جزئیات سهام پی پاد، ارزش بنیادی سهم و ارزش سرمایه گذاری

جزئیات سهام پی پاد، ارزش بنیادی سهم و ارزش سرمایه گذاری

شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد با نماد پی پاد در بازار بورس، عرضه می‌شود؛ این شرکت با سرمایه 100 میلیارد تومان در سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرد.

شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد برای اولین بار 12 درصد از سهام خود را با نماد پی پاد در بورس عرضه کرد. این سهام با پتانسیل رشد بالایی که تا به امروز داشته توانسته نظر بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب کند. اما آیا این سهام ارزش سرمایه گذاری دارد؟ در این مقاله به بررسی اطلاعات بنیادی سهام پی پاد، میزان سودآوری و پتانسیل رشد آن می‌پردازیم، تا شما نیز با بررسی تمام این موارد، تصمیم آگاهانه‌ای در مورد سرمایه گذاری در این سهام اتخاذ کنید.

جزئیات عرضه اولیه سهام پی پاد

در روز چهارشنبه مورخ 15 فروردین 1402، تعداد 360 میلیون سهم که معادل 12 درصد از سهام شرکت "پرداخت الکترونیک پاسارگاد" در بخش "رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن" با نماد "پی پاد" است، در بازار بورس عرضه شد. این شرکت که شصت و یکمین شرکت پذیرفته شده در بخش یارانه در بورس است، به روش ثبت سفارش به سهامداران حقیقی و حقوقی تخصیص یافت.

اما در این عرضه اولیه به هر کد چند سهم و با چه قیمتی رسید؟ در عرضه اولیه سهام پی پاد، حداکثر سهام قابل عرضه به هر کد معادل 500 سهم بود که در نهایت به هر کد 237 سهم رسید. با توجه به محدوده قیمتی 450 تا 550 تومانی هر سهم، تنها حدود 130 هزار تومان برای شرکت در این عرضه اولیه سرمایه نیاز بود.

قیمت سهام پی پاد

نماد پی پاد ابتدا با قیمت 550 تومان در بازار بورس عرضه شد. این سهام تا 8 خرداد در صف خرید بود و تا قیمت 2,328 تومان رشد کرد. یعنی قیمت آن تنها در عرض 3 ماه بیشتر از 4 برابر افزایش داشت! بعد از آن در همین محدوده نوسان داشته و در بیشتر مواقع با کاهش همراه بوده است. به گونه‌ای که قیمت فعلی آن برابر با 1,631 تومان است. با این وجود بعد از 5 ماه می‌توان گفت این سهام به سود قابل قبولی دست یافته است.

بازدهی 3 ماهه این سهام 31 درصد سود بوده که می‌توان آن را جزء یکی از پر سودترین عرضه‌های اولیه دانست. اما چه عواملی باعث این افزایش قیمت شده است؟ آیا این سهام هنوز هم پتانسیل آن را دارد که رشد کند و یا روند نزولی فعلی خود را در پیش خواهد گرفت؟

درباره شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد

پی پاد یک خدمت نوین از بانک پاسارگاد است که اولین بار در اسفند 1396 با همکاری شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد به بازار عرضه شد. این راهکار در ابتدا با هدف ارائه خدمات مبتنی بر تکنولوژی و ایجاد تحول در پرداخت‌های روزمره از طریق تلفن همراه فعالیت خود را آغاز کرد. اما با گسترش تحریم‌ها خدمات آن گسترده‌تر شد و در سال 1397 با تغییرات عمده‌ای وارد بازار گردید. از جمله امکانات پی پاد می‌توان به امکان کارت به کارت، استعلام و پرداخت خلافی خودرو، پرداخت قبوض، خرید شارژ، گزراش تراکنش‌ها و غیره اشاره کرد.

شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه مالی پاسارگاد فعالیت می‌کند و با مسئولیت راهبردی خدمات پرداخت الکترونیک، کار خود را از سال 1384 آغاز کرده است. این شرکت هم اکنون در هلدینگ فناپ فعال بوده و با حفظ استانداردهای بین المللی، خدمات الکترونیک در این صنعت ارایه می‌دهد.

دارایی‌های تحت تملک سهام پی پاد

از شرکت‌های زیر مجموعه و تحت تملک شرکت پرداخت الکترونیک پی پاد می‌توان به سه شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ)، شرکت پیام آوران مدیریت ایرانیان (سهامی خاص) و شرکت کاشفان نواندیش پارس (سهامی خاص) اشاره کرد. در ادامه به معرفی هر یک از این شرکت‌ها می‌پردازیم.

شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) یکی از طراحان راهکارهای بانک بومی ایرانی با تکیه بر تخصص روز جوانان این کشور است. هم اکنون بخشی از بزرگ‌ترین بانک‌های دولتی و خصوصی، شرکت‌های بیمه، کارگذاری‌های بورس، سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها در حال بهره برداری از آن هستند. شرکت پی پاد در حال حاضر 72.94 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

شرکت پیام آوران مدیریت ایرانیان که خود با نماد اتکای در بورس فعالیت می‌کند یکی دیگر از شرکت‌های زیر مجموعه پی پاد است و 13.5 درصد از سهام خود را به این شرکت فروخته است. شرکت کاشفان نواندیش پارس نیز 13.5 درصد از سهام خود را به پی پاد واگذار کرده و  خود سهامدار سه شرکت دیگر به نام‌های میراث راستین پارس، حافظ اندیشه ماد و گسترش انرژی پاسارگاد است.

پتانسیل رشد پی پاد

سرمایه 300 میلیاردی پی پاد

شرکت پرداخت الکترونیک پی پاد هم اکنون 35 ساختمان در کل کشور دارد که برآورد آن‌ها نشان می‌دهد که سرمایه این شرکت در حدود 300 میلیارد تومان است. همچنین، 300 پیمانکار با آن همکاری می‌کند و توانسته مجوز psp گری را دریافت کند. این شرکت جزو شرکت‌های خوشنام در خدمات پرداخت است و بازدهی سرمایه بالایی دارد.

پیشتازی پی پاد نسبت به رقبا

این شرکت با سرمایه 100 میلیارد تومان در سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرد، اما در سال 1394 تغییر نام داد و با خرید سهام فناپ وارد عرصه توسعه کسب و کار شد. این شرکت در تمام حوزه‌ها نسبت به دیگر رقبای خود پیشتاز است و از هر 5 دستگاه پوز یکی از آن‌ها متعلق به پی پاد است.

ارتقای رتبه پی پاد

شرکت پی پاد توانسته مبلغ تراکنش خود را از فروردین 1399 تا 1401 به میزان 5.4 درصد افزایش دهد. همچنین در بخش تعداد تراکنش‌ها با افزایش 4.31 درصد از سهم تراکنش‌ها، رتبه خود را ارتقا دهد. در بخش مبلغ تراکنش‌های کارتخوان نیز افزایش سهم 6.08 درصدی و در حوزه تعداد تراکنش‌های کارتخوان، افزایش 4.6 درصدی را شاهد بود.

رشد 136 درصدی درآمد

میانگین رشد سه ساله شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد (سهام پی پاد) نشان می‌دهد که این شرکت درآمد مالیاتی خود را تا 136 درصد افزایش داده و به میزان 43 درصد سود خالص داشته است. بالاترین سود خالص این شرکت به ازای هر سهم EPS برابر با 50 درصد است.

چشم انداز سهام پی پاد

پی پاد یکی از بهترین نرم افزارهای پرداخت است که در چند سال اخیر رتبه خود را از ششم به سوم ارتقا داده است. این نرم افزار با همکاری شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد ساخته شده و خدماتی چون کارت به کارت، مقدار تراکنش‌ها، پرداخت قبوض و غیره را ارائه می‌دهد. پی پاد در اوایل سال 1402 حدود 12 درصد از سهام خود را در بورس عرضه کرد که تا امروز رشد خوبی به همراه داشته است. به همین جهت در این مقاله به بررسی پتانسیل رشد این سهم در آینده پرداختیم تا شما نیز با بررسی میزان سودآوری و جوانب دیگر، در آن سرمایه گذاری کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.