سهام داران سشرق بخوانند: تحلیل بنیادی سشرق

سهام داران سشرق بخوانند: تحلیل بنیادی سشرق

نماد سشرق به شرکت سیمان شرق به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید سیمان در کشور تعلق دارد؛ در این مقاله از سهام بین به تحلیل بنیادی سشرق پرداخته‌ایم.

شرکت سیمان شرق در سال 1332 تاسیس شده و عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید سیمان در کشور را از آن خود کرده است. ظرفیت تولید این کارخانه معادل با 2 میلیون تن سیمان، 2 میلیون تن کلینر و 165 هران تن آهک است که از فروش آنها در بازارهای داخلی و خارجی سود خوبی بدست آورده است. این شرکت نماد خود را در سال 1356 به بازار بورس عرضه کرد. اما در پاسخ به این سوال که سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر باید به مطالعه تحلیل بنیادی سشرق بپردازیم. این تحلیل با بررسی ارزش ذاتی سهام و مقایسه آن با قیمت فعلی، میزان سودآوری آن را در آینده مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

در ادامه به معرفی شرکت سیمام شرق، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد سهام آن در آینده می‌پردازیم.

شرکت سیمان شرق

شرکت سیمان شرق یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید سیمان در کشور است که فعالیت خود را در سال 1332 و با سرمایه اولیه 30 میلیون ریال آغاز کرد. این شرکت ظرفیت تولید 2 میلیون تن سیمان، 2 میلیون تن کلینر و 165 هزار تن آهک را در سال داراست و در سال مالی 1399 در میان شرکت‌های تولیدکننده استان خراسان با بالاترین میزان فروش در رتبه اول قرار گرفته است.

از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های سشرق می‌توان به تاسیس و بهره‌برداری از کارخانه‌های سیمان، اکتشاف و بهره‌برداری از معادن اشاره کرد. مشارکت و سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌های صنعتی، معدنی و بازرگانی از اقدامات فرعی شرکت سیمان شرق محسوب می‌شود. این مشارکت‌ها معمولا در زمینه تولید سیمان خاکستری، آهک، تولید فرآورده‌های بتنی، ارائه خدمات حمل و نقل، تولید سیمان سفید و زغال سنگ صورت می‌گیرد.

سهامداران عمده سشرق

از جمله مهم‌ترین سهام‌داران سشرق می‌توان به شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر اشاره کرد که به میزان 41.68 درصد در این شرکت سهم دارد. بعد از آن سیمان سپاهان در جایگاه دوم قرار دارد که 11.75 درصد از سهام سشرق را ار آن خود کرده است. سیمان فارس و خوزستان نیز 3.37 درصد از شرکت سهم دارد. سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح نیز به صورت تلفیقی و به همراه زیرمجموعه‌های خود مالک 59.28 درصد از سهام سشرق است.

باقی سهامداران عمده این شرکت کم‌تر از 2 درصد در سشرق سهام دارند. از میان آن‌ها می‌توان به شرکت سرمایه‌گذاری آذر با سهم 2.11 درصدی، شرکت سرمایه‌گذاری آینده‌نگرالگوریتم با سهم 1.63 درصدی، شرکت سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر با سهم 1.53 درصدی، شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان با سهم 1.27 درصدی و یک شخص حقیقی به نام علیرضا فراهانی با سهم 1.09 درصدی اشاره کرد.

دارایی‌های تحت تملک

مهم‌ترین دارایی‌های تحت تملک شرکت سیمان شرق، زیرمجموعه‌های آن می‌باشد. سشرق مالک 100 درصدی شرکت سیمان سفید است که با ظرفیت تولید 300 هزار تن سیمان سفید، بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان سفید در کشور محسوب می‌شود. یکی دیگر از زیرمجموعه‌های سشرق، شرکت معادن ذغال‌سنگ شرق است که توان تولید 30 الی 35 هزار تن زغال خام و شسته‌شده در سال را داراست.

از زیرمجموعه‌های بورسی این شرکت می‌توان به کفرآور و سخوز اشاره کرد که با توجه به قیمت‌های روز آنها ارزش بازار به میزان 450 میلیارد تومان را برای سیمان شرق به همراه دارد. شرکت حمل و نقل سپهر سیمان شرق و آهک صنعتی سیمان شرق دو زیرمجموعه غیربورسی این شرکت هستند که ارزشی به میزان 200 میلیارد تومان را دارا می‌باشند. در ادامه با تحلیل بنیادی سشرق با ما همراه باشید.

میزان سودآوری سشرق از زمان عرضه اولیه تا به امروز

شرکت سیمان شرق برای اولین بار سهام خود را با نماد سشرق در سال 1356 به بازار بورس عرضه کرد و یکی از سهام‌های قدیمی بازار بورس است. قیمت فعلی این نماد در فروردین ماه 1403 معادل با 16,450 ریال با بازدهی 18 درصد یک ماهه و 38 درصد یک ساله است. بالاترین قیمت ثبت شده این نماد در سال مالی 1402 مربوط به دی ماه است که قیمت آن به 16,080 رسید، اما از ابتدای سال 1403 روند صعودی سهام بسیار مشهور است.

سشرق در چند سال اخیر روند سودآوری مناسبی داشته و این نشان از عملکرد مناسب شرکت است. چراکه بهره‌وری بالای یک سهام بستگی به میزان عرضه و تقاضا و سودآوری شرکت دارد. چنانچه یک شرکت ارزش ذاتی بالاتر از قیمت فعلی داشته باشد می‌توان گفت سهام در آینده رشد خواهد داشت و ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

پتانسیل رشد سهام سشرق

سود حاصل از فروش

محصولات اصلی سشرق شامل سیمان و کلینر است که در بازارهای داخل و خارج به فروش می‌رسد. مجموع فروش شرکت در سال مالی منتهی به شهریور 1402 برابر با 992 میلیارد تومان برآورد شده و میزان فروش این محصولات نسبت به سال گذشته با رشد 38 درصدی همراه بوده است.پیش‌بینی می‌شود این شرکت در سال مالی 1403 برابر با 1,338 میلیارد تومان فروش داشته باشد.

هزینه‌های شرکت

مواد اولیه مصرفی در شرکت سیمان شرق شامل سنگ‌آهن، سنگ‌آهک، گچ، بوکسیت، مارل و سرباره است. بر این اساس، مجموع هزینه‌های صرف شده سشرق برای تامین مواد اولیه در سال 1402 برابر با 165 میلیارد تومان بوده است. سایر هزینه‌های شرکت نیز شامل حقوق، مزایا، استهلاک و تامین سوخت است که تا پایان 1402 برای این مفروضات 611 میلیارد تومان هزینه شده است.

صورت سود و زیان

درآمدهای عملیاتی شرکت در سال مالی 1402 برابر با 992 میلیارد تومان بوده که 695 میلیارد تومان آن سود خالص بوده است. پییش‌بینی می‌شود سود خالص شرکت در سال 1403 به 771 میلیارد تومان برسد. میزان سود خالص بر اساس بهای تمام شده شرکت محاسبه شده که در سال مالی 1402 معادل با 702 میلیارد تومان است.

سود مجمع

سود خالص سشرق در دوره 12 ماهه منتهی به شهریور 1401 برابر با 1,535 ریال به ازای هر سهم بوده است. مجمع عمومی این دوره مالی در آبان 1402 برگزار شد که بر اساس تصمیمات این مجمع، به ازای هر سهم سود نقدی معادل با 1,380 ریال تصویب شد.

میزان افزایش سرمایه

سرمایه اولیه سشرق در بدو تاسیس برابر با 30 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه درحال حاضر به 2,653,560 میلیون ریال رسیده است. آخرین افزایش سرمایه این شرکت در مرداد 1395 بوده که سرمایه آن به میزان 100 درصد از محل آورده نقدی و مطالبات حال شونده افزایش یافته است.

نسبت‌های مالی

EPS سهام در فروردین 1403 برابر با 2694 و نسبت P/E آن برابر با 6.06 است. با توجه به اینکه P/E گروه برابر با 7.93 است، پیش‌بینی می‌شود این مقدار در آینده با رشد همراه باشد.

آیا سهام سشرق ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

شرکت سیمان شرق یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید سیمان در کشور است که فعالیت خود را در سال 1332 آغاز و سهام خود را با نماد سشرق در سال 1356 به بازار بورس عرضه کرد. این نماد با فروش سیمان و کلینر به میزان قابل توجهی سود دست یافته که موجب افزایش بهره‌وری سهام آن در بازار بورس شده است. اما در پاسخ به این سوال که نماد ارزش سرمایه‎گذاری دارد یا خیر، باید به مطالعه تحلیل بنیادی سشرق بپردازیم. این تحلیل به بررسی فعالیت شرکت، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، سودآوری و پتانسیل رشد سهام در آینده می‌پردازد.به همین جهت پیش‌بینی می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری در این سهام به مطالعه تحلیل بنیادی آن بپردازید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.