معرفی کامل نماد کاما و بررسی پتانسیل رشد آن در آینده

معرفی کامل نماد کاما و بررسی پتانسیل رشد آن در آینده

شرکت باما با 50 سال سابقه درخشان در زمینه تولید کنسانتره روی و سرب در ایران، در سال 1382 سهام خود را با نام کاما در بورس عرضه کرد. این سهام در مقطعی به قیمت 344,000 ریال رسید، درحالی که قیمت اولیه آن در حدود 7,000 ریال بود. این افزایش نجومی قیمت در زمانی نظر سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرد. اما آیا امکان دارد این سهام دوباره رشد شارپی خود را آغاز کند؟ برای پاسخ به این سوال باید به تحلیل بنیادی این سهام بپردازیم تا ارزش ذاتی و پتانسیل رشد آن را ارزیابی کنیم.

شرکت باما

شرکت باما با بیش از نیم قرن سابقه، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه معدن شناخته می‌شود. این شرکت در سال 1334 در اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد و یکی از معدود شرکت‌های تولیدکننده کنسانتره روی و سرب در ایران است. باما از چهار بخش اکتشاف، معادن، کارخانجات و محیط زیست تشکیل شده است و کشف ذخایر جدید معدنی از عمده فعالیت‌های این شرکت است. به گونه ای که 50 سال سابقه این شرکت در زمینه اکتشافی و زمین شناسی به کشف 15 میلیون تن ذخیره سرب و روی منتهی شده است.

شرکت باما بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره سولفور سرب و روی در کشور و بزرگ‌ترین معدن در اصفهان است. این شرکت با حجم فروش 7,634 میلیارد ریال در رده دوم بین دیگر شرکت‌های فعال قرار دارد. از جمله دیگر فعالیت‌های شرکت باما می‌توان به کانه آرایی، ذوب، تغلیظ تکلیس، فروش محصولات خام یا تبدیل شده و سرمایه‌گذاری در دیگر شرکت‌ها اشاره کرد. سهام این شرکت درحال حاضر تحت نماد کاما در بورس فعالیت می‌کند.

سهامداران عمده

گروه صنعتی و معدنی امیر با بیش از 49 درصد سهام، به عنوان بزرگ‌ترین سهامدار شرکت باما شناخته می‌شود. بعد از آن خدمات بازرگانی پیمان امیر با 12.52 درصد سهام، در رده دوم قرار دارد. از دیگر سهامداران بالای یک درصد نماد کاما می‌توان به بیمه مرکزی با 1.81 درصد سهم و گروه صنعتی آراسته معدن با 1.79 درصد سهم اشاره کرد.

شرکت صنعتی آراسته معدن نیز به صورت تلفیقی با زیرمجموعه‌های خود بیش از نیمی از سهام این شرکت را در اختیار دارد. به گونه ای که گروه صنعتی آراسته معدن 51.49 درصد سهم و زیرمجموعه آن یعنی خدمات بازرگانی پیمان امیر به صورت غیرمستقیم 12.52 درصد از این شرکت سهم دارد. در ادامه به بررسی دارایی‌های این شرکت می‌پردازیم.

دارایی‌های تحت تملک

مهم‌ترین دارایی‌های نماد کاما که تاثیر مستقیمی بر ارزش ذاتی سهام آن می‌گذارد، معادن سرب و روی این شرکت است. اولین و مهم‌ترین معدن شرکت باما، معدن گوشفیل است که با عمق 250 متر، تامین کننده اصلی ماده معدنی سولفوره کارخانجات است. معدن تپه سرخ نیز یکی دیگر از دارایی‌های این شرکت است که به عنوان دومین منبع دارای ذخایر ارزشمند در ایرانکوه شناخته می‌شود.

از طرف دیگر، معدن رومرمر از جدیدترین معادن دارای ذخایر ارزشمند است که ظرفیت استخراج 4 میلیون تن ماده معدنی را داراست. معدن کلاه دروازه نیز در بال جنوبی ایرانکوه قرار دارد و برآورد شده که می‌توان 100 هزار تن کانی کربنات سرب و روی از آن استخراج کرد.

میزان سوددهی نماد کاما از زمان عرضه اولیه تا امروز

شرکت باما سهام خود را در تاریخ اسفند 1382 با قیمت اولیه 7,060 ریال در بورس عرضه کرد. این سهام از همان ماه اول به قیمت 11,200 ریال رسید و سود خوبی نصیب سهامداران خود کرد. قیمت کاما در سال 1399 با رشد نجومی همراه بود و به 344,000 ریال رسید. اما بعد از آن سقوط خود را آغاز کرد و حتی به زیر قیمت اولیه خود رسید.

قیمت فعلی سهام کاما معادل 4,302 ریال است که کاهش قابل توجهی در آن مشاهده می‌شود و حتی می‌توان گفت این سهام درحال حاضر به پایین‌ترین قیمت در طول تاریخ عرضه خود رسیده است. این سهام در یک سال اخیر 125 درصد سود و در یک ماه اخیر 15 درصد ضرر داده است. بالاترین قیمت ثبت شده کاما در یک سال اخیر معادل 8,655 ریال در تاریخ اردیبهشت 1402 ثبت شده است.

پتانسیل رشد نماد کاما

 

درآمد حاصل از فروش

شرکت باما محصولاتی چون کربنات روی، شمش روی، کنسانتره سولفوره روی و کنسانتره کربنات سرب را به بازار عرضه می‌کند. این شرکت در دوره 9 ماهه ابتدایی سال 1401، حدود 141 هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده است. درآمد حاصل از فروش در همین دوره معدل 900 میلیارد تومان برآورد شده است که پیش‌بینی می‌شود این مبلغ تا پایان سال 1402 به 1,382 میلیارد تومان برسد.

هزینه‌های شرکت

شرکت باما در دوره 9 ماهه اول سال 1401، مبلغ 373 میلیارد تومان برای تامین مواد اولیه خود و 132 میلیارد تومان بابت حقوق، مزایا، سوخت، استهلاک و غیره پرداخت کرده است. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده هزینه حقوق و مزایای کارکنان در سال 1402 افزایش یافته و به 45 میلیارد تومان رسیده است.

صورت سود و زیان

در دوره 9 ماهه منتهی به آذر 1401، درآمدهای عملیاتی شرکت معادل 8 میلیارد و 900 هزار ریال و سود خالص آن برابر با 4 میلیارد و 994 هزار ریال برآورد شده است. پیش‌بینی می‌شود سود خالص این شرکت تا پایان سال 1402 به 4 میلیارد و 597 هزار ریال برسد.

سود نقدی نماد کاما

شرکت باما در سال مالی 1400، به ازای هر سهم 399 ریال سود خالص داشت. بر اساس تصمیمات مجمع عمومی در تاریخ تیر 1401، به ازای هر سهم 34 ریال سود نقدی تصویب شد که به حساب سهامداران واریز گردید.

افزایش سرمایه نماد کاما

سرمایه اولیه کاما در بدو تاسیس مبلغ 0.3 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه درحال حاضر به مبلغ 10,000,000 میلیارد ریال رسیده است. آخرین افزایش سرمایه این شرکت مربوط به سال 1399 می‌شود.

نسبت‌های مالی نماد کاما

از جمله مهم‌ترین نسبت مالی این سهام می‌توان به EPS سهم اشاره کرد که در حال حاضر معادل 417 است. P/E سهام نیز برابر با 10.23 و P/E گروه معادل 7.96 ارزیابی شده است. نسبت P/S هم برابر با 8.30 است.

آیا نماد کاما ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت باما یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کنسانتره سرب و روی در کشور است که سهام خود را در سال 1382 در بازار بورس عرضه کرد. تفاوت قیمت حداقل و حداکثر این سهام آنقدر زیاد است که نظر سهامداران را به خود جلب کرده است. این سهام پتانسیل آن را دارد که سود بالایی نصیب سهامداران خود کند و با توجه به اینکه سهام به پایین‌ترین قیمت در تاریخچه سهام رسیده است، می‌توان پیش‌بینی کرد که کاما در آینده با رشد همراه باشد. اما اگر قصد سرمایه‌گذاری در این سهام را دارید، پیشنهاد می‌شود با بررسی تحلیل بنیادی و تکنیکال، زمان مناسب ورود به سهام را ارزیابی کنید تا به سود برسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.