معرفی کامل سهام پالایش نفت بندر عباس؛ تحلیل بنیادی نماد شبندر

معرفی کامل سهام پالایش نفت بندر عباس؛ تحلیل بنیادی نماد شبندر

سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر، یکی از نمادهای پتروشیمی بازار بورس ایران است؛ همه چیز درباره این سهام و پتانسیل رشد آن را در سهام‌بین بخوانید.

شرکت پالایش نفت بندرعباس یکی از 9 شرکت پالایشی ایران است که در زمینی به مساحت 700 هزار هکتار در کرانه شمالی آب‌های خلیج فارس مشغول فعالیت است. ظرفیت بالای تولید این پالایشگاه و تامین 19 درصدی سوخت کشور، این شرکت را در جایگاه سوم تولید فرآورده‌های نفتی قرار داده است. اما سوال اینجاست که آیا این شرکت با وجود سودآوری بالا در 2 سال اخیر توانسته به سهامداران خود در بازار بورس نیز سود برساند؟ این سوالی است که با مطالعه میزان سودآوری نماد شبندر در ادامه پاسخ خواهیم داد.

شرکت پالایش نفت بندرعباس

شرکت پالایش نفت بندرعباس یکی از شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های نفتی و تنها پالایشگاه مدرن پالایش نفت خام سنگین در ایران و حتی خاورمیانه است. این پالایشگاه در سال 1371 تاسیس و سال 1376 به بهره برداری رسید. فعالیت اصلی پالایشگاه نفت بندرعباس، پالایش نفت خام و سایر هیدروکربورهاست با ظرفیت روزانه 350 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی است.

از جمله محصولات تولیدی این پالایشگاه می‌توان به گاز مایع، نفت سفید، بنزین، نفت گاز، خوراک قیرسازی، نفت کوره، سوخت جت (ATK)، گوگرد، انواع حلال‌ها، آیزوریسایکل و لوبکات سنگین اشاره کرد. هم اکنون خوراک خام این پالایشگاه شامل نفت خام سبک جزیره هنگام، میعانات گازی و نفت خام سنگین استحصالی از منابع گازی عسلویه و سرخون است. هم اکنون سهام این شرکت با نام نماد شبندر در بورس خرید و فروش می‌شود.

جایگاه شبندر در صنعت پتروشیمی

پالایشگاه نفت بندرعباس درحال حاضر به صورت میانگین بیش از 350 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در روز تولید می‌کند و به عنوان سومین پالایشگاه نفت کشور از لحاظ ظرفیت شناخته شده است. این شرکت بعد از پالایشگاه آبادان و اصفهان، 19 درصد از سوخت کشور را تامین می‌کند و همچنین تولید 20 درصد از بنزین کشور، 34 درصد نفت گاز کشور و درصد از نفت کوره کشور را برعهده دارد.

پالایشگاه نفت بندرعباس به دلیل موقعیت مکانی مناسب امکان استفاده از آب دریا برای خنک کردن و تهیه آب شیرین و استفاده از بارانداز برای دریافت نفت خام و صادرات فرآورده‌ها را دارد. با بهره برداری از طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت در بهمن 97، تولید بنزین یورو این پالایشگاه به روزانه 15 میلیون لیتر افزایش یافت.

سهامداران عمده

از بزرگ‌ترین سهامداران بالای یک درصد نماد شبندر می‌توان به بانک رفاه کارگران اشاره کرد که 30.53 درصد از سهام پالایشگاه را در اختیار دارد. بعد از آن و در رتبه دوم، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان قرار دارد که 15.25 درصد در شرکت سهام دارد. همچنین سازمان تامین اجتماعی به صورت تلفیقی و به همراه زیرمجموعه‌های خود 34.77 درصد در این شرکت سهم دارد. سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سهام عدالت نیز به صورت تلفیقی به‌ترتیب 15.49 و 11.27 درصد از سهام شرکت را از آن خود کرده‌اند.

از دیگر سهامداران عمده پالایشگاه نفت بندرعباس می‌توان به بانک صادرات ایران با 5.68 درصد سهم، بانک تجارت با 4.79 درصد سهم، توسعه سرمایه رفاه با 4.17 درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معیشت ملت با 2.83 درصد، صندوق سرمایه‌گذاری پالایش یکم با 2.70 درصد سهم، سرمایه‌گذاری استان تهران با 1.15 درصد سهم و سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی با 1.11 درصد سهم اشاره کرد.

دارایی‌های تحت تملک

از مهم‌ترین دارایی‌های تحت تملک شبندر می‌توان به 2 شرکت مادر و 2 شرکت زیرمجموعه اشاره کرد. شرکت‌های مادر شامل دو شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌باشند. شرکت‌های زیرمجموعه نیز دو شرکت صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی استان هرمزگان و شرکت تامین و توسعه زیرساخت‌های خلیج فارس هستند.  واحدهای تولیدی این پالایشگاه نیز شامل واحدهای تقطیر نفت خام، پالایش و تبدیل کاتالیستی بنزین، تفکیک گاز مایع، تولید هیدروژن، پالایش نفت سفید، کاهش گرانروی، هیدرو کراکر، بازیافت گوگرد و نفتی سبک است که هر کدام ارزش بالایی دارند.

از پروژه‌های درحال پیشرفت نماد شبندر نیز می‌توان به پروژه ارتقای کیفیت فرآورده‌های سنگین پالایشگاه در سه زیر پروژه احداث 14 واحد فرایندی جدید، احداث 15 واحد جانبی و احداث مجتمع روغن سازی اشاره کرد که با تکمیل آنها، ظرفیت تولید انواع فرآورده‌ها به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. سرمایه مورد نیاز این پروژه 2.2 میلیارد یورو برآورد شده؛ که در صورت تکمیل، درآمد سالانه تولید کک اسفنجی 400 میلیون دلار و درآمد حاصل از تولید روغن‌های گرید 2 و 3 به میزان 750 میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

میزان سودآوری نماد شبندر از زمان عرضه اولیه تا امروز

شرکت پالایش نفت بندرعباس اولین بار در سال 1391 معادل 5 درصد از سهام خود را با قیمت اولیه 114 تومان به بازار بورس عرضه کرد. این سهام در زمان رکود بازار عرضه شد و سهامداران رغبتی برای خرید آن نشان ندادند، به گونه ای که نیمی از سهام این شرکت توسط سهامداران عمده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خریداری شد. اما سرمایه گذاران نمی دانستند که با خرید این سهام چه سود هنگفتی کسب می‌کنند و مدتها برای خرید آن باید در صف باشند؛ چراکه این سهام در مدت کوتاهی به لیدر بازار تبدیل شد.

قیمت فعلی شبندر در آذر 1402 معادل 10,300 ریال با بازدهی 2 درصد یک ماهه و 39 درصد یک ساله است. این نماد در تاریخ 28 شهریور 11,980 ریال بوده که از آن زمان تا به امروز روند نزولی دارد..

پتانسیل رشد

درآمد حاصل از فروش

محصولات این پالایشگاه شامل بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و سوخت جت است. درآمد حاصل از فروش این محصولات در 6 ماهه منتهی به شهریور 1402 برابر با 132 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد افزایش یافته است. همچنین پیش بینی می‌شود میزان فروش این پالایشگاه تا پایان سال مالی 1402 به 341 هزار میلیارد تومان برسد.

هزینه‌های پالایشگاه

پالایشگاه نفت بندرعباس در 6 ماهه اول سال 1402 معادل 60 میلیون بشکه مواد اولیه مصرف کرده که تامین آن 121 هزار میلیارد تومان برای شرکت هزینه به همراه داشته است. هزینه‌های دیگر نیز شامل حقوق، مزایا، استهلاک و تامین مواد اولیه می‌شود که در سال 1401 برابر با 4,479 میلیارد تومان برای شرکت هزینه داشته است که این مقدار در 6 ماهه ابتدایی 1402 برابر با 2,916 میلیارد تومان بوده و پیش بینی می‌شود تا آخر سال به 6 هزار و 553 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان

درآمد عملیاتی شبندر در سال 1401 برابر با 321 هزار میلیارد تومان بوده که پیش بینی می‌شود این مقدار تا پایان سال 1402 به 341 هزار میلیارد برسد. همچنین سود خالص شرکت در سال 1401 برابر با 40 هزار میلیارد تومان بوده و پیش بینی می‌شود این مقدار تا پایان سال 1402 به 30 هزار میلیارد تومان برسد.

سود مجمع نماد شبندر

در سال مالی منتهی به اسفند 1401، میزان 3,044 ریال سود خالص برای هر سهم درنظر گرفته شد که 65 درصد آن معادل 2,000 ریال میان سهامداران تقسیم شد. این سود از طریق سامانه سجام در مرداد 1402 به حساب سهامداران واریز شد.

افزایش سرمایه

آخرین افزایش سرمایه شبندر مربوط به اسفند 1401 است که در مجمع آن حدود 41 درصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته، اندوخته طرح و توسعه به تصویب رسید. با این‌ترتیب سهام افزایش سرمایه به پرتفوی سهامداران اضافه شد.

نسبت‌های مالی

EPS نماد شبندر درحال حاضر معادل 2318 و نسبت P/E  آن برابر با 4.47 است. باتوجه به اینکه P/E گروه برابر با 5.08 است، امکان کاهش P/E در آینده وجود دارد.

آیا نماد شبندر ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شبندر (شرکت پالایش نفت بندر عباس) از سال 1376 با تغییر نام شرکت ملی گاز مایع تاسیس شد. فعالیت اصلی این شرکت، انجام عملیات پالایش و فرآورش نفت خام و سایر هیدروکربن‌ها است. با توجه به جایگاه ویژه این نماد در تولید سوخت کشور، می‌توان گفت این سهام یکی از نمادهای بنیادی در بازار بورس است. اما اگر قصد سرمایه‌گذاری در این سهم را دارید پیشنهاد می‌شود قبل از هر اقدامی تحلیل بنیادی و تکنیکال سهام را مورد بررسی قرار دهید تا میزان سودآوری و پتانسیل رشد سهام را ارزیابی کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.