تحلیل بنیادی نماد ومشان و پتانسیل رشد این سهام

تحلیل بنیادی نماد ومشان و پتانسیل رشد این سهام

سرمایه گذاری فنی و مهندسی مشانیر یکی از شرکت‌های فعال در زمینه واسطه گری‌های مالی است که در سال 1392 سهام خود را با نماد ومشان در بازار بورس عرضه کرد. این سهام درحال حاضر در شرکت‌های بزرگی سرمایه گذاری کرده است و پرتفوی قوی چه بورسی و چه غیربورسی برای خود فراهم آورده است. اما آیا این سهام ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید به مطالعه دقیق تحلیل بنیادی ومشان پرداخت.

سرمایه گذاری فنی و مهندسی مشانیر

شرکت سرمایه گذاری فنی و مهندسی مشانیر در سال 1383 با سرمایه اولیه ده میلیارد ریال تاسیس شد. در بدو تاسیس این شرکت با نام سرمایه گذاری مشانیر (سهامی عام) به ثبت رسید و با مصدبه مجمع عمومی فوق العاده در تاریخ 1391 به شرکت سرمایه گذاری فنی و مهندسی مشانیر (سهامی عام) تغییر نام یافت. این شرکت در زمینه واسطه گری‌های مالی و پولی فعالیت دارد.

از مهم‌ترین فعالیت‌های ومشان می‌توان به انجام مطالعات و بررسی‌های مالی، اقتصادی، مدیریتی و اجرای طرح‌های سرمایه گذاری، ایجاد شرکت‌ها، موسسات مطالعاتی و اجرایی در جهت تکمیل هدف‌های شرکت، عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی، خرید و فروش اوراق مشارکت و سهام، سرمایه گذاری، مشارکت و مشاوره در همه زمینه‌های فنی و حرفه‌ای، رشته‌های علوم و مهندسی داخل و خارج کشور و همه زمینه‌های صنعتی و تخصصی اشاره کرد.

محصولات و خدمات شرکت ومشان شامل انواع فرآورده‌هاي غذايي و آشاميدني، فرآورده‌هاي نفتي، کک و سوخت هسته‌ای، بانک‌ها و موسسات اعتباری، سرمايه گذاری‌ها، محصولات شيميايی، محصولات غذايی و آشاميدنی به جز قند و شکر، مواد و محصولات دارويی، واسطه‌گری‌های مالی و  پولی، رايانه و فعاليت‌های وابسته به آن، ساخت محصولات فلزی، خودرو و ساخت قطعات، پيمانکاری صنعتی، خدمات فنی و مهندسی،است.

سهامداران عمده

از جمله بزرگ ترین سهامداران شرکت سرمایه گذاری فنی و مهندسی مشانیر می‌توان به شرکت جامدسازان کرمان اشاره کرد که 34 درصد سهام شرکت را دراختیار دارد. شرکت سرمایه گذاری صنایع آب و برق صبا نیز 11.81 درصد در این شرکت سهم دارد. یک شخص حقیق نیز 5.3 درصد از سهام شرکت را دراختیار دارد.

همچنین شرکت پیشرو امید هامون 3.48 درصد و شرکت بین المللی هتل لاله عسلویه 1.49 درصد در شرکت فنی و مهندسی مشانیر سهم دارند. سایر سهامداران حقیقی نیز 45.41 درصد در ومشان سهم دارند. لازم به ذکر است که هرکدام از این سهامداران می‌توانند نقش مهمی در تحلیل بنیادی ومشان داشته باشند.

دارایی‌های تحت تملک

دارایی‌های تحت تملک از مهم‌ترین مولفه‌هایی هستند که می‌توانند در ارزش واقعی سهام تاثیر مستقیمی بگذارند. یکی از مهم‌ترین دارایی‌های نماد ومشان، شرکت لقمان است که به تازگی به پرتفوی بورسی این شرکت اضافه شده است. درواقع شرکت مشانیر در تاریخ 9 آذر 1402 اقدام به خرید تعداد 250 میلیون سهام شرکت سرمایه گذاری لقمان به مبلغ 47,580 میلیارد تومان نموده که مبلغ فوق بیش از 5 درصد دارایی‌های شرکت در صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی قبل بوده و درصد مالکیت این شرکت در سهام شرکت سرمایه گذاری لقمان به 4.6 درصد رسیده است.

شرکت لقمان نیز در سال 1383 تاسیس شده و در زمینه سرمایه گذاری فعالیت می‌کند. این شرکت در بخش‌های سهام، سهم الشرکه، صندوق‌ها، اوراق بهادار، مسکوکات، فلزات گرانبها و همچنین تامین مالی بازگردانی اوراق بهادار فعالیت می‌کند. شرکت سرمایه گذاری لقمان در سال 1401 موفق به خرید کارگزاری توسعه سهند شد و همچنین توانست مدیریت صندوق اختصاصی بازارگردانی گروه گردشگری ایرانیان را بر عهده بگیرد.

پرتفوی شرکت در سال مالی منتهی به اردیبهشت 1401 نشان دهنده سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری ثبات ویستاد (با بهای تمام شده 9,299)، بانک سامان (با بهای تمام شده 914 میلیون ریال)، طلای سرخ نوویرا (با بهای تمام شده 6,514 میلیون ریال)، شرکت آزمایشگاه‌های صنایع برق، شرکت نیروتابان مهر، شرکت مهنا نیر پارسه و سایر سهام است.

میزان سودآوری نماد ومشان از زمان عرضه اولیه تا به امروز

شرکت سرمایه گذاری فنی و مهندسی مشانیر سهام خود را با نام نماد ومشان اولین بار در سال 1392 با قیمت اولیه 1,000 ریال عرضه کرد. قیمت فعلی این سهام در دی ماه 1402 معادل با 16,000 ریال با بازدهی 147 درصد یکساله و منفی 8 درصد یک ماهه است. این نماد در مهر 1402 به قیمت 20,800 ریال هم رسید و از آن زمان تا به امروز روند کاهشی داشته است.

شاید این سهام در آغاز عرضه چندان مورد استقبال قرار نگرفت، اما با افشای خبر خرید سهام ولقمان توجه برخی سرمایه گذاران را به خود جلب کرد و ممکن است در آینده سودآوری بیشتری داشته باشد.

پتانسیل رشد نماد ومشان

پرتفوی بورسی و غیربورسی نماد ومشان

مجموع سرمایه گذاری‌های پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت در سال مالی منتهی به اردیبهشت 1402 برابر با 16,746 میلیون ریال بوده که 16,732 میلیون ریال آن از پرتفوی بورسی و 14 میلیون ریال آن از پرتفوی غیربورسی می‌باشد. ترکیب پرتفوی بورسی این شرکت شامل بانک‌ها و موسسات اعتباری، صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله، تجارت عمده فروشی بجز وسایل نقلیه موتور و سایر منابع است. ترکیب پرتفوی غیربورسی نیز شامل پیمانکاری صنعتی و خدمات فنی مهندسی است.

درآمد شرکت

جمع درآمدهای عملیاتی شرکت سرمایه گذاری فنی و مهندسی مشانیر در سال مالی منتهی به اردیبهشت 1401 برابر با 2,119 میلیون ریال بوده که نسبت به سال 1400 کاهش داشته است. اما در همین سال افزایش درآمد از منابع غیرعملیاتی بوده که ناشی از واگذاری آپارتمان شرکت بابت افزایش سرمایه 240 میلیارد رالی شرکت نیروتابان است.

هزینه‌های شرکت

یکی دیگر از مولفه‌های مهم در تحلیل بنیادی ومشان هزینه‌های شرکت است. هزینه‌های اداری و عمومی شرکت در سال 1401 برابر با 8,725 میلیون ریال بوده که نسبت به سال قبل 36 درصد افزایش داشته است. این افزایش ناشی از تورم و افزایش دستمزد نسبت به سال قبل است.

سود مجمع

در مجمع عمومی سالانه نماد ومشان منتهی به 31 اردیبهشت 1401، سود خالص شرکت به ازای هر سهام 470 ریال برآورد شده که 48 ریال آن به عنوان سود نقدی بین سهامداران تقسیم شد. سود انباشته پایان دوره این شرکت 55,362 میلیون ریال اعلام شد.

میزان افزایش سرمایه

گزارشات توجیهی نماد ومشان خبر از لزوم افزایش سرمایه شرکت از 260 میلیارد ریال به 1,040 میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور صرف فعالیت در بازار سرمایه و تحصیل سرمایه گذاری‌های جدید می‌دهد. بدیهی است انجام افزایش سرمایه منوط به تصمیم سازمان بورس بوده و هنوز در این زمینه اطلاع رسانی نشده است. اما درصورت افزایش سرمایه سود خوبی نصیب سهامداران فعلی خواهد شد.

نسبت‌های مالی

EPS نماد وشمان درحال حاضر (دی ماه 1402) برابر با 883 و نسبت P/E آن برابر با 18.1 است. این نسبت‌ها و مقایسه آنها با نمادهای همگروه می‌توانند ارزش ذاتی نماد و پتانسیل رشد آن را در آینده نزدیک به ما نشان دهند.

آیا نماد ومشان ارزش سرمایه گذاری دارد؟

سرمایه گذاری فنی و مهندسی مشانیر یکی از شرکت‌های فعال در زمینه واسطه گری‌های مالی است که در سال 1392 سهام خود را با نماد ومشان در بازار بورس عرضه کرد. اما در پاسخ به این سوال که این سهام ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر، باید گفت که ومشان در سال‌های اخیر سرمایه گذاری‌های باارزشی انجام داده است که در صورت سوددهی آنها می‌تواند سهام این شرکت نیز رشد داشته باشد. بنابراین مطالعه تحلیل بنیادی ومشان می‌تواند اطلاعات مفیدی در زمینه میزان رشد سهام در آینده در اختیار ما قرار دهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.