بررسی سهام مهندسی و ساختمان صنایع نفت؛ تحلیل بنیادی نماد شساخت

بررسی سهام مهندسی و ساختمان صنایع نفت؛ تحلیل بنیادی نماد شساخت

سهام شرکت مهندسی و ساختمان صنایع با نماد شساخت در بازار بورس ایران عرضه می‌شود؛ تحلیل بنیادی نماد شساخت را در سهام بین بخوانید.

شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت، یکی از شرکت‌های فعال در زمینه استخراج نفت و گاز و خدمات جانبی بجز اکتشافات است که در سال 1366 توسط شرکت ملی نفت ایران تاسیس شد. این شرکت از همان ابتدا مگاپروژه‌های نفتی و گازی را در دست گرفت و تا به امروز خدمات مهمی را به کشور عرضه داشته است. این شرکت که به اختصار با نام اویک شناخته می‌شود، سهام خود را با نام شساخت در سال 1399 به بازار بورس عرضه کرد. شساخت نیز که در سال رونق بورسی عرضه شده بود توجه بسیاری را به خود جلب کرد و در همان ماه‌های اولیه سود خوبی نصیب سهامدارانش کرد. اما در پاسخ به این سوال که این سهام ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر، باید به تحلیل بنیادی نماد شساخت بپردازیم.

در این تحلیل بنیادی به معرفی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد می‌پردازیم.

شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت

شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت که به اختصار به گروه اویک شناخته شده است، توانایی طیف وسیعی از خدمات در زمینه توسعه میادین نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی، ارائه خدمات حفاری، مدیریت پروژه و پشتیبانی از عملیات تولید نفت و گاز را داراست.

از پروژه‌های عظیمی که توسط این شرکت انجام شده می‌توان به توسعه فازهای 9، 10، 17، 18، 20 و 21 میدان گازی پارس جنوبی، توسعه میدان نفتی سروش، میدان نفتی نوروز و آذر، ساخت کارخانه‌های گاز و گاز مایع 1200، 1300، 1500 و جزیره سیری در خلیج فارس و همچنین توسعه پالایشگاه‌های بندرعباس، اصفهان و اراک اشاره کرد.

سهامداران عمده

به طور کلی، به سهامداران بالای 2 درصد، سهامدار عمده گفته می‌شود. 73.25 درصد از سهام شساخت در اختیار شرکت تلاش گستران آینده است که خود آن به 2 شرکت مادر سرمایه گذاری هدف و مجتمع صنعتی نفت و گاز صبا جم کنگان و 2 زیرمجموعه پتروشیمی خارک و صنایع تجهیزات نفت تقسیم می‌شود.

همچنین، شرکت سرمایه گذاری‌هامون سپاهان 17.7 درصد از سهام شرکت را دراختیار دارد و خود دارای دو شرکت مادر پتروشیمی پردیس و گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و دو زیرمجموعه مهندسی و ساختمان صنایع نفت و پتروشیمی تبریز است. یکی دیگر از سهامداران عمده شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان است که 5.91 درصد از سهام شرکت را دراختیار دارد.

دارایی‌های تحت تملک

از جمله دارایی‌های شرکت اویک می‌توان به زیرمجموعه‌های آن اشاره کرد. شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت است که 100 درصد سهام آن متعلق به اویک است. همچنین مالکیت 100 درصدی شرکت‌های عملیات اکتشاف نفت، توسعه صنایع نفت و انرژی قشم و خدمات مهندسی نفت کیش نیز در اختیار شساخت است.

از دیگر زیرمجموعه‌های شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت می‌توان به مالکیت 80 درصدی شرکت راه اندازی و بهره برداری صنایع نفت، مالکیت 51 درصدی شرکت سرمایه گذاری نفت قشم، مالکیت 51 درصدی شرکت طراحی و ساختمان نفت، مالکیت 17 درصدی صنایع تجهیزات نفت و مالکیت 10 درصدی مهندسی و توسعه سروک آذر اشاره کرد.

سودآوری نماد شساخت از زمان عرضه اولیه تا به امروز

از میان 27 نمادی که در سال 99 یعنی سال رونق بورس عرضه شد، می‌توان به عرضه اولیه نماد شساخت اشاره کرد. این نماد در ابتدا با قیمت 27000 ریال عرضه شد و بعد از شش ماه توانست سود 184 درصدی را نصیب سهامداران خود کند. قیمت فعلی سهام نیز معادل 14,820 ریال با بازدهی 8 درصد یک ساله و منفی 6 درصد ماهانه است. این سهام در اردیبهشت 1402 برابر با 18,230 ریال بود که تا به امروز (دی 1402) روند نزولی داشته است.

شرکت اویک در سال 1394 در رتبه 48 از میان صد شرکت برتر ایران از نظر درآمد یکساله قرار گرفت و تا به حال صدها پروژه بزرگ نفتی و گازی را به اتمام رسانیده است. بنابراین می‌توان گفت که این شرکت می‌تواند در آینده نیز با رشد قابل قبولی همراه باشد.

پتانسیل رشد نماد شساخت

میزان درآمد

درآمد حاصل از فروش و خدمات شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت در سال مالی منتهی به اسفند 1400 برابر با 67,302 میلیارد ریال بوده که در سال مالی 1402 به 85,355 میلیارد ریال رسیده است. پیش بینی می‌شود این مقدار تا پایان سال 1402 افزایش یابد.

هزینه‌های شرکت

هزینه‌های عمومی و اداری این شرکت در سال مالی 1401 برابر با 1,264 میلیارد ریال بوده که در مدت مشابه سال قبل 985 میلیارد ریال برآورد شده است. این افزایش هزینه‌ها ناشی از تورم و بالارفتن قیمت مواد اولیه است.

صورت سود و زیان

سود عملیاتی شرکت در سال مالی 1401 برابر با 5,792 میلیارد ریال برآورد شده که با افزایش 1000 میلیاردی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است. سود و زیان انباشته این شرکت نیز در سال 1401 برابر با 8,653 میلیارد ریال است.

سود مجمع

براساس مجمع عمومی سالانه مورخ تیر 1402 برای سال مالی 1401 معادل 21 تومان سود برای هر سهم در نظر گرفته شد که تا پایان 31 مرداد به حساب سجام سهامداران پرداخت گردید.

میزان افزایش سرمایه

سرمایه فعلی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت برابر با 2,519,041,764,000 ریال بوده و افزایش سرمایه 198 درصدی این شرکت از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی در راه است. بر این اساس قرار است 5 میلیون سهم جدید توزیع و از این طریق 5,000,000,000,000 ریال سرمایه به شرکت افزوده شود.

نسبت‌های مالی

از مهم ترین مولفه‌هایی که در تحلیل بنیادی نماد شساخت مورد بررسی قرار می‌گیرد نسسبت‌های مالی سهم و یا میزان EPS و P/E آن است. برایم اساس، EPS سهام در دی ماه 1402 برابر با 663 و نسبت P/E ان برابر با 22.96 است.

آیا نماد شساخت ارزش سرمایه گذاری دارد؟

شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت یکی از شرکت‌های فعال در گروه استخراج نفت گاز و خدمات جانبی بجز اکتشافات است که فعالیت خود را از سال 1366 آغاز کرده است. این شرکت یکی از 100 شرکت برتر در سال 1394 از نظر درآمد شناخته شده است و سهام خود را در سال 1399 با نماد شساخت در بازار بورس عرضه کرده است. سهام این نماد در سال رونق بورس عرضه شد و مورد توجه بسیاری قرار گرفت. از زمان عرضه تا به امروز نیز مگا پروژه‌های در دست این شرکت و زیرمجموعه‌های باعث شده تا نظر بسیاری را به خود جلب کند.

در تحلیلی که انجام دادیم اگر ارزش ذاتی سهام از قیمت فعلی آن بیشتر ارزیابی شود، می‌توانیم نتیجه بگیریم که ارزش سرمایه گذاری دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود سرمایه گذاران قبل از هر کاری به تحلیل بنیادی بپردازند و سپس در سهام سرمایه گذاری نمایند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.