بررسی کامل نماد خودرو؛ تحلیل بنیادی و ارزش ذاتی نماد خودرو

بررسی کامل نماد خودرو؛ تحلیل بنیادی و ارزش ذاتی نماد خودرو

شرکت ایران خودرو با نماد خودرو بزرگ‌ترین نماد در دسته خودش است که نزدیک به 22 سال است در بورس عرضه می‌شود؛ تحلیل بنیادی و دارایی‌های تحت تملک این نماد را در این مقاله از سهام بین بخوانید.

شرکت ایران خودرو با نماد خودرو نزدیک به 22 سال است که در بازار بورس فعالیت می‌کند. این شرکت، بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در کشور است که برخی محصولات خود را نیز به خارج از کشور صادر می‌کند. این نماد در بورس به دلیل اهمیت بالا و حجم فروش بالایی که دارد، به عنوان یکی از لیدرهای شاخص بورس شناخته شده و افزایش یا کاهش قیمت آن روی نمادهای دیگر تاثیرگذار است. اما آیا این نماد ارزش سرمایه گذاری دارد؟

در این مقاله با بررسی اطلاعات بنیادی سهام شرکت، حوزه فعالیت، شرکت‌های زیر مجموعه، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، تاریخچه قیمت و پتانسیل رشد و میزان سودآوری آن پرداختیم. شما نیز با کمک این اطلاعات می‌توانید تصمیم بگیرید که در این سهام سرمایه گذاری کنید یا خیر. با ما همراه باشید.

شرکت ایران خودرو

شرکت ایران خودرو در سال 1341 تحت عنوان شرکت سهامی خاص کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال آغاز به کار کرد. سرمایه اولیه ایران خودرو در حدود صد میلیون ریال بوده که توسط برادران خیامی تاسیس شد. نخستین گروه تولیدات این شرکت یک نمونه اتوبوس بود که با گذشت زمان تولیدات خود را گسترش داد. پیکان و دو خودروی ملی دنا و سمند از مهم‌ترین تولیدات ایران خودرو هستند.

درحال حاضر، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی ایران، شرکت ایران خودرو است که محصولات مختلفی را تولید می‌کند. این شرکت در زمینه تولید انواع خودرو، وسایل نقلیه چون اتوبوس، مینی بوس، واگن قطار، وانت و قطعات آنها فعالیت می‌کند. ایران خودرو به تولید قطعات بدنه، اجزای موتور، تولید و مونتاژ انواع خوردهای سواری و وانت مشغول است. این شرکت با نماد خودرو در بورس فعالیت می‌کند.

شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو (نماد خودرو) متشکل از 112 شرکت فرعی بوده که در زمینه‌های مختلف تامین قطعات، سرمایه گذاری، خدمات پس از فروش، تحقیق و توسعه و غیره فعالیت می‌کنند. خدمات پس از فروش ایران خودرو توسط شرکت ایساکو انجام می‌شود. شرکت ساپکو ( شرکت طراحی، مهندسی و تامین قطعات ایران خورد) وظیفه زنجیره تامین این شرکت را به عهده دارد. از طرف دیگر شرکت تام، صنعتی سازی این شرکت را بر عهده دارد.

از دیگر شرکت‌های مهم زیرمجموعه ایران خودرو می‌توان به امداد خودرو، ایران خودرو دیزل، صنایع ماشین ابزار ایران، تجارت الکترونیک ایران خودرو، سنیران اتو، توسعه سرمایه رسا، بازرگانی و خدمات همگام خودرو، بازرگانی و خدمات پس از فروش همگام، تولید خودرو صنعت خزر، ایساکو کیش، سازه و ساختمان ایرانیان، ایران فاوا گسترش، شرکت خودروهای سفارشی ایران خودرو (آپکو) و تعدادی دیگر اشاره کرد.

سهامداران عمده نماد خودرو

همانطور که قبلا گفتیم، سرمایه اولیه ایران خودرو در زمان تاسیس صد میلیون ریال بوده که در سال 1398 با افزایش 1,872 درصدی به میزان 30 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. سهامدار بالای یک درصد را سهامدار عمده می‌نامند. از جمله مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سهامداران این شرکت می‌توان به شرکت تدبیر سرمایه آراد با 15 درصد سهام، شرکت سرمایه گذاری ایران خودرو با 10.6 درصد سهام و شرکت سپهر کیش ایرانیان با 10.36 درصد سهام اشاره کرد. شرکت‌های ایران خودرو با 24.18 درصد سهام، تدبیر سرمایه آراد با 15 درصد سهام و صندوق بازنشستگی کشوری با 8.71 درصد سهام از جمله سهامداران تلفیقی این شرکت هستند.

دیگر سهامداران شرکت ایران خودرو شامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (5.72 درصد)، سرمایه گذاری ملی ایران (5.01 درصد)، سرمایه گذاری آتیه صبا (4.99 درصد)، بانک صادرات (3.36 درصد)، شرکت سرمایه گذاری سمند (3.19 درصد)، بانک تجارت (3.06 درصد)، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (3.04 درصد)، سرمایه گذاری و توسعه راهبردی راز (2.28 درصد)، گروه مالی ملت (1.68 درصد)، سرمایه گذاری مانانوین (1.42 درصد)، گروه مالی پارسیان (1.22 درصد) و کیا مهستان (1.00 درصد) اشاره کرد.

دارایی‌های تحت تملک نماد خودرو

دارایی‌های تحت تملک ایران خودرو به سه زیرمجموعه پرتفوی بورسی، زمین و املاک و شرکت‌های زیرمجموعه تقسیم می‌شود. همچنین هرکدام از شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت داریی‌هایی دارند که می‌تواند روی ارزش گذاری سهام خودرو تاثیرگذار باشد. برای مثال، شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (ایکیدو) به عنوان تنها هلدینگ زیر مجموعه ایران خودرو با سرمایه گذاری صنعت لیزینگ و بانکداری توانسته ضمن تنوع بخشی به پرتفوی خود، نقدشوندگی سهام خود را بالا ببرد.

همچنین این شرکت دارای املاک و مستقلاتی است که لیست تمام آنها در سایت کدال افشا شده است. از بین کارخانه‌های با ارزش میلیاردی این شرکت می‌توان به ایران خودرو خراسان، تبریز، سمنان، فارس، مازندران و کرمانشاه اشاره کرد. ایران خودرو کارخانه‌هایی در کشورهای ونزوئلا، عراق، جمهوری آذربایجان و سوریه احداث کرده و در حدود 100 میلیون دلار در کشور سنگال سرمایه گذاری کرده است. به طور کلی ارزش دارایی‌های غیربورسی ایران خودرو 12 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

قیمت نماد خودرو از زمان عرضه اولیه تا به امروز

نماد خودرو در حدود 22 سال است که در بازار بورس عرضه شده و تا به امروز قیمت آن فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. این شرکت در تاریخ اول مرداد 1380 با قیمت 2,798 ریال عرضه شد. قیمت آن بعد از یک سال به 3,700 ریال رسید و در همین قیمت نوسان کمی داشت. بالا‌ترین قیمت ثبت شده این سهام 12,700 ریال در سال 1398 و حداقل قیمت این سهام 1,295 در سال 1387 بوده است.

قیمت فعلی سهام خودرو در تاریخ 29 شهریور 1402 برابر با 3,005 با بازدهی 21 درصد یک ماهه و 49 درصد یک ساله است. این سهام در اردیبهشت ماه امسال به قیمت 4,289 ریال رسید که تا به امروز کاهش چشمگیری را در پی داشته است. اما با توجه به اینکه خودرو به نزذیک قیمت عرضه اولیه خود رسیده، آیا می‌توان انتظار داشت که سهام در آینده با رشد همراه باشد یا خیر.

پتانسیل رشد نماد خودرو

 

میزان تولیدات ایران خودرو

میزان تولیدات ایران خودرو از سال 1399 تا 1400 به میزان 6 درصد کاهش داشته است. بر این اساس تولید پژو 2008، وانت آریسان، پژو 301 و دانگ فنگ به طور کامل متوقف شد. اما تولید محصولاتی چون پژو پارس، پژو 207 و رانا افزایش یافت. تولید دنا، سمند و پژو 206 نیز با کاهش همراه بوده است.

میزان فروش ایران خودرو

ایران خودرو دارای 652 نمایندگی فروش محصولات و خدمات پس از فروش است که عمده فروش محصولات آن از طریق فروش فوری بوده است. درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال 1400 معادل 109,339 میلیارد تومان از طریق فروش داخلی و 517 میلیارد تومان از طریق فروش صادراتی است. این افزایش درآمد ناشی از افزایش قیمت محصولات است.

صورت سود و زیان شرکت ایران خودرو

با توجه به افزایش قیمت دلار و ارز، بهای تمام شده محصولات با سرعت بالایی درحال افزایش است. درآمدهای عملیاتی این شرکت در 9 ماهه ابتدای سال 1401 به میزان 80 درصد افزایش داشته و سود خالص این شرکت در همین دوره معادل 1,142,805 میلیارد تومان محاسبه شده است.

نسبت‌های مالی نماد خودرو

میزان EPS این سهم معادل 1298 و نسبت P/E برابر با 2.32 است. P/E گروه نیز معادل 5.82 است که می‌توان گفت این سهم برای دستیابی به P/E گروه پتانسیل رشد بالایی دارد. نسبت P/S این نماد 0.43 است که در وضعیت مناسبی قرار گرفته است. با توجه به این نسبت‌های مالی، خودرو می‌تواند در آینده با رشد همراه باشد.

آیا نماد خودرو ارزش سرمایه گذاری دارد؟

با توجه به افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت تمام شده تولیدات شرکت ایران خودرو، دستوری بودن قیمت محصولات و مشکلات اقتصادی، این شرکت ضررهای مالی زیادی را در سال‌های اخیر متحمل شده است. اما با توجه به برآوردهای سود و زیان شرکت می‌توان گفت که درآمدهای عملیاتی این شرکت در پی افزایش قیمت فروش محصولات با افزایش همراه بوده که بخشی از ضررهای شرکت را جبران می‌کند. با توجه به نسبت‌های مالی مناسب این شرکت و رسیدن قیمت به کف، می‌توان گفت این سهام می‌تواند در آینده با رشد همراه باشد. اما قبل از هر گونه سرمایه گذاری باید با بررسی تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی اقدام به خرید سهم کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.