همه چیز درباره نماد وایران: آیا سهام لیزینگ ایرانیان ارزش خرید دارد؟

همه چیز درباره نماد وایران: آیا سهام لیزینگ ایرانیان ارزش خرید دارد؟

نماد وایران متعلق به شرکت لیزینگ ایرانیان است که فعالیت آن لیزینگ و واسطه گری‌های مالی در زمینه‌های مختلف است.

شرکت لیزینگ ایرانیان یکی از شرکت‌های فعال در زمینه واسطه گری های مالی است که از ابتدا فعالیت خود را از لیزینگ خودروهای شرکت ایران خودرو در سال 1381 آغاز کرد. این شرکت پس از سال‌ها فعالیت، نهایتا در سال 1392 سهام خود را با نام نماد وایران به بازار بورس عرضه نمود. این سهام در سال جاری سود خوبی نصیب سهامداران خود کرده و با وجود صنعت کوچک توانسته نظر بسیاری را به خود جلب نماید. اما آیا این سهام ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید به مطالعه تحلیل بنیادی نماد وایران بپردازیم.

شرکت لیزینگ ایرانیان

نام این شرکت در سال 84 با توجه به توسعه روزافزون فعالیت‌های آن و به استناد صورت جلسه مجمع عمومی‌فوق العاده از لیزینگ خودرو ایرانیان (سهامی‌خاص) به لیزینگ ایرانیان (سهامی‌عام) تغییر نام یافت. فعالیت اصلی لیزینگ ایرانیان در زمینه تامین مالی مشتریان از طریق تهیه کالاهای منقول و غیرمنقول توسط شرکت و واگذاری آنها به مشتری از طریق قراردادهای اجاره به شرط تملیک و فروش اقساطی در چارچوب عملیات بانکی و بدون ربا است.

اکثر شرکت‌های لیزینگ در ایران صرفا در زمینه لیزینگ خودرو فعالیت می‌کنند و شرکت لیزینگ ایرانیان از زمان تاسیس تا به امروز تنها در بخش خودروهای صفر کیلومتر شرکت ایران خودرو فعالیت داشته‌ است. امروزه نیز این شرکت علاوه بر افزایش سطح فعالیت‌های خود، خدمات خود را تنوع بخشیده و علاوه بر لیزینگ خودرو در سایر زمینه های اعطای تسهیلات برای خودروهای کار، خودروهای دست دوم، تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، مسکن، حمل و نقل زمینی، ریلی، دریایی، هوایی، ماشین آلات کشاورزی، راهسازی و سایر کالاهای سرمایه ای فعالیت دارد.

سهامداران عمده

همانطور که گفتیم، شرکت لیزینگ ایرانیان از مهم‌ترین فعالان اقتصادی در زمینه فروش و عرضه محصولات ایران خودرو در  کشور است که این خودروها را از طریق قراردادهای اجاره‌ای و بدون تملیک به مشتری واگذار می‌کند. به همین جهت از بزرگ‌ترین سهامداران شرکت لیزینگ ایرانیان ‌می‌توان به ایران خودرو با 560,819,925 سهم که 34 درصد از سهام شرکت است، اشاره نمود.

شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو نیز 12 درصد در این شرکت سهم دارد. این تعاونی با 13 شرکت تابعه در زمینه های مختلفی چون بازرگانی، تجاری و خدماتی فعالیت می‌کند. 54 درصد سهام باقی مانده سهام وایران نیز متعلق به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی بوده که در بین آنها نام صندوق بازگردانی امید لوتوس پارسیان به چشم می‌خورد.

دارایی‌های تحت تملک

نماد وایران از شرکت‌های کوچک بازار سرمایه است که از نظر ارزش شرکت در رتبه 5 گروه خودش قرار دارد و در صنعت سایر واسطه گری‌های مالی فعالیت می‌کند. از جمله دارایی‌های این شرکت می‌توان به وجوه نقدی آن نزد بانک اشاره کرد که در سال مالی 1401 برابر با 41,756 هزار میلیارد تومان رسیده است. سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت شرکت نیز در همین مدت زمان برابر با 9,901 میلیارد تومان بوده است. دارایی‌های غیرجاری ولیران در همین بازه زمانی برابر با 1,625 میلیارد تومان بوده که در مجموع جمع دارایی‌های جاری آن به 364 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

از دیگر داراییهای شرکت لیزینگ ایرانیان نیز می‌توان به دارایی‌های نامشهود شرکت به مبلغ 163 میلیارد تومان، و خالص دارایی‌های ثابت آن به ارزش 797 میلیارد ریال اشاره کرد. همچنین، اموال ماشین آلات و تجهیزات این شرکت در سال مالی 1401 معادل 797,33 میلیارد ریال برآورد شده است.

میزان سودآوری نماد وایران از زمان عرضه اولیه تا به امروز

نماد وایران در سال 1392 با قیمت اولیه 1,850 ریال در بازار بورس عرضه شد و درحال حاضر یعنی بهمن ماه 1402 با قیمت 7,200 ریال خرید و فروش می‌شود. این نماد در یک ماه اخیر بازدهی 71 درصدی و بازرهی 139 درصدی سالانه داشته است. وایران در یک سال اخیر بازدهی خوبی داشته و قیمت آن از 5,250 ریال در ماه دی به 7,200 ریال در ماه بهمن رسیده است.

وایران که از جمله نمادهای کوچک بازار سرمایه است در سال‌های اخیر توجه سرمایه گذارانی را به خود جلب کرده و توانسته سهامداران خود را به سود برساند. اما برای دستیابی به پاسخ این سوال که نماد وایران ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر باید به بررسی پتانسیل رشد آن در آینده بپردازیم.

پتانسیل رشد نماد وایران

درآمدهای عملیاتی

بر اساس بررسی‌های انجام شده، درآمدهای عملیاتی شرکت لیزینگ ایرانیان در سال مالی 1401 معادل با 1,281 هزار میلیارد ریال برآورد شده که در سال 1400 برابر با 1,019 هزار میلیارد ریال و در سال 1399 برابر با 708 میلیارد ریال بوده است. سود و زیان عملیاتی شرکت نیز برابر با 354 هزار میلیارد ریال در سال 1401 است.

هزینه های شرکت

هزینه‌های شرکت شامل تامین هزینه‌های مالی عملیات لیزینگ و هزینه‌های عمومی‌و اداری است. وایران برای تامین منابع مالی خدمات لیزینگ خود در سال 1401 معادل 475 هزار میلیارد ریال هزینه کرده که البته این مقدار در سال 1400 معادل با 344 میلیارد ریال بوده است. هزینه‌های عمومی ‌و اداری شرکت نیز در سال 1401 برابر با 447 هزار میلیارد ریال و در سال 1400 معادل با 243 هزار میلیارد ریال بوده است.

سود مجمع

از دیگر مولفه‌های که در تحلیل بنیادی نماد وایران، ارزش واقعی سهام را نشان می‌دهد، میزان سود مجمع است. شرکت لیزینگ ایرانیان طبق اطلاعیه مورخ 30 اردیبهشت 1402 مبلغ 125 ریال معادل با 57.87 درصد از سود 216 ریالی خود را برای سال مالی 1401 توزیع کرد.

میزان افزایش سرمایه

شرکت لیزینگ ایرانیان سرمایه خود را در دی ماه 1402 از 1,630,000 میلیون ریال به 2,130,000 میلیون ریال افزایش داد. این 30.67 درصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت خواهد بود.

نسبتهای مالی نماد وایران

EPS نماد وایران در بهمن 1402 برابر با 199 و نسبت P/E آن معادل با 37.24 است. این درحالیست که P/E گروه معادل با 13.24 است. با توجه به اینکه P/E نماد از P/E گروه بالاتر است، احتمال کاهش آن در آینده وجود دارد.

آیا نماد وایران ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

این شرکت نماد خود را در سال 1392 به بازار بورس عرضه کرد. اما برای برای پاسخ به این سوال که این نماد ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی تحلیل بنیادی نماد وایران بپردازیم. این نماد که در سال جاری سود خوبی نصیب سهامداران خود کرده است، با وجود کوچک بودن بازار، توجه بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.