همه چیز درباره نماد بیوتیک، عرضه اولیه جدید بورس!

همه چیز درباره نماد بیوتیک، عرضه اولیه جدید بورس!

سهام شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران با نماد بیوتیک در تاریخ 18 بهمن 1402 برای اولین بار در بورس عرضه شد؛ تحلیل بنیادی نماد بیوتیک را در سهام بین بخوانید.

شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت داروسازی پایه است که فعالیت خود را از سال 1374 آغاز کرده است. این شرکت به صورت تخصصی به تولید آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی بتالاکتام با استفاده از تکنولوژی های مدرن شیمیایی، آنزیماتیک و یا بیوتکنولوژی می‌پردازد. همچنین شرکت بیوتیک جایگاه سوم را از نظر میزان فروش در بین شرکت‌های دارویی دیگر داراست. اما عرضه اولیه بیوتیک در 18 بهمن ماه نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران حوزه بورس را به خود جلب کرد. چراکه این سهام می‌تواند پتانسیل رشد و سودآوری مناسبی در آینده داشته باشد. اما قبل از تصمیم‌گیری درمورد نگهداری بلندمدت این سهام باید به بررسی تحلیل بنیادی نماد بیوتیک بپردازیم.

در تحلیل بنیادی بیوتیک به بررسی حوزه فعالیت شرکت، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد نماد می‌پردازیم.

عرضه اولیه بیوتیک

شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران در تاریخ 18 بهمن 1402 تعداد 801 میلیون و 900 هزار سهم معادل 12 درصد از سهام خود را در بازار بورس عرضه کرد. در این عرضه اولیه سهام آنتی‌بیوتیک با قیمت ارزش‌گذاری 18,340 ریال به روش ترکیبی عرضه شد و 4 درصد آن در مرحله اول با قیمت 20,559 ریال مورد معاله قرار گرفت. در این مرحله 76 صندوق متقاضی این سهام را خریداری کردند.

در مرحله دوم عرضه آنتی‌بیوتیک، تعداد 64 میلیون و 232 هزار سهم معادل 8 درصد از سهام شرکت به سرمایه‌گذاران عمومی عرضه شد و درنهایت به هر کد معاملاتی 59 سهم تخصیص یافت. در مجموع 1,124,060 کد حقیقی و 1,880 کد حقوقی در عرضه مرحله دوم شرکت کردند. نقدینگی مورد نیاز برای ثبت سفارش این نماد 1,212,981 ریال بوده است.

معرفی شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران

شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران در سال 1374 با موضوع تولید مواد اولیه و اشکال دارویی فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت به صورت تخصصی به تولید آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی بتالاکتام با استفاده از تکنولوژی های مدرن شیمیایی، آنزیماتیک و یا بیوتکنولوژی می‌پردازد. بیوتیک دارای 5 خط تولیدی جهت تولید انواع پنی‌سیلین، سفالوسپورین‌ها، آزیترومایسین‌ها، والتارزان، کوتیاپین فومارت، آسیکلوویر و تولید حد وسط‌های شیمیایی است. همچنین واحد ریکاوری شرکت جهت تولید بازیافت‌ها و حلال‌ها کاربرد دارد.

این شرکت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان داروهای آنتی‌بیوتیک در ایران شناخته‌ شده است و در جایگاه سومین شرکت دارویی کشور از نظر مبلغ فروش داروهای آنتی‌بیوتیک قرار دارد.  با توجه به اینکه ایران دومین کشور جهان از لحاظ سرانه مصرفی آنتی‌بیوتیک را در جهان داراست، همواره تقاضای بالای خرید باعث شده تا این شرکت دارویی سرانه فروش بالایی داشته باشد. اما در مقابل این شرکت از کسب درآمد دلاری بی‌ بهره بوده و به یکی از شرکت‌های پرریسک برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

سهامداران عمده

از سهامداران عمده نماد بیوتیک می‌توان به شرکت دارویی تامین اشاره کرد که یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های فعال در صنعت دارو می‌باشد و 74.99 درصد از سهام شرکت را دراختیار دارد. بعد از آن نیز صندوق س.آ.ب صبا گستر نفت و گاز تامین قرار دارد که 12.5 درصد از سهام بیوتیک را از آن خود کرده است. درصد کمی از سهام شرکت نیز در اختیار 4 شرکت شیمیایی ره‌آورد تامین، شیمی دارویی پخش، کلرپلاس و توزیع دارو پخش است.

این سهامداران به صورت تکی و گاهی ترکیبی سهام این شرکت را خریداری کرده اند. وضعیت سودآوری هرکدام از آنها می‌تواند روی سودآوری عرضه اولیه بیوتیک تاثیر مستقیمی بگذارد و سود خوبی در آینده نزدیک نصیب سرمایه‌گذاران کند.

دارایی‌های تحت تملک

شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران در زمینی به مساحت 160 هزار مترمربع در شهر ساری تاسیس شده که 25 هزار مترمربع از آن به زیربنای ساختمان‌های کارخانه اختصاص داده شده است. سرمایه این شرکت در بدو تاسیس 10 میلیون تومان بوده که بعد از 8 مرحله افزایش سرمایه به 80.2 میلیارد تومان رسیده است. این شرکت دارویی با 5 خط دارویی در زمینه تولید انواع آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی فعالیت می‌کند.

کل دارایی این شرکت تا پایان شهریور 1402 برابر با هزار میلیارد تومان است که 94 درصد آن مربوط به دارایی‌های جاری و مابقی دارایی‌های غیرجاری می‌باشد. خالص نقد شرکت بیوتیک در سال 1401 برابر با 198 میلیارد تومان از درآمد عملیاتی شرکت بوده است.

میزان سودآوری نماد بیوتیک

شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران در 9 ماه ابتدایی سال 1402 با سودناخالص 167 میلیارد تومانی، نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد افزایش داشته است. همچنین این شرکت تا پایان آذر 1402 سود خالص 122 میلیاردی را شناسایی کرده که نسبت به سال قبل 25 درصد با کاهش همراه بوده است. علت افت این سود نیز افزایش 52 درصدی هزینه‌های اداری و فروش نسبت به دوره مشابه قبل بوده است.

قیمت فعلی سهام نیز در تاریخ 23 بهمن ماه 22,600 ریال است که از زمان عرضه اولیه بیوتیک تا به امروز سودآور بوده است. که این میزان از سودآوری به میزان تقاضای بالا و صف فروش این نماد برمی‌گردد.

پتانسیل رشد نماد بیوتیک

درآمدهای عملیاتی

شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران در سال 1401 معادل 828 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به سال قبل افزایش 160 درصدی داشته است. در 9 ماه ابتدایی 1402 نیز شرکت 724 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که با رشد 87 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

هزینه‌های شرکت

بیش از 80 درصد درآمدهای عملیاتی شرکت در 9 ماه ابتدایی سال 1402 به تامین مواد اولیه اختصاص داده شده است. عمده مواد اولیه این شرکت نیز از طریق واردات از کشورهای هند و چین تامین می‌شود. تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه شرکت نیز شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، شیمیایی کلران و شیمی آزما ایرانیان هستند.

میزان فروش محصولات

شرکت بیوتیک در 10 ماه ابتدایی سال 1402 معادل 523 هزار کیلوگرم تولید دارو داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 8 درصدی همراه بوده است. در همین دوره 393 هزار کیلوگرم محصول به فروش رسیده که عمده فروش آن از محصولات پنی‌سیلین 432 میلیون تومان بوده است. میانگین نرخ هر کیلوگرم محصول در 9 ماه ابتدایی 1402 برابر با 4.1 میلیون تومان بوده است.

افزایش سرمایه

سرمایه اولیه شرکت در زمان تاسیس در سال 1374 برابر با 10 میلیون تومان بوده که طی چندمرحله افزایش سرمایه به 2.80 میلیارد تومان رسیده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت مربوط به فروردین 1402 بوده که معادل 14 درصد از محل مطالبات حال شده جهت اصلاح ساختار مالی و سرمایه شرکت صورت گرفته است.

نسبت‌های مالی

EPS سهام درحال حاضر برابر با 3086 است. میانگین P/E گروه برابر با 7.55 می‌باشد که در صورت همگام بودن P/E نماد با  میانگین گروه، می‌توان سوآوری مناسبی را برای این نماد پیش‌بینی کرد.

آیا نماد بیوتیک ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

نماد بیوتیک یکی از سهام‌های تازه عرضه شده در بازار بورس است که متعلق به شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران می‌باشد. این شرکت از سال 1374 در زمینه تولید دارو و مخصوصا آنتی‌بیوتیک خوراکی فعال است و به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی دارو در ایران مبدل شده است. همچنین این شرکت جایگاه سوم را از نظر میزان فروش در بین شرکت‌های دارویی دیگر داراست. اما عرضه اولیه بیوتیک در 18 بهمن ماه نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران حوزه بورس را به خود جلب کرد. چراکه این سهام می‌تواند پتانسیل رشد و سودآوری مناسبی در آینده داشته باشد. اما برای اینکه بدانیم این شرکت ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی تحلیل بنیادی نماد بیوتیک بپردازیم. این نماد اطلاعاتی در مورد میزان سودآوری، فروش، درآمد و هزینه های شرکت در اختیار ما قرار می‌دهد تا بفهمیم سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.