معرفی کامل سهام ثفارس؛ تحلیل بنیادی نماد ثفارس

معرفی کامل سهام ثفارس؛ تحلیل بنیادی نماد ثفارس

سهام ثفارس برای شرکت عمران و توسعه فارس یکی از بهترین و موفق‌ترین شرکت‌های استان فارس است که از سال 1382 تا به امروز در میان سهامداران حقیقی و حقوقی خرید و فروش می‌شود.

شرکت عمران و توسعه فارس با گذشت بیش از دو دهه فعالیت، همچنان یکی از موفق ترین شرکت‌های استان فارس است. سهام این شرکت با نماد ثفارس در پی افزایش سرمایه با رشد قابل توجهی مواجه شده و قیمت آن به بالاترین حد در چند سال اخیر رسیده است. اما آیا این سهام همچنان پتانسیل رشد دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید به تحلیل بنیادی سهام بپردازیم.

به همین جهت در این مقاله به معرفی شرکت، سهامداران عمده دارایی‌های تحت تملک، سابقه قیمت و پتانسیل رشد سهام پرداختیم تا راه شما را در این راه هموار کنیم. شما نیز با کمک این اطلاعات می‌توانید تصمیم بگیرید که در سهام ثفارس سرمایه گذاری کنید یا خیر.

شرکت عمران و توسعه فارس

شرکت عمران و توسعه فارس، با هدف کمک به عمران و توسعه استان فارس در سال 1374 تاسیس شد و هم اکنون با گذشت بیش از دو دهه، یکی از بهترین و موفق‌ترین شرکت‌های سهامی عام فارس است. این شرکت به صورت خصوصی و مردمی فعالیت می‌کند و سرمایه خود را در بخش‌های صنعت، ساختمانی، پیمانکاری، کشاورزی، بازرگانی، توریستی و خدماتی به کار گرفته است. از فعالیت‌های این شرکت در زمینه ساختمانی می‌توان به طراحی، برنامه ریزی و هماهنگی امور اجرایی پروژه‌های مسکونی، تجاری و تفریحی اشاره کرد.

این شرکت در زمینه‌های سرمایه گذاری، احداث، خرید، فروش، اداره، بهره برداری، اجاره و واگذاری انواع کارخانجات و واحدهای تولیدی، صنعتی، کشاورزی، معدنی، راه و ساختمان، بازرگانی و خدمات فعالیت می‌کند. همچنین، مشارکت در شرکت‌های فوق و ایجاد شرکت‌های جدید از دیگر فعالیت‌های ثفارس است.

سهامداران عمده سهام ثفارس

شرکت عمران و توسعه فارس بیش از 30 هزار سهام‌دار حقیقی و حقوقی دارد که بیش از 50 درصد از سهام این شرکت در دست سهامداران حقیقی خرید و فروش می‌شود. 21.2 درصد از سهام این شرکت تحت مالکیت شرکت سرمایه گذاری سرمایه گستر سهند با 211,342,995 تعداد سهم است. سهام‌دار عمده دیگر، شرکت سرمایه گذاری سایه گستر سرمایه با 14.31 درصد سهم است.

سهامداران دیگر این شرکت که بین 1 تا 5 درصد سهم دارند، شامل شهرداری شیراز، شرکت سرمایه گذاری سامان فرهنگیان، مجتمع آموزشی احسان، شرکت سهامی بیمه ایران، استانداری فارس، شرکت سرمایه گذاری نگین رفاه و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس هستند. 49.75 درصد از سهام این شرکت نیز در دست باقی سهامداران حقیقی و حقوقی است که روزانه در بازار بورس و اوراق بهادار معامله می‌شود.

دارایی‌های تحت تملک ثفارس

دارایی‌های یک شرکت اطلاعات مفیدی از ارزش ذاتی آن در اختیار ما می‌گذارد. بررسی دارایی‌های تحت تملک شرکت عمران و توسعه فارس در سال مالی 1400 نشان می‌دهد که این شرکت 204.71 میلیارد تومان وجه نقد نزد بانک‌ها، 2.43 میلیارد تومان سرمایه گذاری کوتاه مدت، 1.64 هزار میلیارد تومان املاک و مستغلات، 2.615 هزار میلیارد تومان موجودی مواد و کالا، 61.56 میلیارد تومان سرمایه گذاری بلندمدت و 30.39 میلیارد تومان ماشین آلات و تجهیزات دارد.

همچنین این شرکت دارای  شرکت‌های وابسته و زیرمجموعه است که حدود 59.56 میلیارد تومان از دارایی‌های خود را صرف سرمایه گذاری بلندمدت در این شرکت‌ها کرده است. 197 میلیارد تومان از سرمایه این شرکت نیز صرف پروژه‌های جاری است که درحال پیشرفت و سوددهی هستند.

قیمت سهام ثفارس از زمان عرضه اولیه تا امروز

نماد ثفارس اولین بار در تاریخ 27 اسفندماه 1382 با قیمت 1,750 ریال به بازار عرضه شد. این سهام از همان ابتدا با رشد قیمت مواجه شد و در طول یکسال به قیمت 7,130 ریال رسید. در سال 1399 نیز با رونق گرفتن بازار بورس، قیمت آن با رشد خوبی همراه شود و قیمت 23,400 ریال برای این سهام ثبت شد. اما قیمت فعلی این سهام چقدر است؟

جالب است بدانید که قیمت این سهام با رشد بی سابقه ای درحال افزایش است و درحال حاضر با قیمت 32,270 ریال خرید و فروش می‌شود. بازدهی یک ماهه این سهام 14.8 درصد و بازدهی یک ساله آن 400 درصد است. اما آیا رشد این سهام از ارزش ذاتی آن نشات می‌گیرد و یا حبابی بیش نیست؟

پتانسیل رشد سهام ثفارس

برای محاسبه ارزش ذاتی یک سهم باید به بررسی درآمدها، میزان سود و زیان شرکت، مقدار و زمان افزایش سرمایه، مقدار سود نقدی و نسبت‌های مالی بپردازیم.

اقلام سود و زیان ثفارس

بر اساس محاسبات انجام شده، سود خالص شرکت توسعه و عمران فارس در سال 1400 معادل 121,070 میلیارد ریال برآورد شده که از سال قبل کمتر بوده است. سود عملیاتی شرکت نیز 228,554 میلیارد ریال محاسبه شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود روند کاهشی در پیش گرفته است.

میزان درآمدها

درآمد حاصل از خدمات و فروش ثفارس در سال 1400 برابر با 456,9 میلیارد ریال است. جمع درآمدهای این شرکت در سال 1399 معادل 698,26 میلیارد ریال بوده که نشان می‌دهد در سال 1400، درآمدشرکت کاهش داشته است.

افزایش سرمایه

شرکت عمران و توسعه فارس در تاریخ 4 آبان 1401 از دو محل آورده نقدی و تجدید ارزیابی به میزان 189 درصد افزایش سرمایه داد. در این مرحله، سرمایه این شرکت از 180 میلیارد به 520 میلیارد تومان رسید. این افزایش سرمایه به منظور ساخت نیروگاه گازی به شرکت تزریق شد.

سود مجمع سهام ثفارس

آخرین پرداخت سود نقدی سهام ثفارس در مجمع سال مالی منتهی به 31 شهریور 1401 تصویب شد. این شرکت به ازای هر سهم 70 ریال به سهامداران بورسی خود سود داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد کاهش داشته است.

نسبت‌های مالی سهام ثفارس

یکی دیگر از معیارهای ارزش ذاتی یک سهم، بررسی نسبت‌های مالی آن است. براین اساس، EPS سهم برابر با 1813 و نسبت P/E آن معادل 18.19 است. مقدار P/E گروه نیز برابر با 11.5 است و این نشان می‌دهد این شرکت نسبت به هم گروهی‌های خود در سطح بالاتری قرار دارد.

آیا سهام ثفارس ارزش سرمایه گذاری دارد؟

شرکت عمران و توسعه فارس یکی از بهترین و موفق ترین شرکت‌های استان فارس است که با هدف کمک به توسعه این استان راه اندازی شد. سهام این شرکت با نماد ثفارس از تاریخ 1382 تا به امروز در میان سهامداران حقیقی و حقوقی خرید و فروش می‌شود. درحال حاضر قیمت این سهام با رشد قابل توجهی مواجه است و این باعث شده تا توجه بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران به آن جلب شود. اما آیا این سهام ارزش سرمایه گذاری دارد؟ با بررسی ارزش ذاتی سهام می‌توان تشخیص داد که این رشد واقعی است یا تنها یک حباب! بنابراین پیشنهاد می‌شود افرادی که قصد سرمایه گذاری در این سهم را دارند؛ با بررسی تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال زمان صحیح ورود و خروج به سهام را شناسایی و سپس در آن سرمایه گذاری کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.