همه چیز درباره سهام عالیس؛ از اطلاعات بنیادی تا آینده سهم

همه چیز درباره سهام عالیس؛ از اطلاعات بنیادی تا آینده سهم

بازار فرابورس در تاریخ 6 خرداد 1402 میزبان عرضه اولیه سهام عالیس، 12 درصد از سهام شرکت بهار رز عالیس چناران بوده است. این شرکت یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان انواع نوشیدنی و لبنیاتی مانند دوغ و شیر است که توانسته سهم بالایی از فروش این محصولات را در کشور به خود اختصاص دهد. این سهام که در ابتدا با قیمت 16,923 ریال واگذار شد، درحال حاضر بعد از گذشت مدت زمان اندکی به قیمت 23,300 رسیده است.

اما چه چیزی باعث رشد این سهام شده است؟ در این مقاله به بررسی تحلیل بنیادی و تکنیکال این سهام و پتانسیل رشد آن می‌پردازیم. تا شما نیز بر اساس بررسی‌های انجام شده بتوانید با خیال راحت‌تری در این شرکت سرمایه گذاری کنید.

زمان عرضه اولیه سهام عالیس

شرکت بهار رز عالیس چناران با نماد "عالیس" اولین بار در تاریخ 6 خردادماه 1402 سهام خود را عرضه کرد. در این عرضه اولیه، 12 درصد از سهام عالیس به روش‌ ترکیبی و در دو مرحله واگذار شد. مرحله اول عرضه اولیه شامل 4 درصد از سهام شرکت معادل 100 و میلیون و 4 هزار سهم بود که تنها به صندوق‌ها جهت کشف قیمت عرضه شد. در مرحله دوم نیز این شرکت سهام باقی مانده را به دیگر سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی با قیمت 16,923 ریال واگذار کرد.

با توجه به اینکه حداکثر تعداد سهام خریداری شده توسط هر شخص حقیقی و حقوقی 500 سهم بود، اما در نهایت به هر کد بورسی 121 سهم به مبلغ 204 هزار تومان رسید. میزان مشارکت افراد حقوقی 903 کد و افراد حقیقی یک میلیون و 693 هزار و 584 کد حقیقی بود. در ادامه به بررسی اطلاعات بنیادی و پتانسیل رشد این سهام خواهیم پرداخت.

درباره شرکت بهار رز عالیس چناران

شرکت عالیس در سال 1384 کار خود را در شهرک صنعتی چناران با هدف تولید انواع نوشیدنی سالم و با کیفیت آغاز کرد. این شرکت دارای 3 زیر مجموعه است که هر کدام تولید قسمتی از محصولات را برعهده دارند. بخش اول، کارخانه چشمه نوشان خراسان است که تولید انواع نوشابه‌های گازدار، دوغ گازدار و بدون گاز، آب معدنی و آب میوه‌ها را برعهده دارد. بخش دوم نیز ماءالشعیرهای این شرکت را در 12 طعم مختلف تولید می‌کند.

بعد از آن شرکت عالیس کارخانه "بهار رز چناران" را به عنوان سومین زیرمجموعه خود تاسیس کرد و محصولات لبنی مانند شیرمیوه‌ها، ماست میوه ای، انواع شیرهای ساده و طعم دار و انواع آبمیوه را روانه بازار کرد. سهامداران اصلی این شرکت سه نفر به نام‌های علی اصغر، محمدرضا و محمدتقی فیاض می‌باشند که هر کدام 33.3 درصد سهام را دارا هستند. سرمایه شرکت در بدو تاسیس با 181 نیروی انسانی 300 میلیون تومان بوده که طی سه مرحله افزایش سرمایه درحال حاضر به 250 میلیارد تومان رسیده است.

دارایی‌های تحت تملک سهام عالیس

شرکت بهار رز عالیس به عنوان شرکت اصلی در زمینه تولید انواع نوشیدنی‌ها و لبنایت فعالیت می‌کند و شرکت‌های زیر مجموعه و تحت مالکیت آن شامل شرکت‌های توسن پخش ستاره کیش، نیک زر چناران و چشمه نوشان خراسان می‌باشند. هر کدام از این شرکت‌ها طی سه مرحله به زیر مجموعه‌های شرکت اضافه شدند و به محصولات شرکت عالیش تنوع بخشیدند.

شرکت عالیس در تاریخ اول تیرماه 1399 به میزان 59 درصد از سهام دارای حق رای شرکت چشمه نوشان خراسان را خریداری کرد. همچنین، 100 درصد از شرکت بهار رز عالیس چناران به ارزش 29,498,162 میلیون ریال، 99 درصد از سهام شرکت نیک زر چناران به ارزش 8,887,799 میلیون ریال و 91 درصد از سهام توسن بخش ستاره کیش به ارزش 1,277,878 میلیون ریال تحت تملک این شرکت است.

قیمت سهام عالیس

قیمت فعلی سهام عالیس برابر با 23,300 ریال است که با توجه به قیمت عرضه اولیه، مقدار 6,377 ریال به هر سهم افزوده شده است. این سهام از زمان عرضه اولیه تا 28 خرداد ماه در صف خرید بوده و با یک رشد شارپی به قیمت 28,700 رسید. اما بعد از این تاریخ، قیمت سهام کاهش یافت و با نوسانات زیاد در حدود 23,300 ثابت مانده است.

با توجه به نمودار تکنیکال سهام شرکت عالیس می‌توانیم نتیجه بگیریم که این سهام از زمان عرضه اولیه تا به الان سود خوبی نصیب سرمایه گذاران خود کرده است. اما با توجه به تولیدات و وضعیت مالی شرکت، آیا می‌توان آینده سهام را پیش بینی کرد؟ با ما همراه باشید تا به بررسی میزان پتانسیل رشد این سهام بپردازیم.

پتانسیل رشد سهام عالیس

با توجه به اینکه شرکت بهار رز عالیس چناران در ماه‌های اخیر این سهام را در بازار بورس عرضه کرده است، با هم به بررسی پتانسیل رشد این سهام در آینده می‌پردازیم.

میزان تولیدات

ظرفیت تولید شرکت بهار رز عالیس در مجموع 175 میلیون و 300 هزار لیتر است.  محصولات آن به تفکیک شامل 33 میلیون و 350 هزار لیتر دوغ، 56 میلیون و 650 هزار لیتر آبمیوه، 16 میلیون و 650 هزار لیتر نوشابه، 20 میلیون لیتر شیر طعم دار، 16 میلیون و 650 هزار لیتر ماءالشعیر و 42 میلیون لیتر شیر است.

حاشیه سود ناخالص

ارزیابی‌های حاصل از درآمد شرکت نشان می‌دهد که در چهار سال اخیر، در حدود 59 درصد به درآمد حاصل از فروش این شرکت افزوده شده است. در این میان، بیشترین سود ثبت شده مربوط به سال 1398 می‌باشد که درآمد شرکت رشد 128 درصدی داشته است. کن‌ترین میزان هم مربوط به سال 1400 بوده که شرکت تنها به 6 درصد سود دست یافت. میزان حاشیه سود ناخالص شرکت 17 درصد برآورد شده و بیشترین میزان در چهار سال اخیر مربوط به سال 1399 با 24 درصد سود می‌باشد.

سهم 32 درصدی سهام عالیس از تولید دوغ

سبد محصولات شرکت عالیس یکی از کامل‌ترین سبدهای نوشیدنی است که همه نوع محصول نوشیدنی را روانه بازار می‌کند. از جمله محصولات این شرکت، تولید دوغ است که از سال 1401 توانسته 32 درصد از بازار این محصول را از آن خود کند. دومین محصول این شرکت شیر است که سهم 16 درصدی از کل بازار را دارد. سومین محصول نیز ماءالشعیر است با کسب رتبه سوم در میان رقبا توانسته 16 درصد از تولید این محصول در بازار را در دست بگیرد.

ارزش گذاری سهام عالیس

ارزش گذاری شرکت بهار عالیس از طریق سه روش ارزش گذاری نسبی، خالص ارزش دارایی‌ها و تنزیل جریان نقد محاسبه شده است که تنزیل جریان نقد خود شامل روش‌های تنزیل سود تقسیمی، جریان نقد آزاد سهامداران و جریان نقد آزاد شرکت می‌باشد. ارزش سهام این شرکت بر اساس تعداد 2 میلیارد و 500 میلیون و 100 هزار سهم برآورد شده است. 

در ارزش گذاری به روش  نسبی P/E، ارزش شرکت 3,858,828 میلیارد تومان و هر سهم برابر با 1,543 تومان می‌باشد.

در محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها، ارزش شرکت 2,949,816 میلیارد تومان و هر سهم 1,179  تومان برآورد شده است.

براساس روش تنزیل سود تقسیمی (DDM)،ارزش شرکت برابر با 3,804,80 میلیون تومان است که بر اساس آن ارزش هر سهم 1,521 تومان برآورد می‌شود.

در روش تنزیل جریان نقد آزاد صاحبان سهام (FCFE)،  ارزش شرکت 3,921,604 میلیون تومان و هر سهم برابر با 1,568 تومان می‌باشد.

بر اساس جریان نقد آزاد شرکت، ارزش سهام برابر با 4,010,545 میلیون تومان و هر سهم 1,041 برآورد شده است.

آیا سهام عالیس ارزش سرمایه گذاری دارد؟

شرکت بهار رز عالیس چناران با نماد "عالیس" اولین بار در ماه خرداد 1402 به بازار عرضه شد. این شرکت یکی از تولیدکنندگان اصلی انواع نوشیدنی و لبنیات است که سهم بالایی در تولید و فروش این محصولات در بازار دارد. با توجه به شناخته شده بودن محصولات این کشور و برآورد سود و زیان آن می‌توانیم نتیجه بگیریم که این سهام می‌تواند در آینده شاهد رشد قابل قبولی باشد بنابراین اگر به دنبال سرمایه گذاری در این سهام هستید، می‌توانید با بررسی تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال سهم، برای بلند مدت روی آن سرمایه گذاری کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


آزاد

اکنون که درپایان سال۴۰۲ قیمت هرسهم عالیس ۶۳۶ تومان است یا میشه امیدوار بود که در سال۴۰۳ قیمت این سهام صعودی بشه یا کلی ضرر به سهامدارن خواهد زد

1 ماه قبل

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.