همه چیز درباره سهام شهر

همه چیز درباره سهام شهر

گروه مالی شهر با داشتن مالکیت 100 درصدی بانک شهر و با نماد "شهر" در تاریخ یکشنبه 21 خرداد 1402 برای اولین بار در بازار بورس، عرضه شد.

سهام شهر به نمایندگی از گروه مالی شهر در تاریخ 21 خرداد ماه سال جاری به بازار بورس برای اولین بار عرضه شد. با توجه به رشد شارپی این سهام در ماه اول، شاهد ریزش آن تا به امروز بودیم. اما آیا با وجود این نوسانات قیمتی، این سهام پتانسیل رشد بالایی خواهد داشت؟ از آنجایی‌که برای سهام جدید که مدت زیادی از عرضه‌شان نمی‌گذرد، به‌خاطر عدم شکل‌گیری نمودار قیمت در بازه زمانی طولانی، تحلیل تکنیکال کارآمد نیست، برای پاسخ به این سوال باید صرفا به بررسی اطلاعات بنیادی سهام که شامل اطلاعات شرکت، قیمت سهام، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و برآوردهای مالی شرکت است، بپردازیم. بنابراین اگر قصد سرمایه گذاری در این سهام را دارید، با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

جزئیات عرضه اولیه سهام شهر

گروه مالی شهر با نماد "شهر" در تاریخ یکشنبه 21 خرداد 1402 به میزان 3,960,000,000 سهم معادل 12 درصد از کل سهام شرکت را در بورس عرضه کرد. این سهام به روش ثبت سفارش جهت کشف قیمت در دو نوبت عرضه شد. حداکثر سهمیه کدهای حقوقی و حقیقی 8000 سهم بود که با وجود استقبال بیش از 2 میلیون و 228 هزار نفر، در نهایت به هر کد 1863 سهم اختصاص یافت.

قیمت عرضه اولیه این سهام حداقل 1,506 و حداکثر 1,840 درنظر گرفته شد و پس از حراج، به قیمت 1,840 ریال به فروش رسید. متعهدین خرید این سهام، شرکت تامین سرمایه دماوند و متعهدین عرضه آن، بانک شهر بود. بازارگردانان شهر نیز شرکت سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی لاجورد دماوند است.

قیمت سهام شهر

قیمت فعلی این سهام 2,089 ریال است که با توجه به قیمت عرضه اولیه آن، به میزان 13 درصد افزایش داشته است.  قیمت شهر تا آخر خرداد ماه صف فروش بوده و تا قیمت 2,715 رشد داشت. اما بعد از آن تا 17 تیر با نوسانات کمی همراه بوده و تا به امروز روند کاهشی خود را ادامه داده است.

تحلیل قیمت یک ماهه اخیر سهام شهر نشان می‌دهد که قیمت آن به میزان 16 درصد کاهش داشته که با توجه به رشد یک ماهه اول آن، مقدار قابل توجهی است. اما چه عواملی باعث افزایش قیمت آن در یک ماهه اول و ریزش قیمت پس از آن شده است؟ با وجود نوسانات قیمت، آیا این سهام ارزش سرمایه گذاری دارد؟ در ادامه به بررسی تحلیل بنیادی سهم به پاسخ این پرسش‌ها خواهیم پرداخت.

گروه مالی شهر

گروه مالی شهر در تاریخ 30 مرداد 1391 با نام "گروه توسعه اقتصادی رستا" در جهت تکمیل زنجیره خدمات مالی بانک و با مالکیت 100 درصدی بانک شهر تاسیس شد. این گروه مالی به منظور بهره برداری از زمینه‌های اقتصادی، و مدیریت بهینه شرکت‌های زیر مجموعه بانک شهر و با سرمایه اولیه هزار میلیارد ریال شروع به فعالیت کرد.

گروه مالی شهر به عنوان بازوی قدرتمند بانک شهر در زمینه‌های خدمات مالی، لیزینگ، مشاوره، سرمایه گذاری، گردشگری، بیمه و تامین سرمایه فعالیت می‌کند. این شرکت تحت شناسه ملی 10320832748 شماره ثبت 432077 به عنوان شرکت سهامی خاص ثبت شده است. گروه مالی شهر به عنوان ششصد و چهارمین شرکت پذیرفته شده در بخش "سرمایه گذاری‌ها" و زیر گروه سایر واسطه گری مالی" در بورس عرضه شد.

داریی‌های تحت تملک گروه مالی شهر

از شرکت‌های تابعه گروه مالی شهر (سهام شهر) می‌توان به شرکت لیزینگ شهر، شرکت کارگزاری شهر، توسعه گردشگری شهر آیین، تامین سرمایه تمدن، شرکت سرمایه گذاری شهر آتیه، شرکت آب و برق کیش و توسعه اعتبار سنجی اشاره کرد.

شرکت لیزینگ شهر

از جمله فعالیت‌های این شرکت شامل تامین مالی مشتری از طریق کالاهای منقول و غیرمنقول توسط شرکت لیزینگ و واگذاری آنها به مشتری از طریق قراردادهای اجاره به شرط تملک و فروش اقساطی است.

شرکت کارگزاری شهر

این شرکت در سال 1388 در صنعت کارگزاری و با سرمایه 150 میلیارد ریال و نیروی انسانی 50 نفر آغاز به کار کرد. کارگزاری شهر با توجه به توسعه بازار سرمایه و روند رو به رشد سرمایه گذاران در بورس تهران، آماده ارائه خدمات مالی به صورت آنلاین است.

توسعه گردشگری شهر آیین

این شرکت در سال 1393 در صنعت گردشگری و با سرمایه 100 میلیارد ریال آغاز به کار کرد. شهر آیین در زمینه امور گردشگری، تبلیغاتی و امور مربوط به سلامت و درمان خدمات ارائه می‌دهد.

تامین سرمایه تمدن

این شرکت با ارائه خدمات مشاوره مالی، تامین مالی و خدمات مدیریت دارایی به دنبال افزایش بهره کسب و کار است و با محافظت از سرمایه مردم به بهترین شکل، میزان بهره وری را افزایش می‌دهد.

شرکت سرمایه گذاری شهر آتیه

شهر آتیه در سال 1389 به عنوان یکی از بازوهای قدرتمند بانک شهر در زمینه پروژه‌های عمرانی و توسعه شهری فعالیت خود را آغاز کرد. سهامدار اصلی این شرکت، گروه مالی شهر بوده و سرمایه آن در حال حاضر بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال است.

شرکت آب و برق کیش

این شرکت در زمینه تولید، انتقال و توزیع آب بهداشتی در جزیره کیش فعالیت می‌کند و یکی از عمده‌ترین سهامداران آن گروه مالی شهر با 23,100 سهم است.

شرکت توسعه اعتبارسنجی شهر

این شرکت با هدف اعتبارسنجی اشخاص حقیقی و حقوقی در سال 1394 آغاز به فعالیت کرد. از جمله فعالیت‌های آن می‌توان به ارائه کلیه خدمات مرتبط با اعتبار سنجی، تامین، ذخیره سازی و پردازش اطلاعات مربوط به اعتبارسنجی، مشارکت با بانک‌ها و موسسات مالی، بررسی‌های اقتصادی و غیره اشاره کرد.

پتانسیل رشد سهام شهر

در ادامه به بررسی فاکتورهای موثر بر پتانسیل رشد سهام شهر می‌پردازیم.

عملکرد مالی گروه مالی شهر

گروه مالی شهر به عنوان یک هلدینگ چندرشته‌ای مالی که در کنار فعالیت‌های بانکداری، در زمینه‌های تامین مالی و سرمایه نیز فعالیت می‌کند، با سرعت بیشتری توانسته به اهداف مالی خود دست یابد. این گروه مالی در زمینه‌های بورسی و غیربورسی سرمایه گذاری کرده است. از سهام‌های بورسی و فرابورسی شهر می‌توان به سرمایه گذاری در سهام خدیزل با 220 درصد بازدهی، فخوز با 20 درصد بازدهی، شپنا با 65 درصد بازدهی، فملی با 232 درصد بازدهی، فباهنر با 61 درصد بازدهی و شفن با 36 درصد ضرر اشاره کرد.

پرتفوی غیر بورسی این شرکت که با عنوان دارایی‌ها و سرمایه گذاری‌های بلندمدت آن شناخته می‌شود شامل سرمایه گذاری شهر آتیه با 99 درصد بازدهی، تامین سرمایه تمدن با 10 درصد بازدهی، توسعه گردشگری شهر آئین با 99 درصد بازدهی و توسعه اعتبارسنجی شهر با 99 درصد بازدهی می‌شود. همچنین درآمد گروه مالی شهر در سال 1401 بیش از 153 درصد رشد داشته است. درآمد ناشی از سود سهام شرکت نیز با رشد 600 درصدی همراه بوده است.

ٍEPS سهام

سود هر سهم یا EPS یکی از مهم‌ترین فاکتورهای نشان دهنده میزان سود و زیان شرکت است. این مقدار با برآورد میزان مخارج، درآمدها و سود ناخالص شرکت محاسبه می‌شود و می‌تواند ما را در جریان وضعیت شرکت قرار دهد. بنابراین اگر میزان EPS سهام شهر را بدانیم، می‌توانیم میزان ارزشمندی شرکت را ارزیابی کنیم.

EPS گروه مالی شهر بر اساس میزان سود و زیان 12 ماه اخیر به میزان 355 برآورده شده و نسبت P/E (نسبت قیمت به درآمد) آن برابر با 5.97 است. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که این سهام احتمالا در آینده برای سرمایه گذاری بلندمدت سودآور باشد.

آیا سهام شهر ارزش سرمایه گذاری دارد؟

در این بخش به بررسی اطلاعات بنیادی گروه مالی شهر، اطلاعات شرکت آن، میزان سودآوری و پتانسیل رشد شرکت پرداختیم. با بررسی این موارد می‌توانیم نتیجه بگیریم که این سهام با نوسانات قیمتی که تا به امروز داشته می‌تواند چشم انداز سودآوری در آینده داشته باشد. بنابراین افرادی که به دید سرمایه گذاری بلندمدت این سهام را انتخاب کردند، باید صبر کنند و منتظر سوددهی و رشد شارپی آن در آینده باشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.