همه چیز درباره عرضه اولیه داتام در تاریخ 6 دی

همه چیز درباره عرضه اولیه داتام در تاریخ 6 دی

پس از مدت‌ها وقفه در عرضه اولیه‌های بورس، قرار است شانزدهمین عرضه اولیه سال 1402 با سهام داتام در چهارشنبه 6 دی 1402 از سر گرفته شود.

از ابتدای سال 1402 تا امروز 15 سهام از شرکت‌های بزرگ با عنوان عرضه اولیه جدید بورس وارد بازار شدند که از بین آنها می‌توان به پی پاد، زفجر، عالیس، والماس، شهر، نیان، کتوسعه، ناما، غمایه، فصبا، فن افزار، بمولد، تکاردان، حپترو و کرومیت اشاره کرد. حال در تاریخ 6 دی 1402، عرضه اولیه داتام با عنوان شانزدهمین سهام جدید وارد بورس خواهد شد. در ادامه با نحوه ثبت سفارش و ارزش این سهام بیشتر آشنا خواهیم شد.

اطلاعات عرضه اولیه داتام

گروه مالی داتام با عنوان شانزدهمین سهام جدید در بورس، در تاریخ 6 دی 1402 به بازار عرضه خواهد شد. بر این اساس، یک میلیارد سهم معادل 10 درصد از کل سهام شرکت با نماد "داتام" به روش ثبت سفارش به افراد حقیقی و حقوقی واگذار می‌شود. دامنه قیمت هر سهم بین 1267 تا 1550 ریال است و هر کد بورسی می‌تواند حداکثر 1500 سهم از این نماد را خریداری کند. قیمت مبنا نیز 1409 ریال درنظر گرفته شده است.

نقدینگی مورد نیاز برای عرضه اولیه داتام

با توجه به حداکثر سهم قابل خرید برای هر کد که 1500 سهم است، حداکثر نقدینگی مورد  232 هزار و 500 تومان خواهد بود که در صورت استقبال بالا، از این مقدار کاسته خواهد شد. در صورتی‌که تعداد شرکت کننده‌های این عرضه اولیه، کمتر از 670 هزار کد باشد، به هر کد تا سقف تعداد یعنی 1500 سهم خواهد رسد. در صورت مشارکت 1.5 میلیون کد بورسی، به هر کد 667 سهم تخصیص خواهد یافت که نقدینگی مورد نیاز برای خرید آن، 104 هزار تومان خواهد بود.

نحوه ثبت سفارش

عرضه اولیه داتام به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد. همچنین ورود سفارش تنها با کد معاملاتی، در دوره زمانی و محدوده قیمتی تعیین شده امکان پذیر است و پس از دوره ثبت سفارش، کشف قیمت با توجه به وضعیت سفارشات ثبت شده، مشخص خواهد شد.

درج نماد داتام

پس از موافقت هیئت پذیرش سازمان بورس در جلسه 16 اسفند 1401، برای پذیرش سهام شرکت گروه مالی داتام (سهامی عام)، این شرکت از تاریخ 28 آبان 1402 به عنوان ششصد و یازدهمین شرکت پذیرفته شده در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد. این شرکت در بخش سرمایه گذاری‌ها با کد 56 و در بخش سایر واسطه‌های مالی با کد 5699 و نماد "داتام DATAM" در بورس فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

همه چیز درباره‌ی نماد داتام

پس از رونمایی از عرضه اولیه جدید بورس با نام داتام، همه به دنبال اطلاعات بنیادی آن خواهند بود. چراکه اگر افراد بخواهند در این نماد سرمایه گذاری بلندمدت داشته باشند، باید دارایی‌ها و سودآوری شرکت را مورد ارزیابی قرار دهند. بنابراین در ادامه بیشتر با این شرکت هزار میلیارد تومانی آشنا خواهیم شد.

تاریخچه تاسیس

شرکت گروه مالی داتام درحال حاضر با عنوان هلدینگ مالی بانک ایران زمین و در حوزه سرمایه گذاری و بورس فعالیت می‌کند. اما این شرکت اولین بار با نام شرکت سهم یاسان بهداد فعالیت خود را در 17 اسفند 88 آغاز به کار کرد. این گروه شامل شرکت اصلی و شرکت‌های تحت کنترل مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ، کارگزاری حافظ، پاک انرژی نیکو گستر، پاوش همراه سرزمین ایرانیان، لیزینگ ایران زمین و شرکت خدمات ارزی و صرافی ایران زمین است. شرکت سهم یاسان بهداد بعد از چندین بار تغییر نام، در نهایت و در سال 1401 نام خود را به گروه مالی داتام تغییر داد.

موضوع فعالیت

موضوع اصلی فعالیت این شرکت شامل سرمایه گذاری در سهام، واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌ها، سهم الشرکه، سایر اوراق بهادار دارای حق رای با هدف کسب انتفاع، شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه پذیر ایرانی یا خارجی در حوزه ارائه خدمات مالی است. همچنین این شرکت در حوزه‌های فناوری مالی، واسطه گری مالی، اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، تولیدی، خدماتی، بازرگانی، تجاری، واردات و صادرات انواع کالاهای مجاز فعالیت می‌کند.

همچنین، ارائه خدمات از جمله کارگزاری، تامین سرمایه، مشاور سرمایه گذاری، پردازش اطلاعات مالی و سبدگردانی از فعالیت‌های دیگر این شرکت در حوزه بورس است. در کنار این موارد، واسطه گری مالی در زمینه بانک، بیمه، صرافی و لیزینگ، تکنولوژی‌های مالی و واردات صادرات انواع کالاهای مجاز از فعالیت‌های مهم این هلدینگ مالی می‌باشند. این شرکت درحال حاضر به عنوان عرضه اولیه جدید بورس در بازار سهام عرضه خواهد شد.

سهامداران عمده

درحال حاضر شرکت توسعه تجارت داتام 94.4 درصد از سهام شرکت گروه مالی داتام را دراختیار دارد و ازجمله سهامداران عمده آن محسوب می‌شود. شرکت توسعه تجارت داتام نیز در سال 1395 این شرکت توسط بانک ایران زمین تملک گردید و درحال حاضر جزو واحدهای فرعی این بانک به حساب می‌آید. در این زمان نیز 99.6 درصد از شرکت توسعه تجارت داتام متعلق به بانک ایران زمین است.

5 درصد دیگر از سهام شرکت گروه مالی داتام نیز به شرکت تامین آتیه سرزمین ایرانیان تعلق دارد. این شرکت نیز با سرمایه 800 میلیارد ریالی در رو حوزه بازگردانی سهام (مانند بازگردانی سهام شرکت‌ها و متولی خرید و فروش سهام) و انجام انواع خدمات بیمه ای مانند درمانی، تکمیلی، خودرو، بدنه، آتش سوزی و غیره فعالیت می‌کند.

شرکت‌های زیرمجموعه

همانطور که گفتیم شرکت گروه مالی داتام از زیرمجموعه‌های بانک ایران زمین به شمار می‌رود. بانک ایران زمین خود دارای دو زیرمجموعه شرکت جهان ارقام پارس و شرکت توسعه تجارت داتام است. شرکت توسعه تجارت داتام نیز مالک 94.4 درصدی گروه مالی داتام است. از شرکت‌های فرعی گروه مالی داتام می‌توان به شرکت لیزینگ ایران زمین، شرکت کارگزاری حافظ، شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ و شرکت پاک انرژی نیکو گستر اشاره کرد. شرکت خدمات ارزی و صرافی ایران زمین نیز از شرکت‌های وابسته به گروه مالی داتام به شمار می‌رود. سایر زیرمجموعه‌های این شرکت نیز شامل شرکت توسعه پایدار ابنیه حافظ و شرکت آی اف اس کیش هستند.

با وجود ارزش بالای شرکت و خوش نامی شرکت‌های زیرمجموعه انتظار می‌رود که عرضه اولیه داتام با استقبال گسترده ای از سوی سرمایه گذاران مواجه شود. شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ مانند شرکت لیزینگ ایران زمین با سرمایه 1600 میلیارد ریالی در زمینه خودرو و شرکت کارگزاری حافظ با سرمایه 4,5 میلیارد ریالی در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند. همچنین شرکت توسعه ابنیه حافظ با سرمایه 5 هزار میلیون ریالی نیز از مهم ترین هلدینگ‌های داتام است که در زمینه انجام امور ساختمانی، عمرانی و مشاوره ای فعالیت می‌کند.

میزان سرمایه شرکت

سرمایه شرکت از بدو تاسیس 1.2 میلیارد تومان بوده که شرکت سابین تجارت رانا 50 درصد، شرکت سرمایه گذاری و تجارت امید 12.5 درصد، شرکت گروه سرمایه گذاری پزشکان آریان 5 درصد، شرکت گروه سرمایه گذاری و توسعه تجارت 5 درصد، شرکت ساتراپ بهداد 2.8 درصد، شرکت کارگزاری حافظ 2.5 درصد، شرکت سرمایه گذاری و تجارت غرب آسیا 2.5 درصد، شرکت کارگزاری سهام گستران شرق 0.8 درصد و اشخاص حقیقی 18 درصد در آن شرکت سهم داشتند. این شرکت بعد از پنج مرحله افزایش سرمایه، درحال حاضر به سرمایه هزار میلیارد تومانی رسیده است و به عنوان شانزدهمین عرضه اولیه جدید بورس به بازار عرضه خواهد شد.

دستاوردها و عملکرد گروه

 صورت سود و زیان تلفیقی نشان می‌دهد که این شرکت در سال مالی 1401 معادل 4,471,452 ریال درآمد عملیاتی داشته که نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است. سود خالص شرکت نیز در همین سال معادل 3,110,331 ریال بوده است. اما درآمد عملیاتی شرکت اصلی در سال مالی 1401 برابر با 2,506,227 ریال و سود خالص آن معادل 2,421,651 ریال بوده است. برآوردها نشان می‌دهد که سود شرکت نسبت به سال 1400 با افزایش همراه بوده است. همچنین، براساس پیش بینی‌های انجام شده، این شرکت تا پایان سال آینده نیز سودآور خواهد بود.

سیاست‌های تقسیم سود

شرکت گروه مالی داتام سهام خود را با نام عرضه اولیه داتام در تاریخ 6 دی 1402 عرضه خواهد کرد. اما بعد از عرضه، سهام‌های عرضه شده در بورس باید در صورت سوددهی، بخشی از سود هر سهم خود را بین سهامداران خود تقسیم  کنند. با توجه به اینکه سود خالص شرکت در سال مالی 1401 برابر با 2,421,651 ریال بوده و تعداد سهامی که قرار است در بورس عرضه شود معادل یک میلیارد سهم است. پیش بینی می‌شود این شرکت در سال‌های آتی حداقل 90 درصد از سود خالص خود را بین سهامداران تقسیم کند. با بررسی دستاوردها، وضعیت مالی و شرکت‌های زیرمجموعه گروه مالی داتام، راحت تر می‌توان در مورد خرید عرضه اولیه داتام تصمیم گیری کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.