تحلیل بنیادی نماد کگل، آیا این سهام ارزش سرمایه گذاری دارد؟

تحلیل بنیادی نماد کگل، آیا این سهام ارزش سرمایه گذاری دارد؟

نماد کگل متعلق به شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است که بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ آهن و گندله در کشور محسوب می‌شود. 

نماد کگل رتبه اول تولیدات کنسانتره سنگ آهن و گندله را در کشور  کسب کرده است. فعالیت اصلی این شرکت، اکتشاف، بهره برداری و استخراج از یکی از بزرگ‌ترین منابع خدادادی سنگ آهن در قلب منطقه گل گهر است. با توجه به ارزش محصولات و تولیدات این شرکت و بازارهای داخلی و خارجی آن، می‌توان گفت این شرکت یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های بورسی است؛ اما اگر قصد سرمایه‌گذاری در این نماد را دارید، پیشنهاد می‌شود پس از بررسی دقیق میزان سودآوری و پتانسیل رشد شرکت در مورد سرمایه‌گذاری آن تصمیم گیری کنید.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

گل گهر یکی از شرکت‌های معدنی و صنعتی مطرح در خاورمیانه محسوب می‌شود که فعالیت خود را از سال 1370 آغاز کرده است. این شرکت در زمینه استخراج سنگ آهن از معدن سنگ آهن گل گهر فعالیت می‌کند. در واقع بهره برداری از معدن شماره یک گل گهر که در 50 کیلومتری شهرستان سیرجان در استان کرمان قرار دارد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین توده‌های درحال بهره برداری شناخته می‌شود، برعهده شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است.

موضوع فعالیت این شرکت شامل اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن و تولید سنگ آهن دانه بندی شده کنسانتره، فولاد، گندله و انواع محصولات فولادی است. نصب، راه اندازی، نگهداری، تعمیر و تجهیز ماشین آلات شرکت و تهیه انواع ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز شرکت نیز از جمله دیگر فعالیت‌های گل گهر است. این شرکت درحال حاضر با ظرفیت تولید 15 میلیون تن کنسانتره آهن و 10 میلیون تن گندله فعالیت می‌کند. سهام این شرکت درحال حاضر با نماد کگل در بورس معامله می‌شود.

سهامداران عمده

از جمله سهام‌داران عمده نماد کگل می‌توان به دو شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اشاره کرد که بیش از 60 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند و به ترتیب هرکدام 38.83 و 23.04 درصد در این شرکت سهم دارند. فولاد مبارکه اصفهان نیز با 6.17 درصد سهم در رتبه سوم قرار دارد.

از دیگر سهام‌داران این شرکت می‌توان به شرکت واسطه مالی فروردین با مسئولیت محدود با 4.17 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری سپه با 1.86 درصد سهم، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با 1.80 درصد سهم، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با 1.79 درصد سهم و شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر با 1.31 درصد سهم اشاره کرد.

دارایی‌های تحت تملک

از جمله شرکت‌های فرعی زیرمجموعه گل گهر می‌توان به سهم 95 درصدی در شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر برای انجام امورات مربوط به سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و غیرمستقیم، سهم 98 درصدی در شرکت عمران اطلس گل گهر برای امور مرتبط با احداث و بهره برداری خط آهن کرمان _ سیرجان، سهم 100 درصدی در مجتمع فرهنگی ورزشی گل گهر، سهم 100 درصدی در شرکت دلتا برای انجام فعالیت‌های بازرگانی و تجارتی تامین ماشین آلات مورد نیاز شرکت و سهم 100 درصدی در شرکت بازرگانی گلتک جهت فروش محصولات در اروپا اشاره کرد.

همچنین این شرکت سهم 96 درصدی در شرکت فراگیر سلامت همراه ایرانیان، سهم 51 درصدی در شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان جهت ایجاد کارخانجات فولادسازی، سهم 51 درصدی در شرکت کاوند نهان زمین، سهم 51 درصدی در شرکت گهر انرژی که وظیفه تاسیس نیروگاه‌های برق و خطوط گاز را برعهده دارد و سهم 63 درصدی در شرکت گلفام معدن پرند کرمان دارد.

میزان سودآوری نماد کگل از زمان عرضه اولیه تا به امروز

سهام کگل اولین بار در شهریور 1383 در بورس عرضه شد. این نماد طی یک سال اخیر دو مرتبه با افزایش سرمایه همراه بوده، بار اول در تاریخ 1 اسفند 1401 و به میزان 40 درصد و مرتبه دوم نیز 19 فروردین و 17 درصد بوده است. در مجمع سالیانه این سهم نیز امسال 390 ریال به ازای هر سهم، برای سهامداران محقق گردید. البته سود مجمع کگل نسبت به سال گذشته، تفاوت قابل توجهی داشت، چراکه سود مجمع سال 1401 این سهم برابر 1270 ریال در ازای هر سهم بود.

قیمت فعلی کگل در آذرماه 1402 برابر با 5,780 ریال با بازدهی 27 درصد یک ساله و 3 درصد یک ماهه است. این سهام در یک سال گذشته در دو نقطه اردیبهشت و خرداد به ترتیب به قیمت‌های 7,423 و 7,356 ریال رسید و بعد از آن روند نزولی خود را آغاز کرد تا به قیمت امروز خود رسید.

پتانسیل رشد نماد کگل

 

محصولات شرکت و بازار فروش

عمده تولیدات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر شامل سنگ آهن و گندله می‌شود. این شرکت در سال 1400 بالغ بر 15,498,966 تن کنسانتره تولید کرده که با کسب سهم 31.46 درصد از کل تولیدات کشور، رتبه اول را در تولید این محصول دارد. همچنین در همین سال 1400، میزان تولید گندله کشور 50 میلیون تن بوده که سهم شرکت گل گهر از این مقدار 12,307,964 تن بود. مشتریان اصلی این محصولات شامل شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد کاوه جنوب، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان، شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، مجتمع فولاد سیرجان و بازارهای خارجی هستند.

درآمد حاصل از فروش

درآمد حاصل از فروش محصولات این شرکت در سال 1401 برابر با 44 هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین مبلغ فروش این محصولات در سه ماهه ابتدایی 1402 برابر با 14 هزار میلیارد تومان بوده که پیش بینی می‌شود تا پایان سال به 48 هزار میلیارد تومان برسد.

هزینه‌های شرکت

مواد اولیه مصرفی شرکت شامل سنگ آهن و مگنتیت خام است که شرکت در 3 ماهه ابتدایی سال 1402 مبلغ 6,121 میلیارد تومان برای تامین آنها صرف کرده است. تامین کننده‌های اصلی سنگ آهن کگل شرکت‌های توسعه و فرآوری معادن ماهان، گهر پویش گام و شرکت‌های گهر زمین هستند. سایر هزینه‌های شرکت نیز شامل حقوق، مزایا، سوخت و استهلاک است که در دوره سه ماهه ابتدایی سال شرکت 3 هزار و 600 میلیارد تومان برای آن صرف کرده است.

صورت سود و زیان

درآمدهای عملیاتی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سال مالی 1402 برابر با 44 هزار و 455 میلیارد تومان بوده است که پیش بینی می‌شود این مقدار تا پایان سال 1402 به 48 هزار و 721 میلیارد تومان برسد. سود و زیان خالص شرکت نیز در دوره 12 ماهه منتهی به اسفند 1401 برابر 11 هزار و 164 میلیارد تومان بوده که این مقدار در سه ماهه ابتدایی 1402 برابر با 4 هزار و 825 میلیارد تومان برآورد شده است.

سود مجمع نماد کگل

برطبق صورت‌های مالی کگل، این شرکت تا پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم 529 ریال سود خالص داشته که بر اساس مصوبات مجمع عمومی سالیانه مورخ 7 تیر 1402 به میزان 390 ریال سود به هر سهامدار تعلق گرفت. بر این اساس، 65 درصد از سود خالص میان سهامداران تقسیم شد.

افزایش سرمایه

سرمایه اولیه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در بدو تاسیس برابر با 100 میلیارد ریال بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه درحال حاضر به 200 هزار میلیارد ریال رسیده است. آخرین افزایش سرمایه این شرکت مربوط به سال 1400 بوده که 200 درصد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، سود انباشته و محل مطالبات سهامداران تصویب شده بود. البته شرکت افزایش سرمایه تا 330 هزار میلیارد ریال را در دستور کار خود قرار داده است.

نسبت‌های مالی نماد کگل

EPS سهام کگل در آذرماه 1402 برابر با 517 و نسبت P/E آن برابر با 11.18 است. لازم به ذکر است که P/E گروه درحال حاضر برابر با 11.18 است که ممکن است کگل برای دستیابی به P/E گروه کمی کاهش داشته باشد. نسبت P/S نیز برابر با 2.96 است که در وضعیت مناسبی قرار دارد.

آیا نماد کگل ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

سهام کگل متعلق به شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است که به یک قطب اصلی تولید سنگ آهن در کشور مبدل شده است. ارزش بالای این شرکت نظر بسیاری از سهامداران را به خود جلب کرده است. به همین جهت بر آن شدیم تا با بررسی دقیق وضعیت شرکت و میزان سودآوری آن در دو سال اخیر به ارزش گذاری سهام آن بپردازیم. بنابراین اگر به دنبال سرمایه گذاری در این نماد هستید، قبل از هرچیزی به مطالعه دقیق تحلیل بنیادی آن بپردازید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.