تحلیل بنیادی نماد کوثر و هر آن چیزی که باید درباره آن بدانید!

تحلیل بنیادی نماد کوثر و هر آن چیزی که باید درباره آن بدانید!

نماد کوثر متعلق به بیمه کوثر به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در زمینه صدور انواع بیمه نامه است؛ تحلیل بنیادی کوثر را در سهام بین بخوانید.

بیمه کوثر یکی از شرکت‌های فعال در زمینه صدور انواع بیمه نامه است که سهام خود را در سال 1394 با نماد کوثر به بازار بورس عرضه کرده است. سودآوری این سهام در 2 سال اخیر به قدری بوده که بیمه کوثر در بین سه شرکت برتر صنعت از نظر سودآوری قرار گرفته است. همچنین 4 درصد سهم بازار بیمه کشور در اختیار این شرکت است. اما برای بررسی این موضوع که سهام ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر، باید به مطالعه تحلیل بنیادی کوثر بپردازیم. مطالعه این احلیل به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا زمان مناسب ورود به سهام را شناسایی کنند.

در ادامه به بررسی فعالیت‌های شرکت، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد نماد می‌پردازیم.

شرکت بیمه کوثر

بیمه کوثر یکی از شرکت‌های فعال در زمینه صدور انواع بیمه نامه است که در سال 1389 تاسیس شد. این شرکت با 8 شعبه و بیش از 700 نمایندگی در سراسر کشور به یکی از مهم‌ترین شرکت‌های بیمه ای تبدیل شده که 4 درصد سهم بازار بیمه را به خود اختصاص داده است. این شرکت انواع بیمه‌های اموال، زندگی، درمان، مهندسی، مسئولیت، اتومبیل، سرمایه گذاری، پول و باربری را پوشش می‌دهد.

شرکت بیمه کوثر در زمینه انجام عملیات بیمه ای مستقیم در انواع رشته‌های بیمه زندگی و غیر زندگی چون بیمه‌های اشخاص، اموال، مسئولیت و مهندسی، تحصیل پوشش بیمه‌های اتکایی از داخل یا خارج از کشور در رابطه با بیمه‌نامه‌های صادره، قبول بیمه‌های اتکایی از مؤسسات بیمه داخلی یا خارجی و همچنین سرمایه‌گذاری از محل سرمایه ذخایر و اندوخته‌های فنی و قانونی در چارچوب ضوابط مصوب شورای‌عالی بیمه فعالیت دارد.

حضور در بین سه شرکت برتر صنعت از لحاظ سودآوری، توسعه بازارهای بین‌المللی در بین کشورهای همسایه، همکاری با سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح و ساماندهی نسخ الکترونیک درمان، کاهش زمان پرداخت خسارت، بازسازی و خرید ساختمان‌های جدید برخی از سرپرستی‌های استانی و افزایش سهم بیمه‌های عمر و سرمایه در ترکیب پرتفوی شرکت با هدف افزایش نقدینگی از اهم برنامه‌های 1402 بیمه کوثر است.

سهامداران عمده نماد کوثر

در بررسی تحلیل بنیادی کوثر، پرتفوی سهامداران بالای یک درصد را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. ازجمله بزرگ ترین سهامداران این شرکت می‌توان به موسسه توانمندسازی بازنشستگان نیروهای مسلح اشاره کرد که با دراختیار داشتن بیش از 5 میلیارد سهم، در حدود 19.77 درصد در این شرکت سهم دارد. بعد از آن شرکت سرمایه گذاری تجاری شستان قرار دارد که 18.54 درصد از سهام شرکت بیمه کوثر را از آن خود کرده است.

از دیگر سهامداران بیمه کوثر می‌توان به صندوق بیمه عمر پرسنل سپاه با 10 درصد سهم، صندوق بیمه عمر پرسنل ناجا با 10 درصد سهم، صندوق بیمه عمر پرسنل آجا با 10 درصد سهم، شرکت گروه مالی مهرگان تامین پارس با 4.46 درصد سهم، شرکت سرمایه گذاری زرین پرشیا با 3 درصد سهم، شرکت سرمایه گذاری الماس حکمت ایرانیان با 2.64 درصد سهم، صندوق سرمایه گذاری بازگردانی مهرگان با 2.09 درصد سهم و شرکت سرمایه گذاری امین توان آفرین ساز با 1.15 درصد سهم اشاره کرد.

دارایی‌های تحت تملک

دارایی‌های این شرکت در بخش سرمایه گذاری در اوراق بهادار و سپرده بانکی به 4 بخش سرمایه گذاری‌های جاری، سرمایه گذاری‌های بلندمدت و سپرده‌های بلندمدت و کوتاه مدت بانکی تقسیم می‌شود. براین اساس شرکت بیمه کوثر 53 درصد در بخش سرمایه گذاری‌های جاری، 42 درصد در سرمایه گذاری‌های بلندمدت و 5 درصد در سپرده‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت بانکی سرمایه گذاری کرده است.

بیشترین سهم مربوط به سرمایه گذاری‌های بلندمدت جاری شرکت است که عمده منابع آن در سهام شرکت‌ها، واحدهای صندوق‌ها و سایر بخش‌ها سرمایه گذاری شده است. همچنین بیمه کوثر مالک غیر مستقیم 500 میلیون برگ سهم پارسان می‌باشد که در سال جاری سودآوری خوبی از این منبع داشته است. ارزش پرتفوی نماد کوثر 5200 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

میزان سودآوری نماد کوثر از زمان عرضه اولیه تا به امروز

میزان سودآوری سهام یکی از مهم ترین مولفه‌هایی است که در تحلیل بنیادی کوثر مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این بخش به بررسی تاریخچه سهام از زمان عرضه اولیه تا به امروز می‌پردازیم که نشان دهنده روند قیمتی سهام است. این سهام سوددهی متناسبی در چند سال اخیر داشته است.

نماد کوثر اولین بار در سال 1394 با قیمت اولیه 1,751 ریال در بازار بورس عرضه شد. قیمت فعلی این نماد در دی ماه 1402 برابر با 3,640 ریال با بازدهی 8 درصد یک ماهه و 15 درصد یک ساله می‌باشد. این سهام در اردیبهشت 1402 به قیمت 4,232 ریال هم رسید اما از آن زمان تا به امروز در حدود قیمت 3,000 ریال نوسان داشته است.

پتانسیل رشد

درآمد شرکت

درآمد اصلی این شرکت از محل درآمد حق بیمه سهم نگهداری، سرمایه گذاری از محل منابع بیمه‌ای و سایر منابع است که که شرکت در شش ماهه ابتدایی 1402 به ترتیب 78 درصد، 19 درصد و 3 درصد از هرکدام درآمد کسب کرده است. سود خالص این شرکت در سال 1400 برابر با 1300 میلیارد تومان بوده که در سال 1401 به 1600 میلیارد تومان رسیده است. این موضوع باعث شده بیمه کوثر در بین سه شرکت برتر صنعت از نظر سودآوری قرار بگیرد.

هزینه‌های شرکت

در تحلیل بنیادی کوثر، هزینه‌های شرکت شامل هزینه خسارت سهم نگهداری، افزایش یا کاهش ذخایر فنی و هزینه‌های بیمه ای و هزینه سهم مشارکت در منافع است. در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور 1402 شرکت 1,057 میلیون ریال برای سهم مشارکت در منافع و 37,069 میلیون ریال برای پرداخت خسارت و مزایای پرداختی هزینه کرده است.

سود مجمع

در آخرین مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهم منتهی به اسفند 1401، تقسیم سود 720 میلیارد تومانی مصوب گردید و 427 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم شد. این شرکت در سال مالی 1401 معادل 2300 میلیارد تومان سود از محل سرمایه گذاری‌های خود بدست آورده است. همچنین پیش بینی می‌شود تا پایان سال 1402 از سهام غدیر و پارسان معادل 600 میلیارد تومان سود کسب کند.

میزان افزایش سرمایه

گزارش‌های تحلیل بنیادی کوثر نشان می‌دهد که قرار است در آینده نزدیک شرکت 850 میلیارد تومان معادل 34 درصد افزایش سرمایه داشته باشد. سرمایه فعلی شرکت معادل 2500 میلیارد تومان است و این 34 درصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته می‌باشد و قرار است در جهت اصلاح ساختارهای مالی، ارتقاء نسبت توانگری، افزایش ظرفیت نگهداری، توسعه بازار و سرمایه گذاری‌ها صرف شود.

نسبت‌های مالی

EPS شرکت در دی ماه 1402 معادل 752 و نسبت P/E آن برابر با 4.88 است. این درحالیست که P/E گروه بسیار بالاتر و معادل 21.86 بوده و بنابراین ممکن است نسبت P/E در آینده نزدیک بالاتر برود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.