هر آن چیزی که در مورد سهام وبصادر باید بدانید!

هر آن چیزی که در مورد سهام وبصادر باید بدانید!

سهام وبصادر به عنوان نماد بانک صادرات از سال 88 در سازمان بورس درج نماد شد؛ این سهام به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمادهای بانکی، سهام‌داران بسیاری دارد.

بانک صادرات ایران از سال 1388 تا به امروز با نماد "وبصادر" در بورس فعالیت می‌کند. صورت‌های مالی این بانک نشان می‌دهد که سهام وبصادر در مقایسه با سهام بانک‌های دیگر در وضعیت سوددهی قرار دارد، اما میزان این سوددهی در سال 1402 با کاهش قابل توجهی همراه بوده است. از طرف دیگر خبرهایی مبنی بر افزایش سرمایه وبصادر در راه است که می‌تواند تغییراتی در قیمت این سهام ایجاد کند. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که بهترین زمان برای ورود و خروج به وبصادر چه زمانی است با تحلیل تخصصی این سهام همراه باشید.

در ادامه به بررسی جایگاه بانک صادرات ایران، فعالیت این بانک، سرمایه‌گذاران، دارایی‌های تحت تملک وبصادر و پتانسبل رشد این سهام می‌پردازیم.

بانک صادرات ایران (وبصادر)

بانک صادرات در سال 1331 با 3 مدیر ارشد و 20 کارمند کار خود را آغاز کرد و پس از انقلاب 57 به مالکین دولت درآمد. درحال حاضر این بانک دارای 1,999 شعبه فعال در سطح کشور و 28 شعبه بین المللی در 12 کشور جهان است. بانک صادرات ایران رتبه دهم را از میان 100 شرکت برتر ایران دارد و هفتمین بانک و چهارصد و پنجاهمین شرکت است که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است.

از جمله اهداف کوتاه مدت بانک صادرات ایران می‌توان به افزایش سهم بازار، افزایش منابع ارزان قیمت، بهبود ترکیب منابع سپرده‌ای، کاهش بهای تمام شده پول، گسترش بانکداری الکترونیک و کاهش مطالبات غیر جاری اشاره کرد. اهداف بلندمدت شامل اعطای وام و شرکت در فعالیت‌های اقتصادی، توسعه کشاورزی، جذب سرمایه‌های داخلی، ایجاد شبکه بانکی سراسری و ارائه تسهیلات بانکی است.

سهامداران عمده بانک صادرات

از جمله سهامداران عمده وبصادر که بالای 5 درصد سهام دارند می‌توان به دولت با 8.7 درصد سهام، صندوق بازگردانی سپهر بازار سرمایه با 8.2 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات با 8.1 درصد سهم و صندوق سرمایه‌گذاری واسطه گری مالی یکم با 5.7 درصد سهام اشاره کرد.

دیگر سرمایه‌گذاران بانک صادرات شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، صندوق سرمایه‌گذاری بازگردانی سپهرصاد، شرکت گروه مالی ملت، شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی و شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران هستند که هر کدام بین 2 تا 4 درصد سرمایه بانک را از آن خود کرده‌اند. درواقع بیش از نیمی از سهام وبصادر در دست سهامداران عمده است و تنها 44 درصد آن در دست سهامداران خرد قرار دارد.

دارایی‌های تحت تملک بانک صادرات

بیشتر سرمایه وبصادر در شرکت‌های هلدینگ غدیر، گروه مالی سپهر صادرات، فولاد مبارکه اصفهان و سایر شرکت‌های غیر بورسی سرمایه‌گذاری شده است. در مجموع این بانک مبلغ 8,308 میلیارد تومان در شرکت‌های مذکور سرمایه‌گذاری کرده است. از نظر بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها، بانک صادرات ایران در مجموع 40 درصد روی کل سرمایه‌گذاری‌ها سود داشته که بالاترین بازدهی مربوط به شرکت گروه سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر است.

وبصادر مالک 99 درصد از سهام گروه مالی سپهر صادرات بوده و درصدد است تا آن را با تبدیل به یک گروه سهامی عام به بورس عرضه کند. گروه مالی سپهر صادرات خود مالک 14 درصد از سهام بیمه سرمد، 49 درصد از سهام هلدینگ انرژی سپهر، 40 درصد از سهام پرداخت الکترونیک سپهر، 30 درصد از شرکت تامین سرمایه سپهر و 8 درصد از سرمایه‌گذاری خوارزمی است.

میزان سوددهی سهام وبصادر از زمان عرضه اولیه تا امروز

سهام وبصادر اولین بار در سال 1388 در بازار بورس به صورت عمومی عرضه شد. این بانک در آن زمان تعداد یک میلیارد و هشت میلیون سهم معادل 6 درصد از کل سهام خود را در بورس اوراق بهادار فروخت. این سهام در زمان عرضه اولیه با قیمت 1,000 ریال عرضه شد و تا یک سال اول تغییر محسوسی در قیمت آن مشاهده نشد. در سال 1389 قیمت آن حداکثر به 1,700 ریال رسید و درسال بعد دوباره روند کاهشی خود را آغاز کرد.

قیمت وبصادر قبل از سال 98 که شاخص بورس در بالاترین وضعیت خود قرار داشت حتی به 400 ریال هم رسید. اما در سال 98 تا حدود 5,000 ریال افزایش یافت. قیمت فعلی سهام وبصادر معادل با 1,956 ریال است که بازده یک ماهه آن منفی یک درصد و بازده سالانه آن 17 درصد است. این سهام در اردیبهشت ماه 1402 که قیمت آن 3,135 ریال بوده، روند کاهشی خود را آغاز کرده است.

پتانسیل رشد سهام وبصادر

 

جایگاه بانک صادرات ایران

بانک صادرات ایران در فهرست 100 شرکت برتر تجاری در ایران، رتبه دهم را داراست که با هدف توسعه بانکداری ملی فعالیت می‌کند. همچنین این بانک به دلیل دارا بودن نیمی از شعب بانک‌های خارج از کشور، توانسته همچون سپری در برابر تحریم‌ها برای انجام امور بانکی عمل کند. بانک صادرات ایران با وجود زیان ده بودن دیگر بانک‌های کشور توانسته در جایگاه یکی از بانک‌های سودآور قرار بگیرد. برای درک بهتر این موضوع، در ادامه به بررسی صورت‌های مالی این بانک می‌پردازیم.

خالص درآمد سهام وبصادر

بانک صادرات ایران در شش ماهه اول سال 1402 توانسته درآمد خالص تسهیلات خود را از 3 هزار و 543 میلیارد تومان به 6 هزار و 447 میلیارد تومان برساند. خالص درآمد کارمزدهای این بانک نیز با افزایش 59 درصدی همراه بوده و از هزار و 202 میلیارد به هزار و 907 میلیارد تومان افزایش یافته است. خالص سود سرمایه‌گذاری‌ها با کاهش 12 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده و به 2 هزار و 389 میلیارد تومان رسیده است. سایر درآمدهای عملیاتی بانک صادرات (سهام وبصادر) با افزایش 11 درصدی همراه بوده است.

هزینه‌های مالی و عملیاتی سهام وبصادر

هزینه‌های عملیاتی بانک صادرات در نیمه اول سال 1402، برابر با 9 هزار و 498 میلیارد تومان بوده که با افزایش 52 درصدی همراه بوده است. هزینه‌های مالی این بانک نیز با افزایش 29 درصدی همراه بوده و به 2 هزار و 699 میلیارد تومان رسیده است. هزینه‌های مطالبات مشکوک این بانک نسبت به سال گذشته 3 درصد کاهش داشته و در محدوده 634 میلیارد تومان قرار دارد.

میزان سودآوری وبصادر

با برآورد هزینه‌ها و درآمدهای بانک صادرات می‌توان نتیجه گرفت که سود این بانک در شش ماهه اول سال جاری برابر با 149 میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل با کاهش 3 درصدی همراه بوده است. بانک صادرات در تابستان امسال 8 هزار و 128 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که 80 میلیارد تومان از سود سه ماهه بهار را کم کرد. این درحالی‌ست که وبصادر در فصل بهار با درآمد عملیاتی 228 میلیارد تومانی، سود خالص خود را شناسایی کرد. دلیل کاهش میزان سودآوری این بانک، افزایش هزینه‌های عملیاتی است که در نهایت چیزی نصیب سهامداران و خود بانک نمی‌شود.

افزایش سرمایه وبصادر

خبر خوب در مورد سهام وبصادر این است که افزایش سرمایه 300 درصدی در راه است. بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، اگر این بانک بخواهد از ظرفیت‌های موجود خود در تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت استفاده کند، باید معادل آن از محل آورده‌های نقدی، افزایش سرمایه دهد. این افزایش سرمایه در مرحله اول از محل سلب حق تقدم تا سقف 90 هزار میلیارد معادل 51 درصد و در مرحله دوم افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. بنابراین اگر سهامداران از سود نقدی کم تری برخوردار می‌شوند، می‌توانند سود نقدی بیشتری در پایان سال دریافت کنند.

قیمت NAV، EPS و نسبت P/E سهام وبصادر

ارزش روز سهام بانک صادرات برابر با 81 درصد است و با درنظر گرفتن سرمایه 175 هزار میلیاردی این بانک، قیمت ناو آن به ازای هر سهم معادل با 14800 ریال می‌شود. همچنین، EPS وبصادر در 12 ماه اخیر برابر با 34 و نسبت P/E آن 56.53 است. با درنظر گرفتن خالص ارزش دارایی‌های وبصادر، ارزش دارایی‌های بانک صادرات به ازای هر سهم معادل با 12715 ریال است.

آیا سهام وبصادر ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

بانک صادرات ایران درحال حاضر با نماد "وبصادر" در بورس ایران فعالیت می‌کند. این بانک نسبت به بانک‌های دیگر در سطح کشور در وضعیت مناسب سوددهی قرار دارد، اما در سال 1402 به دلیل افزایش هزینه‌های عملیاتی، میزان سوددهی آن کاهش یافته است. اما خبر خوب در مورد وبصادر این است که افزایش سرمایه در راه است و سهامداران وفادار به آن می‌توانند از سود تقسیمی بهره ببرند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.