معرفی کامل سهام تولید نیروی برق آبادان؛ تحلیل بنیادی نماد آبادا

معرفی کامل سهام  تولید نیروی برق آبادان؛ تحلیل بنیادی نماد آبادا

نماد آبادا متعلق به شرکت تولید برق نماد آبادان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت تولید و توزیع برق است؛ تحلیل بنیادی نماد آبادا را در سهام بین بخوانید.

شرکت تولید برق نماد آبادان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت تولید و توزیع برق است که در سال 1387 تاسیس شده است. این شرکت سهم قابل قبولی در تولید برق کشور دارد و نیروگاه خود را در 9 کیلومتری جاده آبادان فعال کرده است. سپس این شرکت چند سال بعد یعنی سال 99 سهام خود را با نام نماد آبادا در بازار بورس عرضه کرد. اما بسیاری از سهامداران این سوال را می‌پرسند که این سهام ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر، برای پاسخ به این سوال باید به بررسی ارزش ذاتی سهام بپردازیم. اگر ارزش واقعی و ذاتی سهام بالاتر از قیمت فعلی آن باشد، می‌توانیم نتیجه بگیریم که سرمایه گذاری در سهام می‌تواند در آینده سودآور باشد. این اطلاعات را تحلیل بنیادی نماد آبادا در اختیار ما قرار می‌دهد.

در این تحلیل بنیادی به معرفی شرکت تولید نیروی برق آبادان، سهامداران شرکت، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد سهام می‌پردازیم.

شرکت تولید نیروی برق آبادان

شرکت تولید برق نیروی آبادان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه صنعت برق کشور است که فعالیت خود را از سال 1387 آغاز کرده است. این شرکت در زمینه تولید و فروش انرژی برق به اشخاص حقیقی و حقوقی، ارتقا بهره وری، تعمیر، نگهداری، توسعه و بهینه سازی تاسیسات، سرمایه گذاری و مشارکت در احداث و خرید نیروگاه، تهیه و تامین ابزار و ماشین آلات در زمینه فعالیت شرکت، همکاری با دیگر شرکت‌ها در زمینه تولید انرژی برق و شناسایی، پیشگیری و کنترل پیامدهای محیط زیست در زمان بهره برداری از نیروگاه‌ها فعالیت می‌کند.

از همان ابتدای سال تاسیس، کلیه اموال و دارایی‌های نیروگاه آبادان از شرکت برق منطقه ای خوزستان به شرکت توانیر و سپس به شرکت تولید برق منطقه ای آبادان منتقل شد و شرکت تولید نیروی برق آبادان تغییر کارفرما داد. این شرکت با تولید 359,342,000 مگاوات برق در ساعت، سهم 1 درصدی در تولید انرژی کشور را در سال 1401 داشته است.

سهامداران عمده

در تحلیل بنیادی به سهامداران بالای یک درصد، سهامدار عمده گفته می‌شود. از بین مهم ترین سهامداران شرکت تولید نیروی برق آبادان می‌توان به شرکت مهندسی ری نیرو اشاره کرد که 63.69 درصد در این شرکت سهم دارد. گروه اقتصاد مفید و صندوق بازارگردانی تدبیران فردا نیز هر کدام به ترتیب 21.36 درصد و 5.37 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند.

ستاد اجرایی فرمان امام نیز به صورت تلفیقی و به واسطه زیرمجموعه‌های خود مالک 90.42 درصد از سهام آبادا است. دارایی‌ها و اموال هر یک از این سهامداران می‌توانند تاثیر مستقیمی بر ارزش واقعی سهام بگذارد.

دارایی‌های تحت تملک

شرکت تولید نیروی برق آبادان مالک چهار واحد گازی 192 مگاوات ساعتی و 2 واحد بخار 160 مگاوات ساعتی مدل GE به ظرفیت اسمی 318.6 مگاواتی است. با این ظرفیت شرکت در سال 1401 توانست به تولید 359,342,000 مگاوات ساعت برسد و یک درصد از میزان انرژی برق کشور را تامین کند.

تولید نیروی برق آبادان دارای دو شرکت مادر به نام‌های گروه توسعه انرژی تدبیر و مهندسی ری نیرو و یک زیرمجموعه مدیریت تولید برق جنوب غرب است. نیروگاه اصلی این شرکت در 9 کیلومتری جاده آبادان قرار دارد و از نوع نیروگاه‌های سوخت ترکیبی است که از سوخت گاز و گازوئیل استفاده می‌کند.

میزان سودآوری نماد آبادا از زمان عرضه اولیه تا به امروز

شرکت تولید نیروی برق آبادان در تاریخ اول مرداد ماه 1399 مقدار 300 میلیون (معادل 12 درصد) از سهام خود را با قیمت اولیه 15500 ریال و با نماد آبادا عرضه کرد. این سهام از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفت و سود خوبی نصیب سهامداران خود کرد. در حال حاضر این سهام با قیمت 11,450 با بازدهی منفی 3 درصد یک ماهه خرید و فروش می‌شود.

میزان سودآوری یک نماد بستگی به میزان عرضه و تقاضا و سود و زیان شرکت دارد. در سال 99 که بورس رونق گرفت این سهام رشد خوبی داشت که ناشی از تقاضای بالای نماد در آن زمان بوده است.

پتانسیل رشد سهام آبادا

میزان درآمد شرکت

میزان درآمد حاصل از فروش شرکت تولید نیروی برق آبادان در دوره سه ماهه ابتدایی سال 1402 به میزان 99 میلیارد تومان بوده است که حاصل از فروش 1,635,345 مگاوات ساعت محصول است. این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال قبل 55 درصد رشد داشته است. پیش بینی می‌شود این مقدار تا پایان سال به 449 میلیارد تومان برسد.

هزینه‌های شرکت

از جمله هزینه‌های شرکت می‌توان به تهیه مواد اولیه و سوخت، استهلاک، حقوق و مزایا اشاره کرد. مواد اولیه این شرکت شامل گاز طبیعی و گازوئیل است که شرکت در سه ماه ابتدایی سال 1402 بالغ بر 6 میلیارد تومان برای تهیه آنها هزینه کرده است که این مبلغ در دوره مشابه سال قبل معادل با 2 میلیارد تومان بوده است. همچنین این شرکت برای هزینه‌های سوخت، استهلاک و حقوق و مزایا در سال 1401 معادل 212 میلیارد تومان هزینه کرده است.

صورت سود و زیان

درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال مالی 1401 برابر با 264 میلیارد تومان بوده و پیش بینی می‌شود این مقدار در سال 1402 به 449 میلیارد تومان برسد. سود خالص شرکت نیز در سال مالی 1401 برابر با 2 میلیارد تومان بوده و این درحالیست که در دوره سه ماهه ابتدایی سال 1402 این مقدار به 6 میلیارد تومان رسیده است.

سود مجمع نماد آبادا

از دیگر مولفه‌های مورد بررسی در تحلیل بنیادی نماد آبادا، مقدار سود مجمع است که مقدار آن می‌تواند عامل جذبی برای سهامداران باشد. در مجمع عمومی سالیانه مورخ 19 خرداد 1401 به ازای هر سهم 513 ریال سود تقسیم شد که معادل 90 درصد سود کل شرکت است.

میزان افزایش سرمایه

سرمایه شرکت معادل 2,500,000 میلیون ریال است. در سال 1400 مجوز افزایش سرمایه آبادا به مبلغ 500 میلیارد ریال معادل 20 درصد از سرمایه شرکت صادر شد که پس از مدتی از دستور کار خارج گشت.

نسبت‌های مالی

EPS سهام در بهمن ماه 1402 معادل 189 و نسبت P/E آن برابر با 61.53 است. این درحالیست که P/E گروه معادل 9.33 است که احتمال کاهش P/E سهام را در آینده افزایش می‌دهد.

آیا نماد آبادا ارزش سرمایه گذاری دارد؟

شرکت تولید برق نماد آبادان در سال 1387 فعالیت خود را در حوزه صنعت برق آغاز کرد. همچنین، این شرکت در سال 99 سهام خود را با نام نماد آبادا در بازار بورس عرضه کرد. این سهام از زمان عرضه با تقاضای بالایی مواجه شد و از همان ابتدا سودآور بود. اما آیا در این زمان سهام ارزش سرمایه گذاری دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید به تحلیل بنیادی نماد آبادا بپردازیم تا بفهمیم این سهام در آینده پتانسیل رشد دارد یا خیر. این تحلیل ارزش ذاتی سهام را ارزیابی می‌کند. به همین جهت اگر قصد سرمایه در این سهم را دارید به بررسی میزان ارزش ذاتی سهام با مطالعه تحلیل بنیادی آن بپردازید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.