989,176 افزایش یافته است. آخرین افزایش سرمایه این شرکت در تاریخ 1399 بوده که سرمایه را از 3,980,884 ریال به 29,989,176 ریال رسانده است.

ارزش روز پرتفوی بورسی

تنها دارایی بورسی وسدید، مالکیت 46.5 درصد از سهام شرکت لوله و تجهیزات سدید می‌باشد. ارزش روز این دارایی در تیرماه 1402 به میزان 454 میلیارد تومان ارزیابی شده و با توجه به بهای تمام شده آن، مازاد ارزش دارایی معادل با 451 میلیارد تومان است.

میزان سودآوری

بر اساس صورت‌های مالی دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 1401، حاشیه سود خالص گروه صنعتی سدید معادل 58 درصد و حاشیه سود ناخالص آن به میزان 87 درصد بوده است که می‌توان گفت شرکت از لحاظ سودآوری در وضعیت مناسبی قرار دارد.

سود هر سهم EPS

با توجه به محاسبات انجام شده در 12 ماه منتهی به 20 اسفند 1401، میزان P/E شرکت برابر با 118.2 و نسبت P/B  آن در حدود 2.3 گزارش شده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. آخرین EPS محاسبه شده این شرکت معادل 19 می‌باشد.

سود نقدی DPS

مجمع عمومی سهام وسدید در تاریخ 29 تیر 1401 منتشر شد. بر اساس گزارش‌های ارائه شده در این مجمع، از 13 ریالی که سهام به ازای هر سهم داشته، سود نقدی هر سهم را 2 ریال تصدیب کرد. به عبارت دیگر، شرکت 15 درصد سود بدست آمده خود را میان سهامداران به صورت نقدی تقسیم کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.