تحلیل بنیادی نماد بکام

تحلیل بنیادی نماد بکام

شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی در سال 1363 با هدف تولید انواع فیبرهای نوری، کابل‌های مخابراتی مسی، کابل‌های مخابراتی نوری، توسعه ارتباطات و ایجاد تحول در شبکه عظیم مخابراتی در شهر یزد تاسیس شد. از آن زمان تاکنون تولیدات این شرکت چنان گسترده شده که بیش از 80 درصد از نیاز کابل شرکت را فراهم می‌کنند. در سال 1383 نیز این شرکت سهام خود را با نام نماد بکام در بازار بورس عرضه کرد. اما آیا سهام این شرکت بزرگ ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر. برای پاسخ به این سوال باید به بررسی دقیق تحلیل بنیادی بکام بپردازیم. این تحلیل به ما ارزش واقعی سهام را نشان می‌دهد.

در ادامه به معرفی شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد سهام در آینده می‌پردازیم.

شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی

شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی یکی از کارخانه‌های فعال در زمینه کابل سازی است که در سال 1363 تاسیس شد. این شرکت در تولید کابل‌های مسی و نوری مخابراتی جایگاه ویژه ای دارد و از دیگر محصولات آن می‌توان به کابل مخابراتی نوری FTTX، کابل برق فشار ضعیف، کابل دیتا، فرکانس و شبکه و انواع کابل‌های ترکیبی اشاره کرد. این شرکت همچنین در تاسیس و ایجاد کارخانه‌های لازم جهت تولید کابل، تهیه و تولید مواد اولیه و فروش و عرضه محصولات در داخل و خارج از کشور فعالیت دارد.

با توجه به اینکه صنعت کابل برق و مخابرات یک صنعت مادر محسوب می‌شود، اکثر صنایع برتر به این حوزه نیاز دارند و این شرکت تولیدات وسیعی را در این زمینه ارائه نموده است. همچنین، بکام یکی از بزرگ ترین صادرکننده‌های کابل مخابراتی در کشور است و بیش از 80 درصد کابل مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

سهامداران عمده

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات 74.87 درصد از سهام بکام را دراختیار دارد و به عنوان یکی از سهامداران عمده شناخته می‌شود. البته خود این شرکت از زیرمجموعه‌های شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که به صورت تلفیقی همراه با شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، ایساتیس ارتباطات قندی و سرمایه‌گذاری پرتو تابان معادن و فلزات جمعا 74.92 درصد در بکام سهام دارند.

از دیگر سهامداران بکام می‌توان به یک شخص حقیق اشاره کرد که 2.32 درصد در این شرکت سهام دارد. همچنین صندوق بازگردانی توسعه معادن و فلزات آرمان نیز مالک 1.12 درصد از سهام شرکت است. لازم به ذکر است که بررسی پرتفوی سهامداران نقش بسزایی در تحلیل بنیادی شرکت‌ها دارد.

دارایی‌های تحت تملک

از مهم ترین دارایی‌های بکام می‌توان به شرکت‌های زیرمجموعه آن اشاره کرد. این شرکت‌ها شامل شرکت شبکه سازان کیهان، شرکت برق آفتابی هدایت نور یزد، شرکت ایساتیس ارتباط قندی، شرکت پلیمر ایساتیس قندی ابرکوه و موسسه فرهنگی ورزشی شهید قندی هستند. هرکدام از این زیرمجموعه‌ها فعالیت‌هایی را برعهده دارند و به عنوان دارایی‌های اصلی شرکت شناخته می‌شوند.

شرکت شبکه سازان کیهان به عنوان طراح و مجری پروژه‌های مخابراتی کشور و نماینده اصلی فروش کابل‌های شهید قندی فعالیت می‌کند. شرکت برق آفتابی هدایت نور یزد از مهم ترین تامین کنندگان پنل‌های خورشیدی، فیبر نوری و سلول‌های خورشیدی می‌باشد. شرکت ایساتیس ارتباط قندی نیز در زمینه فروش انواع سیم، کابل، خرده مس، قرقه و اقلام ضایعاتی فعالیت می‌کند.

شرکت پلیمر ایساتیس قندی ابرکوه نیز از تولیدکنندگان انواع پلیمرهای صنعتی مورد استفاده در صنایع سیم و کابل می‌باشد. همچنین، موسسه فرهنگی ورزشی شهیدقندی به عنوان یکی از مهم ترین باشگاه‌های کشور در شهر یزد فعال است. بررسی این دارایی‌ها می‌تواند نقش بسزایی در تحلیل بنیادی بکام داشته باشد.

میزان سودآوری نماد بکام از زمان عرضه اولیه تا به امروز

شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی سهام خود را با نام نماد بکام در تاریخ مهر 1383 با قیمت اولیه 6,805 ریال عرضه کرد. قیمت فعلی سهام نیز در دی ماه 1402 حوالی با 3,000 ریال با بازدهی 9 درصد یک ماهه و 128 درصد 1 ساله می‌باشد. بیشینه قیمت یک سال اخیر این سهام در اردیبهشت 1402 برابر با 4,500 ریال بوده که پس از یک رالی صعودی دو سه ماهه، بیشتر از 100 درصد رشد داشته؛ اما از آن زمان تا به امروز عموما روند نزولی داشته است. طی یک سال اخیر بجز در موارد خاصی از قیمت 4000 ریال بالاتر نرفت و بیشتر مواقع در قیمت 2,000 تا 4,000 ریال در نوسان بوده است. اما اگر می‌خواهید بدانید که این نماد تا چه میزان پتانسیل رشد در آینده دارد، با ما همراه باشید.

آخرین مجمع سهام بکام در تاریخ 21 خرداد 1402 بوده که در آن به هر سهم 50 ریال سود، تعلق گرفت و در تیر ماه نیز افزایش سرمایه 36 درصدی برای آن ثبت شد.

پتانسیل رشد نماد بکام

 

درآمد حاصل از فروش

براساس ارزیابی‌های انجام شده، درآمد حاصل از فروش محصولات این شرکت در 9 ماهه سال 1401، برابر با 348 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال گذشته 16 درصد معادل 49 میلیارد تومان افزایش یافته و پیش بینی می‌شود بکام در پایان سال مالی 1401 مبلغ 500 میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد داشته باشد.

هزینه‌های شرکت

مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه برای تولید انواع کابل شامل مفتول مس، پلی‌اتیلن، فیبر نوری، ژله، بوتیلن، عنصر مقاوم،نوار فولادی و مفتول آلومینیوم هستند. هزینه تهیه مواد اولیه مصرفی بکام در 9 ماهه ابتدایی سال 1401 حدود 234 میلیارد تومان بوده است است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 62 درصدی همراه بوده است. این افزایش مبلغ 62 درصدی ناشی از افزایش نرخ مواد اولیه مصرفی بکام است. هزینه‌های مربوط به حقوق و مزایا، استهلاک و تامین سوخت نیز در 9 ماهه ابتدایی 1401 برابر با 33 میلیارد تومان برآورد شده است.

صورت سود و زیان

درآمدهای عملیاتی این شرکت از ابتدای سال 1401 تا آذر همین سال برابر با 348,835 میلیارد تومان و سود ناخالص آن برابر با 104 میلیارد تومان بوده است. درنتیجه حاشیه سود ناخالص شرکت برابر با 29 درصد می‌باشد. البته حاشیه سود ناخالص این شرکت در 9 ماهه ابتدایی سال 1402 به  30.55 درصد رسیده است.

سود مجمع نماد بکام

آخرین مجمع عمومی سالیانه نماد بکام در تاریخ 18 خرداد 1402 برگزار شد. در این مجمع که با حضور اکثریت سهامداران عمده تشکیل شد، 50 درصد از سود و به ازای هر سهم 50 ریال سود تصویب شد که به حساب سرمایه گذاران واریز گردید. میزان سود مجمع می تواند یکی از گزینه هایی باشد که سرمایه گذاران زیادی را جذب نماد می کند.

افزایش سرمایه

میزان افزایش سرمایه از جمله دیگر موارد مهمی است که در تحلیل بنیادی مورد ارزیابی قرار می گیرد. سرمایه بکام در زمان تاسیس معادل 100 میلیون تومان بوده که طی چندمرحله افزایش سرمایه به هزار میلیارد تومان رسیده است. براساس مصوبات، افزایش سرمایه 36 درصدی در راه است که از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی فرام می‌گردد.

نسبت‌های مالی

برآوردهای انجام شده در تحلیل بنیادی بکام نشان می‌دهد که EPS سهام برابر با 168، نسبت P/E سهام برابر با 17.76 و P/E گروه معادل با 17.45 است. با توجه به اینکه P/E سهام از میانگین گروه پایین تر است، می‌توان انتظار داشت که در آینده این مقدار افزایش یابد.

آیا نماد بکام ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

نماد بکام متعلق به شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی است که از سال 1383 تا به امروز در بازار بورس معامله می‌شود. شرکت شهید قندی بیش از 80 درصد از کابل‌های مخابراتی کشور را تامین می‌کند و به عنوان یک صنعت مادر فعال است. در کنار این، زیرمجموعه‌ها و دارایی‌های این شرکت بر ارزش ذاتی شرکت و نماد آن می‌افزاید. اما برای اینکه بفهمیم این سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی تحلیل بنیادی آن بپردازیم. تحلیل بنیادی با بررسی شرکت، صورت سود و زیان، میزان فروش، نسبت‌های مالی و غیره به ارزیابی ارزش نماد می‌پردازد. بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری در این نماد به شما پیشنهاد می‌شود قبل از هرچیز، به مطالعه تحلیل بنیادی آن بپردازیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.