هر آن چیزی که درباره نماد وتجارت بانک تجارت باید بدانید!

هر آن چیزی که درباره نماد وتجارت بانک تجارت باید بدانید!

بانک تجارت با نماد وتجارت بیش از 14 سال است که در بازار بورس فعالیت می‌کند و از بزرگ‌ترین سهم‌های بانکی کشور به‌حساب می‌آید؛ تحلیل بنیادی وتجارت را در سهام بین بخوانید. 

بانک تجارت یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های بورسی کشور ‌است که از ادغام چندین بانک ایرانی و خارجی بعد از انقلاب تاسیس شد. این بانک با نماد وتجارت بیش از 14 سال است که در بازار بورس فعالیت می‌کند و سهام آن در سال های اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده است. اما چگونه می‌توان زمان مناسب ورود به این سهام را شناسایی کرد؟ تنها راه، ارزش یابی ذاتی وتجارت است که تنها با بررسی تحلیل بنیادی سهام امکان پذیر خواهد بود. به همبت جهت در این مقاله به بررسی شاخص‌هایی پرداختیم که به شما در جهت ارزیابی ارزش ذاتی سهام وتجارت کمک خواهد کرد.

بانک تجارت

بانک تجارت، شرکت خدمات مالی و بانکداری ایرانی، یکی از  بزرگ‌ترین بانک‌های بورسی کشور است که پس از انقلاب از ادغام چندین بانک تأسیس شد. از قدیمی‌ترین آن‌ها می‌توان به بانک "ایران و خاورمیانه" اشاره کرد که با نام بانک "شاهنشاهی ایران" شناخته شده بود و از سال ۱۲۶۶ فعالیت داشت. بانک تجارت به موجب مصوبه مجمع عمومی بانک‌ها مورخ مهرماه سال ۱۳۵۸ شمسی از ادغام ۱۲ بانک تجاری داخلی و خارجی با سرمایه اولیه 39 میلیارد ریال تاسیس شد و هم اکنون بخشی از سهام این بانک در بازار سرمایه و بورس تحت عنوان نماد وتجارت معامله می‌شود.

اداره مرکزی بانک تجارت در برج تجارت شهر تهران مستقر است و شعب وابسته آن در کشورهای جمهوری تاجیکستان، فرانسه، چین، آلمان، انگلستان، امارات متحده عربی و بلاروس مشغول فعالیت هستند. برطبق آمارهای سازمان مدیریت صنعتی کشور، هلدینگ بانک تجارت به عنوان یکی از ۱۰۰ شرکت برتر اقتصاد کشور شناخته شده‌است و نخستین بانکی است که از سیستن SGB استفاده می‌کند.

موضوع فعالیت بانک تجارت

بانک تجارت علاوه بر خدمات بانکی چون سرمایه گذاری، پرداخت تسهیلات، ارائه انواع چک، فروش اوراق بهادار، ارائه انواع سپرده، خدمات ریالی و ارزی و غیره در زمینه‌های دیگر نیز فعالیت می‌کند. از جمله آن‌ها می‌توان به احداث نیروگاه برق آبی در کنار سد کارون، تولید شمش فولادی، میلگرد، سیمان خاکستری، بوتلین، متانول، بنزین، لامپ‌های کم مصرف و انواع پارچه و پوشاک در مجتمع سبلان پارچه اشاره کرد.

پتروشیمی شهید رسولی اصفهان، مجتمع‌های سیمان جوین، کشتیرانی دریای خزر، پروژه تولید کنسانتره مس در مجتمع صنایع ملی مس ایران و تولید شیشه فلوت از طرح‌های سرمایه گذاری این بانک است. از جمله مسئولیت‌های اجتماعی این بانک نیز می‌توان به مشارکت در احداث اماکن آموزشی و بهداشتی در نقاط محروم، پرداخت تسهیلات به هموطنان آسیب دیده از حوادث طبیعی، اعطای تسهیلات به صنایع سازگار با محیط زیست و مشارکت در ساخت مسکن مهر اشاره نمود.

دارایی‌های تحت تملک نماد وتجارت

بانک تجارت با دارا بودن 21 شرکت زیرمجموعه، به عنوان یکی از بانک‌های فعال در زمینه بنگاه داری شناخته شده است. درحال حاضر سرمایه گذاری ملی ایران با مالکیت 41 درصدی، تامین سرمایه کاردان با مالکیت 31 درصدی، سرمایه گذاری ایرانیان با مالکیت 100 درصدی، مولد نیروگاهی تجارت فارس با مالکیت 99 درصدی،  صرافی تجارت و سرمایه گذاری ساختمانی تجارت با مالکیت 100 درصدی و سایر شرکت‌های بورسی و غیر بورسی از زیرمجموعه‌های بانک تجارت هستند.

همچنین این بانک، جزو سهامداران عمده شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، فولاد مبارکه اصفهان، شرکت پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تبریز است. عمده دارایی‌های بانک تجارت در بخش‌های سرمایه گذاری ملی ایران و سایر شرکت‌های خارج از بورس متمرکز شده است که حدود 50 درصد از پرتفوی این بانک را شامل می‌شوند.

سهامداران عمده بانک تجارت

بزرگ‌ترین سهامداران عمده بانک تجارت، صندوق بازگردانی تجارت با مالکیت 15 درصدی است. بعد از آن می‌توان به دولت جمهوری اسلامی ایران با سهم 10 درصدی، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با سهم 6 درصدی، صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی یکم با سهم 5.5 درصدی، شرکت ‌سرمایه‌گذاری استانی تهران با سهم 2.3 درصدی و شرکت ‌سرمایه‌گذاری استانی خراسان رضوی با سهم 2.2 درصدی اشاره کرد.

دیگر سهامداران که بالای یک درصد در این بانک سهم دارند شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نظیر فارس، خوزستان، اصفهان، آذربایجان و غیره هستند که با مالکیت ۱ تا ۲ درصدی دارای اهمیت هستند. آشنایی با سهامداران عمده می‌تواند کمک شایانی در ارزشیابی سهام وتجارت کند.

پتانسیل رشد نماد وتجارت

سهام وتجارت در تاریخ 28 اردیبهشت 1388 با قیمت اولیه 1,205 ریال عرضه شد. این نماد تحت تاثیر نوسانات بازار به بالاترین قیمت 4,430 ریال و حداقل قیمت 350 ریال رسید و قیمت فعلی آن درحال حاضر 2,540 ریال است. اما چه عواملی بر میزان سود آوری و رشد این نماد تاثیر گذاشته است؟ شاخصه‌هایی چون صورت سود و زیان و میزان درآمدها، افزایش سرمایه و نسبت‌های مالی تاثیر بسزایی در میزان رشد این نماد در سال‌های اخیر داشته است.

صورت سود و زیان

از نظر سود و زیان، بعد از چند سال بانک تجارت از کانال منفی خارج شده و در سال 1400 به سود انباشته 61,643,898 ریال رسیده که نسبت به سال گذشته با رشد 59 درصدی همراه بوده است. اما سود خالص این بانک در سال 1400 با کاهش 69 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده که دلیل اصلی آن را می‌توان افزایش 217 درصد هزینه مطالبات مشکوک، 140 درصدی بهای خدمات و 60 درصدی هزینه سود سپرده گذاران دانست.

میزان درآمدها

میزان درآمد سپرده گذاری بانک تجارت معادل 4053 میلیون ریال برآورد شده که رتبه دوم را در میان بانک‌های موجود در بازار سرمایه کسب کرده است. از طرف دیگر نماد وتجارت از نظر درآمدهای اوراق بدهی با مبلغ 2152 میلیون ریال، رتبه نخست را در میان بانک‌ها کسب کرده که این نشان از سرمایه گذاری بیشتر آن نسبت به دیگر بانکهاست. همچنین بانک تجارت 8 درصد از کل هزینه‌های کارمزد را به خود اختصاص داده که با کسب رتبه دوم به درآمد 5940 میلیون ریال از این بخش رسیده است.

افزایش سرمایه نماد وتجارت

بانک تجارت در ابتدا با ادغام چند بانک داخلی و خارجی و با سرمایه اولیه 39 میلیون ریال آغاز به کار کرد. این بانک از تاریخ تاسیس تا به امروز 8 مرتبه افزایش سرمایه داده که 4 مرتبه از آن از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده است. آخرین افزایش سرمایه اعلامی بانک تجارت در سال 1397 بوده که سرمایه آن به میزان 390 درصد افزایش یافته است. به موجب آن سرمایه فعلی این بانک برابر با 223,926,127 میلیون ریال است که بعد از بانک پاسارگاد و ملت، رتبه سوم ارزش بازار صنعت را دریافت کرده است.

نسبت‌های مالی نماد وتجارت

از نسبت‌های مالی یک سهام که ارزش ذاتی آن را مشخص می‌کند می‌توان به EPS و نسبت P/E اشاره کرد. EPS سهام وتجارت یا سود هر سهم آن معادل 609 و نسبت P/E آن برابر با 4.13 است. P/E  گروه نیز برابر با 4.29 است که فاصله چندانی با این بانک ندارد. بررسی این نسبت‌های مالی کمک شایانی در ارزیابی میزان سودآوری سهام می کند.

آیا نماد وتجارت ارزش سرمایه گذاری دارد؟

نماد وتجارت متعلق به بانک تجارت است که از سال 1388 در بازار بورس عرضه شده است. این بانک از نظر میزان سرمایه گذاری در رتبه دوم بانک‌های دیگر قرار دارد و در سال‌های اخیر به بازدهی قابل قبولی دست یافته است. این بانک علاوه بر خدمات بانکی، در صنایع دیگر تولیدی نیز فعالیت دارد که موجب تنوع بخشی در دارایی‌های آن در پرتفوی بورسی و غیر بورسی شده است. این تنوع بخشی می‌تواند بازدهی نماد بورسی بانک تجارت را بالا ببرد و پتانسیل رشد بالقوه ای را از خود نشان دهد. اگر به دنبال سرمایه گذاری در این سهام هستید، با مطالعه تحلیل بنیادی و تکنیکال، بهترین زمان ورود به نماد را انتخاب کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.