وضعیت تمام عرضه‌های اولیه 1402: کدام سهام سود بیشتری داشتند؟

وضعیت تمام عرضه‌های اولیه 1402: کدام سهام سود بیشتری داشتند؟

تا کنون 17 عرضه اولیه در سال 1402 داشته‌ایم که برخی از آن‌ها سود خوبی را نصیب سهام‌داران کرده‌اند؛ در این مقاله به بررسی تمام نمادهای عرضه شده پرداخته‌ایم.

شروع سبز رنگ و قدرتمند بورس در سال جاری با عرضه‌های اولیه متعدد نیز همراه شد تا اشتیاق بازار سرمایه برای سهامدارن و به‌خصوص تازه‌واردها، دوچندان شود. تداوم عرضه‌ها به‌خصوص در بهار و اوایل تابستان ادامه داشت، اما پس از آن شاهد کاهش عرضه‌ها بودیم. تا آغاز بهمن ماه شاهد 17 عرضه اولیه در بورس بودیم که برخی از این نمادها، سودهای قابل توجهی را به سهام‌دارن رساندند. در ادامه به طور کامل عملکرد و سوددهی تمامی نمادهای عرضه اولیه 1402 که به سهامدارن حقیقی عرضه شد، بررسی می‌کنیم.

1. پی پاد

سهام شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگارد با نماد پی پاد، اولین عرضه اولیه بورس در سال 1402 در تاریخ 16 فروردین بود. در این عرضه با مشارکت 1.5 میلیونی، به هر کد 237 سهم، معادل 130 هزار تومان اختصاص یافت. پی پاد که با قیمتی در حدود 5500 ریال عرضه شد، صعود چشمگیری را در ابتدا تجربه کرد و به مدت دو ماه روند مثبت داشت و به قیمت 24000 ریال به ازای هر سهم نیز رسید، اما پس از آن روند نوسانی و عموما منفی داشته و هم اکنون نیز قیمت آن 13100 ریال است.

2. زفجر

دومین عرضه اولیه 1402 متعلق به شرکت دامپروری و کشاورزی فجر اصفهان بود که با نماد زفجر، در تاریخ 30 اردیبهشت عرضه شد. این عرضه اولیه در دو مرحله و برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کدهای حقیقی و حقوقی عرضه شد. در عرضه اولیه زفجر برای کدهای حقیقی و حقوقی نیز 1 میلیون و 278 هزار کد مشارکت داشتند که به هر کد 70 سهم به قیمت هر سهم 12540 ریال معادل 88380 ریال در مجموع، اختصاص یافت. زفجر نیز چیزی در حدود 100 درصد سود را پس از یک ماه برای سهامدارن محقق کرد و به قیمت 24000 ریال رسید. اما پس از آن، این نماد روندی نوسانی در حوالی قیمت پیک خود داشته و هم اکنون نیز قیمت هر سهم زفجر، 22850 ریال است.

شرکت کشاورزی و دامپروری فجر در ۹ ماهه ابتدایی 1402، به ازای هر سهم معادل ۲۳۴۲ ریال سود محقق کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۱۶۹ درصدی داشته است. ارزش تولیدات کشاورزی این شرکت نیز به رقم ۶۱۳ میلیارد تومان رسید که سال 1401 در صورت‌های مالی شرکت، این رقم برابر با ۴۵۱ میلیارد تومان اعلام شده بود. مجموع درآمد عملیاتی زفجر نیز با ۵۲% رشد به ۸۳۹ میلیارد تومان رسیده و سود عملیاتی نیز با رقم ۱۴۸ میلیارد تومان، چیزی در حدود ۱۵۰% رشد را نسبت به مدت مشابه سال پیش، به ثبت رسانید.

3. عالیس

شرکت بهار رز عالیس چناران با نماد عالیس، سومین عرضه اولیه امسال بود که در 6 خرداد 1402 و در دو مرحله و برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کدهای حقیقی و حقوقی عرضه شد. در مرحله اول این عرضه 72 صندوق موفق به خرید سهام عالیس شدند و قیمت کشف شده این نماد نیز 16923 ریال ثبت گردید. در مرحله دوم نیز چیزی در حدود 1 میلیون و 700 هزار کد حقیقی برای خرید عالیس اقدام کردند که به هر کد نهایتا 121 سهم معادل 204 هزار تومان، اختصاص یافت.

عالیس در  ۹ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ معادل ۳۸۰ میلیارد تومان سود خالص را محقق نمود که دقیقا برابر با سود خالص مدت مشابه سال پیش بوده است. عالیس ۴۲۲ ریال سود را  به ازای هر سهم شناسایی کرد.

درآمد عملیاتی ۹ ماهه عالیس نسبت به سال پیش، ۳۱% افزایش داشته است و سود عملیاتی نیز با ۳۷% پیشرفت به ۳۹۸ میلیارد تومان رسید؛ اما درآمد غیرعملیاتی این شرکت کاهش ۷۸ درصدی را به ثبت رسانده است.

4. شهر

سهام شرکت گروه مالی شهر الماس با نماد شهر، پنجمین عرضه اولیه سال 1402 به‌شمار می‌رود که با توجه به اختصاص عرضه اولیه والماس به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، این نماد در جایگاه چهارم این لیست جای گرفت. نماد شهر در 21 خرداد با قیمت 1840 ریال به ازای هر سهم عرضه شد. در این عرضه اولیه 2 میلیون و 228 هزار کد شرکت کردند که یکی از بالاترین آمار مشارکت در عرضه‌های اولیه را ثبت کرد. به هر کد معاملاتی نیز حداکثر 1863 سهم، معادل 3427920 ریال اختصاص یافت.

گروه مالی شهر در ۹  ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ معادل ۴۹۴ میلیارد تومان سود خالص محقق کرد که نسبت به دوره مشابه سال قبل که این رقم ۲۶۴ میلیارد تومان بوده، ۸۷% رشد را رقم زد. درآمد عملیاتی گروه مالی شهر نیز با ۱۰۲% رشد به ۵۹۸ میلیارد تومان در 9 ماهه اول سال جاری رسید. رشد درآمد عملیاتی حاصل رشد ۱۳۰ درصدی در سود فروش سرمایه گذاری و همچنین رشد ۹۷ درصدی در ازای درآمد ناشی از سود سهام بوده است.

5. نیان

عرضه سهام شرکت نیان الکترونیک پنجمین عرضه اولیه سال جاری بوده که در دو مرحله و ابتدا به صندوق‌ها و پس از کشف قیمت به کدهای معاملاتی حقیقی اختصاص یافت. در این عرضه اولیه به هر کد حقیقی حداکثر 12 سهم با قیمت 79625 ریال، مجموعا در حدود 95 هزار تومان، اختصاص یافت. در این عرضه اولیه حدود 1 میلیون و 846 هزار کد شرکت داشتند. سهامداران این نماد هم اکنون با قیمت 193000 ریالی، بیش از 100 درصد سود را در پرتفوی خود مشاهده می‌کنند.

شرکت نیان الکترونیک در مدت  ۹ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ معادل ۳۲۳ میلیارد تومان سود خالص محقق کرد که نسبت به دوره مشابه سال قبل، در حدود ۱۶۷۳ درصد سود بیشتری را داشته است. نیان به ازای هر سهم نیز سود ۱۲۰۹۴ ریالی فراهم کرد. سود ناخالص نیان نیز با افزایش ۴۲۶ درصدی به ۴۴۱ میلیارد تومان رسید. درآمد‌های عملیاتی نیان الکترونیک نیز با ۱۹۲ درصد افزایش، به ۹۲۰ میلیارد تومان رسید.

6. کتوسعه

ششمین عرضه اولیه سال جاری به شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر مربوط می‌شود که 5 تیر 1402 عرضه شد. در این عرضه اولیه 1 میلیون و 943 هزار کد مشارکت داشتند و هر سهم 22085 ریال کشف قیمت شد. به هر کد نهایتا 36 سهم معادل 80 هزار تومان، اختصاص یافت. کتوسعه هم اکنون با قیمت 19900 ریال معامله می‌شود که نسبت به قیمت عرضه اولیه، حتی شاهد افت آن نیز هستیم! البته این نماد در صعود اولیه خود، تا قیمت 31100 ریال نیز رسید که چیزی در حدود 50 درصد سود را برای سهام‌دارانی که به موقع موفق به فروش آن شدند، محقق کرد. اما به‌هر حال کتوسعه جزو ضعیف‌ترین عرضه‌های سال 1402 از دیدگاه بازدهی برای سهامدارن بوده است.

7. فصبا

سهام شرکت صبا فولاد خلیج فارس، دهمین عرضه اولیه سال 1402 محسوب می‌شود که با توجه به سهام مختص صندوق‌ها، هفتمین سهم این لیست جای گرفته است. عرضه اولیه فصبا در تاریخ 28 تیر انجام شد و در مرحله‌ نخست، 50 صندوق شرکت داشتند و این سهم با 35900 ریال کشف قیمت شد. در مرحله دوم عرضه نیز شاهد مشارکت یک میلیون و 262 هزار کد حقیقی و حقوقی بودیم که در نهایت به هر کد معاملاتی، 44 سهم معادل 158 هزار تومان اختصاص یافت. فصبا از زمان عرضه به دلیل برگزاری مجمع، متوقف بوده و سرانجام پس از مجمع سالانه در تاریخ 10 مهرماه، این سهم با تصویب افزایش سرمایه بازگشایی شد. با این حال سهام جایزه اکثر سهامداران هنوز به پرتفوی آن‌ها اضافه نشده است.

صبا فولاد خلیج فارس در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری، ۱۴۲۵۶ میلیارد تومان از فروش محصولات خود حدود درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل، چیزی در حدود ۵۶% رشد را به ثبت رسانده است. از این مبلغ، حدود ۳.۱ همت حاصل از صادرات محصولات به خارج از کشور بوده است.

8. فن افزار

عرضه اولیه شرکت توسعه فن‌افزار توسن، در 11 مرداد انجام گرفت و پس از انجام مرحله اول و مشارکت 52 صندوق سرمایه گذاری، این نماد با رقم 13780 ریال، کشف قیمت شد. در مرحله دوم عرضه اولیه فن افزار، 1 میلیون و 50 هزار کد حقیقی و حقوقی شرکت داشتند که به هر کد معاملاتی، حداکثر 81 سهم معادل چیزی در حدود 112 هزار تومان رسید. قیمت این نماد هم اکنون 12660 ریال است که نسبت به قیمت اولیه هم افت داشته؛ با این حال این نماد در صعود اولیه، طی چند روز اول توانست به قیمت 18000 ریال نیز برسد. روی هم رفته فن افزار یکی از عرضه‌های کم بازده‌ی سال جاری محسوب می‌شود و سهامدارانی که در پیک قیمتی موفق به فروش سهم‌های خود نشدند، از کسب سود از این عرضه جا ماندند.

9. بمولد

سهام شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس با نماد بمولد، دوازدهمین عرضه اولیه 1402 بوده است. این عرضه اولیه در 25 مرداد انجام گرفت که طی آن 6 درصد از کل سهام شرکت به کدهای حقیقی و حقوقی و 4 درصد به صندوق‌ها اختصاص یافت. کشف قیمت این نماد در رقم 6822 ریال ثبت گردید و در مشارکت 1 میلیون و 522 هزار کد، به هر کد معاملاتی حداکثر 352 سهم معادل 238 هزار تومان اختصاص یافت. بمولد یقینا ناموفق‌ترین عرضه اولیه از دیدگاه فراهم کردن سود برای سهام‌دارن محسوب می‌شود. صعود اولیه این نماد تنها 3 روز کاری ادامه داشت و پیش از رسیدن به قیمت 8000 ریال، نزول آن آغاز شد. آخرین قیمت این نماد در تاریخ 4 بهمن برابر با 5100 ریال بوده و طی ماه‌های اخیر نیز حوالی این قیمت، شرایط نوسانی را طی کرده است.

10. تکاردان

عرضه سهام شرکت تامین سرمایه کاردان دهمین نماد این لیست و سیزدهمین عرضه اولیه سال جاری است. در این عرضه اولیه حدود 1 میلیون و 600 هزار کد معاملاتی مشارکت داشتند که پس از کشف قیمت به هر کد معاملاتی حداکثر 415 سهم با ارزشی در حدود 294 هزار تومان، اختصاص یافت.

شرکت تأمین سرمایه کاردان در  ۹ ماه ابتدایی سال جاری معادل ۷۱۴ میلیارد تومان سود خالص محقق کرد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل که سود خالص معادل ۵۹۵ میلیارد تومان بوده؛ رشد ۲۰ درصدی در سود خالص را ثبت کرد. تکاردان ۷۹۳ ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرد. درآمد عملیاتی این شرکت نیز در طی 9 ماه ابتدایی سال، ۵۹% افزایش داشته است.

11. کرومیت

شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا با نماد کرومیت در 24 آبان عرضه شد و در مرحله اول با روش حراج به صندوق‌های سرمایه گذاری، 4 درصد از سهام شرکت به 73 صندوق با قیمت 5697 ریال اختصاص یافت. در مرحله‌ی دوم نیز 816 هزار کد مشارکت داشته‌اند که به هر کد نهایتا 159 سهم معادل 90 هزار تومان اختصاص یافت. کرومیت روند صعودی خود را از ابتدا تا به حال ادامه داده و هم اکنون قیمت آن 18540 است. بنابراین این نماد با بیش از 200 درصد سود، یکی از بهترین عرضه‌های اولیه سال جاری برای سهام‌داران به‌شمار می‌رود.

12. داتام

شانزدهمین عرضه اولیه امسال متعلق به شرکت گروه مالی داتام در 6 دی 1402 عرضه شد و 10 درصد از سهام شرکت عرضه شد. در این عرضه اولیه 1 میلیون و 193 هزار کد معاملاتی شرکت داشتند که به هر کد نهایتا 901 سهم معادل با 139 هزار تومان اختصاص یافت. این نماد از روز عرضه تا 30 دی ماه روند صعودی داشته و از قیمت 1550 به 3036 ریال رسید؛ اما در هفته منفی بورس، این عرضه اولیه نیز روند صعودی خود را از دست داده و در آخرین روز کاری، با قیمت 2442 ریال معامله شد.

شرکت گروه مالی داتام در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری، ۵ میلیارد تومان سود خالص محقق کرد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، رشد ۱۹۸ درصدی را تجربه کرد. همچنین جمع درآمد‌های عملیاتی این شرکت نیز که عمدتا حاصل درآمد سود سهام است، با افزایش ۱۹۹ درصدی به ۱۷ میلیارد تومان رسید.

13. نخریس

هفدهمین و آخرین عرضه اولیه سال 1402 تا به امروز، متعلق به شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان است که با نماد نخریس در 11 دی عرضه شد. پس از انجام مرحله اول و مشارکت 72 صندوق سرمایه گذاری، این نماد با رقم 64367 ریال، کشف قیمت شد. در مرحله دوم عرضه اولیه نخریس، 950 هزار کد حقیقی و حقوقی مشارکت داشتند که به هر کد معاملاتی، حداکثر 28 سهم مجموعا با ارزشی در حدود 180 هزار اختصاص یافت.

شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان در ۹  ماه ابتدای سال 1402 طبق آمار ارائه شده، ۱۴۵ میلیارد تومان سود محقق کرد که نسبت به دوره مشابه سال قبل، نشان از افزایش 40 درصدی سود دارد. نخریس نیز پس از عرضه تا پایان دی ماه را با روند صعودی و در صف خرید طی کرد و به سقف قیمتی 109500 نیز رسید، اما از 30 دی ماه و همراه با ریزش بورس، تا کنون منفی بوده و در آخرین روز کاری نیز به قیمت 88400 رسیده است.

آیا عرضه‌های اولیه در 1402 عملکرد رضایت بخشی داشته‌اند؟

در 10 ماه ابتدایی سال جاری، شاهد عرضه اولیه سهام 17 شرکت در بورس بوده‌ایم که چهار مورد از این عرضه‌ها صرفا به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص داشته و در سیزده مورد سهام‌دارن حقیقی شرکت داشته‌اند. از نظر تعداد عرضه‌ها، امسال نیز شبیه دو سال گذشته بوده و البته با توجه به اخبار منتشر شده که بیانگر چهار مورد عرضه اولیه دیگر تا پایان سال است، این آمار کمی از نظر تعداد عرضه‌ها بیشتر خواهد شد. اما با توجه به اینکه برخی از عرضه‌ها صرفا اختصاص به صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته‌اند، در مجموع وضعیت بهتری را از نظر تعداد عرضه‌ها شاهد نبودیم.

از دیدگاه شرایط کیفی عرضه‌ها و سهم‌هایی که به هر کد معاملاتی اختصاص می‌یابد نیز با وجود اینکه مشارکت نسبت به یکی دو سال اخیر بیشتر نبوده، اما از آنجایی‌که در اکثر عرضه‌ها سهم صندوق‌ها نیمی از عرضه را در بر می‌گیرد، شاهد این هستیم که در اکثر عرضه‌ها نقدینگی در حدود 100 هزار تومان به هر کد اختصاص یافته که سود صد در صدی آن هم برای سهامدار، قابل توجه نخواهد بود. روی هم رفته پس از صعود سال 98 و ازدیاد کدهای معاملاتی، دیگر شاهد عرضه‌های اولیه چندان چشمگیری برای سهام‌داران نیستیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.