همه چیز درباره نماد ونوین؛ مثبت‌ ترین سهام بانکی یک سال اخیر

همه چیز درباره نماد ونوین؛ مثبت‌ ترین سهام بانکی یک سال اخیر

سهام بانک اقتصاد نوین با نماد ونوین از سال 1380 در بورس عرضه می‌شود؛ اگر قصد دارید که در پرتفوی خود نماد بانکی داشته باشید، از ونوین غافل نشوید.

بانک اقتصاد نوین به عنوان یکی از اولین بانک‌های خصوصی کشور، در سال 1380 سهام خود را با عنوان نماد ونوین در بازار بورس عرضه کرد. قیمت این سهام در طی 2 دهه تغییرات قابل توجهی نداشته و این نشان می‌دهد که تصمیمات هیجانی و اخبار نتوانسته تاثیر بسزایی در قیمت آن بگذارد. با این وجود، این سهام در یک سال گذشته به عنوان پرسودترین سهام بانکی شناخته شده و 133درصد به سهامداران خود سود داده است. اما اگر شما به عنوان سرمایه گذار می‌خواهید در این نماد سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است با مطالعه تحلیل بنیادی آن، بهترین زمان ورود به سهم را شناسایی کنید.

 

بانک اقتصاد نوین

بانک اقتصاد نوین به عنوان اولین بانک خصوصی کشور در سال 1351 تاسیس شد. این بانک که با نماد ونوین در بورس خرید و فروش می‌شود، 2.42 درصد از کل سپرده‌های بانکی کشور و 3.23 درصد از تسهیلات این شبکه را در اختیار دارد. اقتصاد نوین در سال مالی 1391 با درآمد 35 هزار میلیارد ریال به عنوان دهمین بانک ایران از نظر درآمد شناخته شد و در فهرست 100 شرکت برتر ایران، رتبه 37 را داراست.

از محصولات و خدمات این بانک می‌توان به قبول سپرده، صدور گواهی برای انواع سپرده، ارائه چک، انجام عملیات‌های بین بانکی، ارائه انواع ابزارهای پرداخت و دریافت، نقل و انتقال وجوه ریالی و ارزی، گشایش انواع اعتبار اسنادی، صدور انواع ضمانت نامه، انجام امور نمایندگی برای جمع آوری وجوه شهری و انواع قبض، ارائه خدمات الکترونیکی، نگهداری اشیای گرانبها، انجام عملیات ارزی، غیره اشاره کرد.

سهامداران عمده

سهامداران عمده بالای یک درصد بانک اقتصاد نوین شامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه.س.صنایع بهشهر تهران با 8.74 درصد سهام، شرکت به پخش با 8.72 درصد سهام، شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران با 6.44 درصد سهام، شرکت مدیریت صنعت قند توسعه صنایع بهشهر با 5.55 درصد سهام، شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران با 5.13 درصد سهام، شرکت تامین مسکن جوانان با 4.86 درصد سهام، شرکت سرآمد صنایع بهشهر با 4.05 درصد سهام، شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان با 4 درصد سهام و شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا با 3.50 درصد سهام هستند.

همچنین شرکت صنعتی بهپاک با 2.89 درصد سهام، شرکت نوسازی و ساختمان تهران با 2.47 درصد سهام، شرکت گروه مالی پارسیان با 2.10 درصد سهام، شرکت تامین مسکن نوین با 2.09 درصد سهام، شرکت.س.صندوق بازنشستگی کشوری با 2.09 درصد سهام، شرکت بانک اقتصاد نوین با 1.83 درصد سهام، شرکت توسعه صنایع بهشهر با 1.56 درصد سهام، صندوق بازنشستگی کشوری با 1.55 درصد سهام و شرکت سرمایه‌گذاری مدیریت سرمایه مدار با 1.26 درصد سهام از دیگر سهامداران این بانک هستند.

دارایی‌های تحت تملک

بانک اقتصاد نوین برای ارتقا کیفی خدمات خود شرکت‌هایی را تاسیس کرده که از بین آنها می‌توان به شرکت سرمایه‌گذاری نوین، شرکت کارگزاری اقتصاد نوین، صرافی اقتصاد نوین، لیزینگ، شرکت تامین سرمایه اقتصاد نوین، بیمه نوین، شرکت پرداخت نوین آرین، شرکت خدمات مالی و اعتباری راه اقتصاد نوین، شرکت خدمات و پشتیبانی اقتصاد نوین، شرکت خدمات رایان اقتصاد نوین، بانک تعاون اسلامی و شرکت مدیریت سرمایه اقتصادنوین اشاره کرد.

همچنین مالکیت 74.5 درصدی در یک بانک فعال در عراق با سرمایه 250 میلیارد دیناری یکی دیگر از نقاط قوت بانک اقتصاد نوین است. بنابراین با وجود 12 زیرمجموعه و سرمایه‌گذاری در بانکداری بین المللی، نماد ونوین یک پرتفوی قوی برای سرمایه‌گذاری دارد.

سوددهی نماد ونوین از زمان عرضه اولیه تا امروز

بانک اقتصاد نوین در تاریخ 29 تیر 1380 سهام خود را با نام ونوین در بازار بورس عرضه کرد. اما معاملات این سهم در تاریخ 15 بهمن 1402 با قیمت اولیه 3,700 ریال آغاز شد. این سهام بعد از 5 ماه به قیمت 10,689 ریال رسید و سود خوبی نصیب سهامداران خود کرد. اما بعد از آن روند نزولی خود را آغاز کرد و در برخی مواقع به قیمت 1,000 ریال هم رسید.

قیمت فعلی سهام ونوین در تاریخ 14 آبان 1402 معادل 6,290 ریال با بازدهی 133 درصد یک ساله است. به همین جهت به آن را به عنوان مثبت‌ترین سهام گروه بانکی می‌شناسند. قیمت ونوین در سال گذشته برابر با 2,850 ریال بوده که از آن زمان تا به امروز روند صعودی خود را با چند اصلاح کوچک ادامه داده است.

پتانسیل رشد

 

درآمد بانک اقتصاد نوین

منبع درآمد اصلی بانک اقتصاد نوین ناشی از خالص درآمد تسهیلات است که از سال 1400 تا به امروز با رشد قابل توجهی همراه بوده است. درآمد این بانک در سال مالی 1401 معادل 25,300 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با  مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش داشته است.

صورت سود و زیان

تغییراتی که در صورت‌های مالی بانک اقتصاد نوین مشاهده می‌شود، در یک سال گذشته بسیار چشمگیر بوده به گونه ای که خالص سود مبادلات ومعاملات ارزی آن از 27 میلیارد تومان به 643 میلیارد تومان افزایش یافته است و به عبارتی با رشد 2275 درصدی همراه بوده است.

افزایش سرمایه نماد ونوین

سرمایه بانک اقتصاد نوین در سال 1380 معادل با 250 میلیارد ریال بوده که در چند دوره افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به 30,425,824 میلیون ریال  رسیده است. آخرین افزایش سرمایه این بانک مربوط به 22 اردیبهشت 1399 بوده که معادل 13,131,000 میلیون ریال به سرمایه بانک اضافه شده است.

سود مجمع نماد ونوین

29 تیر ماه 1402، مجمع عمومی سالیانه سهام ونوین با حضور 70 درصد از سهامداران برگزار شد. بر این اساس 10 درصد از کل سود هر سهم که معادل 125 ریال می‌شود، بین سهامداران تقسیم شد.

نسبت‌های مالی نماد ونوین

EPS سهام ونوین برابر با 1947 و نسبت P/E آن برابر با 3.23 است. باتوجه به اینکه P/E گروه برابر با 3.7 است میتوان گفت که این سهام در وضعیت متناسب با کل گروه بانکی قرار دارد.

آیا نماد ونوین ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

نماد ونوین متعلق به اولین و بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور یعنی اقتصاد نوین است. در این مقاله به بررسی سود و زیان، صورت‌های مالی، پتانسیل رشد و میزان سوددهی این بانک پرداختیم. این اطلاعات به ما نشان می‌دهند که بانک اقتصاد نوین با وجود تحریم‌های اقتصادی توانسته وضعیت سوددهی مناسبی داشته باشد و به عنوان یکی از مثبت‌ترین نمادهای گروه بانکی شناخته شود. پیش بینی برای سود این بانک ارائه نشده، اما ارزش ذاتی نماد نشان دهنده صعود این نماد در آینده خواهد بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.