معرفی کامل سهام تکنوتار؛ تحلیل بنیادی نماد تکنو

معرفی کامل سهام تکنوتار؛ تحلیل بنیادی نماد تکنو

نماد تکنو به شرکت مهندسی تکنوتار یکی از اولین و معتبرترین تولیدکننده‌های دیسپنسرهای توزیع سوخت تعلق دارد؛ تحلیل بنیادی این نماد را در سهام بین بخوانید.

شرکت مهندسی تکنوتار یکی از اولین و معتبرترین تولیدکننده‌های دیسپنسرهای توزیع سوخت است که با بیش از 50 سال سابقه توانسته به تولید بومی محصولات توزیع سوخت مایع  گاز بپردازد. این شرکت سهام خود را با نام نماد تکنو در سال 1382 به بازار بورس عرضه کرد. اما آیا سهام این شرکت ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید به تحلیل بنیادی سهام بپردازیم تا ارزش ذاتی آن را ارزیابی کنیم.

شرکت تکنوتار

شرکت مهندسی تکنوتار با نیم قرن تجربه فعالیت خود را در سال 1348 در زمینه توزیع سوخت مایع و گاز و همچنین تولید، فروش، عرضه تجهیزات جانبی آن و ارائه خدمات پس از فروش آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های این شرکت می‌توان به طراحی، مهندسی، صادرات، واردات، اخذ نمایندگی‌های داخلی و خارجی، سرمایه گذاری در سهام‌های دیگر، مشارکت و هر فعالیت دیگر در زمینه تحقق اهداف شرکت اشاره کرد. تولیدات این شرکت شامل انواع دیسپنسر، تلمبه توزیع سوخت جایگاهی، جایگاه سیار سوخت، انواع مخازن و مواد ضدانفجار هستند.

تکنوتار با ارائه محصولات با کیفیت از همان ابتدا جایگاه خود را به عنوان اولین و معتبرترین تولیدکننده دیسپنسرهای توزیع سوخت حفظ کرده و با تولید و ایجاد کارخانجات مختلف توانسته به تولید بومی این محصولات بپردازد. سهام این شرکت نیز از سال 1382 با نام نماد تکنو در بازار بورس عرضه شده و تا این زمان بین سهامداران معامله می‌شود.

سهامداران عمده

به طورکلی به سهامداران بالای 1 درصد، سهامدار عمده گفته می‌شود. از جمله سهامداران عمده این شرکت می‌توان به شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایران اشاره کرد که در سال 1385 عمده سهام شرکت را خریداری کرد. اما سهامداران دیگر این شرکت را بیشتر اشخاص حقیقی تشکیل می‌دهند.

اشخاص حقیقی در این شرکت حدود 16 درصد سهم دارند که به ترتیب یکی از آنها 10 درصد، دیگری 3.95 درصد، نفر سوم 1.47 درصد و شخص چهارم 1.12 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند. شرکت دیگری نیز به نام صندوق سرمایه گذاری .ا.ب. اکسیرسودا 4.01 درصد در این شرکت سهم دارد.

دارایی‌های تحت تملک

از جمله دارایی‌های شرکت تکنوتار می‌توان به شرکت‌های زیرمجموعه آن اشاره کرد که تاثیر زیادی در قیمت سهام تکنو دارد. این شرکت دارای یک شرکت اصلی به نام شرکت مهندسی تکنوتار (سهامی عام) و دو شرکت فرعی با نام شرکت مهندسی پرشین سوخت ایمن (سهامی خاص) و سرمایه گذاری تکتار (سهامی خاص) است.

شرکت مهندسی پرشین سوخت ایمن نیز خود دارای 2 شرکت مادر با نام‌های گروه مالی مهر اقتصاد و سرمایه گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان است. شرکت سرمایه گذاری تک تار نیز از سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرده و دارای 2 شرکت مادر با نام‌های افق نیل خلج فارس و گروه مالی مهر اقتصاد و یک شرکت زیرمجموعه با نام توسعه معادن روی ایران است.

میزان سودآوری نماد تکنو از زمان عرضه اولیه تا به امروز

شرکت تکنوتار در تاریخ 27 اسفند 1382 برای اولین بار سهام خود را با قیمت 1,500 ریال عرضه کرد. قیمت فعلی این سهام درحال حاضر (آذر 1402) برابر با 7,740 ریال با 7 درصد بازدهی ماهانه و 164 درصد بازدهی سالانه است. بالاترین قیمت ثبت شده برای این سهام در سال 1402 مربوط به پنجم مهر است که قیمت آن به 9,740 ریال رسیده بود.

اما عوامل مختلفی بر میزان سودآوری سهام تکنو تاثیر می‌گذارند که از بین آنها می‌توان به ریسک نوسانات ارزی و قیمت مواد اولیه اشاره کرد. چراکه افزایش سود خالص شرکت تاثیر مستقیمی بر ارزش دارایی‌ها و سهام شرکت خواهد داشت.

پتانسیل رشد

سود و زیان شرکت تکنوتار

شرکت تکنوتار تا قبل از سال 1400 در وضعیت زیان دهی قرار داشته، به گونه‌ای که سود خالص شرکت تا اواخر سال 1400 به پایین‌ترین سطح خود یعنی منفی 50 هزار میلیون ریال رسیده بوده است. اما بعد از آن جهشی در میزان سودآوری شرکت رخ داد و در دوره 12 ماهه سال 1401، سود شرکت به 68,347 میلیون ریال رسید. البته بعد از آن با کاهش 19 درصدی همراه بوده و سود خالص شرکت در شش ماه اول 1402 به 49,128 میلیون ریال رسیده است.

درآمد حاصل از فروش

همانطور که گفتیم محصولات تولیدی شرکت تکنوکار با نماد تکنو شامل انواع دیسپنسر، تلمبه توزیع سوخت جایگاهی، جایگاه سیار سوخت، انواع مخازن و مواد ضدانفجار هستند. این شرکت در مهر 1402 45,176 میلیون ریال از فروش محصولات خود درآمد کسب کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش همراه بوده است. در آبان 1402 نیز این میزان فروش به 85,663 میلیون ریال رسیده که افزایش قابل توجهی در آن مشاهده می‌شود.

سود مجمع نماد تکنو

آخرین مجمع عادی سالیانه دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 1401 در تاریخ 13 خرداد 1402 برگزار شد. سرمایه ثبت شده شرکت در این تاریخ 245,549 میلیون ریال گزارش شده و سود خالص هر سهم شرکت برابر با 278 ریال است. سود انباشته پایان دوره شرکت نیز معادل 68,347 میلیون ریال برآورد شده است، اما شرکت سود نقدی نداشته و در این مجمع تکنو به سهامداران خود سود نداد.

میزان افزایش سرمایه

شرکت تکنوتار در سال 1348 با سرمایه اولیه 5 میلیون ریال آغاز به کار کرد و در حال حاضر سرمایه آن بعد از چند مرحله افزایش سرمایه به 245,549 میلیون ریال رسیده است. اما این شرکت افزایش سرمایه 242 درصدی را در دستور کار خود قرار داده است. بر این اساس، مبلغ افزایش سرمایه 594,451 میلیون ریال اعلام شده و قرار است از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی انجام شود.

نسبت‌های مالی نماد تکنو

EPS سهام تکنو برابر با 59 و نسبت P/E آن 131.19 است.  P/E گروه نیز 7.29 است که نشان می‌دهد تکنو از نظر نسبت مالی در وضعیت خوبی قرار ندارد و P/E آن بسیار بالاست. P/S آن نیز 9.48 است که از مقدار میانگین سهام‌های دیگر بالاتر است.

آیا نماد تکنو ارزش سرمایه گذاری دارد؟

سهام تکنو متعلق به شرکت تکنوتار است که در زمینه تولید انواع دیسپنسر، تلمبه توزیع سوخت جایگاهی، جایگاه سیار سوخت، انواع مخازن و مواد ضدانفجار فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 1348 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1382 سهام خود را در بازار بورس عرضه کرد. اما اگر بخواهیم بدانیم که این سهام ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی پتانسیل رشد و تحلیل بنیادی آن بپردازیم. این اطلاعات به ما کمک می‌کنند تا ارزش ذاتی سهام را ارزیابی کنیم و با چشم باز در مورد سرمایه گذاری تصمیم بگیریم. به همین جهت در این مقاله به بررسی عملکرد و سوددهی این شرکت پرداختیم تا شما را در امر سرمایه گذاری  تکنو یاری دهیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.