سهام داران شفارس بخوانند؛ همه چیز در مورد سهام صنایع شیمیایی فارس

سهام داران شفارس بخوانند؛ همه چیز در مورد سهام صنایع شیمیایی فارس

نماد شفارس به شرکت صنایع شیمیایی فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت صنعت شیمیایی در زمینه تولیدات آلدئیدی تعلق دارد و در این مقاله به تحلیل بنیادی آن پرداختیم.

شرکت صنایع شیمیایی فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت صنعت شیمیایی در زمینه تولیدات آلدئیدی در ایران است و در محدوده تولید فرآورده‌های پایین‌دستی پتروشیمی فعالیت دارد. همچنین این شرکت به‌عنوان قطب اصلی تولید پودرهای قالب‌گیری در ایران شناخته می‌شود. این شرکت در سال 1359 تاسیس و در سال 1380 با نماد شفارس به بازار بورس عرضه شده است. اما برای پاسخ به این سوال که این سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی تحلیل بنیادی نماد شفارس بپردازیم. این تحلیل با مطالعه صورت‌های مالی شرکت به ارزیابی ارزش نماد می‌پردازد و با مقایسه آن با قیمت فعلی‌، زمان مناسب ورود به شفارس را پیش‌بینی می‌کند.

در ادامه به مطالعه موضوع فعالیت شرکت صنایع شیمیایی فارس، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سوددهی و پتانسیل رشد سهام می‌پردازد.

شرکت صنایع شیمیایی فارس

شرکت صنایع شیمیایی فارس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت شیمی محسوب می‌شود که به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان محصولات فرمالدهید در ایران شناخته می‌شود. این شرکت در سال 1359 تاسیس و در سال 1375 به شرکت سهامی عام تبدیل شده است. تولیدات این شرکت بسیار متنوع و کاربردی است، به گونه ای که رزین‌های تولیدشده آن طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی مانند کشاورزی و شیمیایی را پوشش می‌دهد.

شرکت صنایع شیمیایی فارس اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد آلدئیدی در ایران، تولیدکننده پودرهای قالبگیری ملامین فرمالدئید، پودرهای قالبگیری اوره فرمالدئید، چسب مایع صنعتی، پودر چسب، UFC، پودر گلیرز، هارنر، فوق روان کننده بتون، رزین MF و رزین UF است. همچنین اولین رزین تثبیت کننده خاک با کاربرد تثبیت تپه‌های ماسه‌ای یا هر نوع خاک و رسوب در برابر فرسایش بادی از محصولات این شرکت است.

سهامداران عمده نماد شفارس

در تحلیل بنیادی نماد شفارس به سهامداران بالای 1 درصد، سهامدار عمده گفته می‌شود. از مهم‌ترین سهامداران شرکت صنایع شیمیایی فارس می‌توان به امید فارس اشاره کرد که 44.34 درصد از سهام شرکت را از آن خود کرده است. نزدیک به 20 درصد از سهام شرکت نیز در اختیار سبد PRX است. صندوق بازگردانی معیار نیز 3.13 درصد در این شرکت سهم دارد.

همانطور که گفتیم 20 درصد از سهام شرکت در اختیار سبد PRX است. کد PRX مخصوص افرادی است که به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت سبدگردان وارد بازار سرمایه می‌شوند و کلیه قراردادهای آنها توسط شرکت منعقد می‌شود. در ادامه به بررسی دارایی‌های تحت تملک شفارس و سهم آنها در ارزش سهام می‌پردازیم.

دارایی‌های تحت تملک

برآوردهای انجام شده در سال مالی 1401 نشان می‌دهد که دارایی کل شرکت در این سال برابر با 15,179,336 میلیارد ریال بوده که از مجموع دارایی‌های ثابت، جاری و نامشهور به دست آمده است. سرمایه شرکت نیز در همین سال مالی برابر با 11,939,454 میلیارد ریال بوده که در زمینه سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و کوتاه مدت صرف شده است.

سود انباشته شرکت در سال مالی 1401 برابر با 544,226 میلیارد ریال، موجودی کالا برابر با 740،809 میلیارد ریال و موجودی نقدی شرکت برابر با 169,293 میلیارد ریال بوده است که در میزان سوددهی و ارزش ذاتی سهام تاثیر بسزایی گذاشته اند.

میزان سوددهی نماد شفارس از زمان عرضه اولیه تا امروز

شرکت صنایع شیمیایی فارس نماد خود را برای اولین بار در سال 1380 با قیمت اولیه 6,100 به بازار سرمایه عرضه کرد. قیمت فعلی این سهام در حال حاضر برابر با 1,584 ریال با بازدهی منفی 16 درصد یک ماهه و منفی 26 درصد یکساله است. این سهام در دی ماه 1402 به بالاترین قیمت یعنی 2,630 ریال در یکسال اخیر رسیده بود.

اما دلیل افت قیمت این سهام در یک سال اخیر چیست؟ بازدهی یک سهام بر اساس میزان عرضه و تقاضا و سوددهی شرکت تعیین می‌شود. این سوددهی نیز با مطالعه صورت سود و زیان شرکت مشخص می‌گردد. به همین جهت در تحلیل بنیادی نماد شفارس به بررسی کلیه صورتهای مالی شرکت می‌پردازیم تا با ارزیابی ارزش سهام بتوانیم زمان ورود به سهام را بسنجیم.

پتانسیل رشد نماد شفارس

درآمد حاصل از فروش

شفارس در سال مالی 1401 در مجموع بیش از 56 هزار تن فروش داشته است و مقدار فروش شرکت در 6 ماهه نخست سال مالی 1402 به 32 هزار تن رسیده است. با توجه به این آمار پیش‌بینی شد که شفارس در سال مالی 1402 بیش از 63 هزار تن از محصولات خود را به فروش برساند. درآمد حاصل از فروش شرکت در دوره ۶ ماهه سال 1402 حدود 473 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل حدود 100 میلیارد تومان افزایش یافته است که علت آن در تحلیل بنیادی نماد شفارس، افزایش مقدار فروش داخلی محصولات بوده است.

هزینه‌های شرکت

مواد اولیه‌ی شرکت صنایع شیمیایی فارس شامل کریستال ملامین، اوره، متانول و خمیرکاغذ هستند. مبلغ خرید مواد اولیه پتروشیمی در شش ماه ابتدای سال مالی 1402  بیش از 227 میلیارد تومان و برای خمیر کاغذ 32 میلیارد تومان بوده است. دیگر هزینه‌های شرکت شامل بیمه، دستمزد، استهلاک و نگهداری تجهیزات است که در شش ماه ابتدایی سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد افزایش یافته است.

صورت سود و زیان

درآمد عملیاتی شرکت صنایع شیمیایی فارس در شش ماه ابتدایی سال 1402 برابر با 473 میلیارد تومان بوده است. برآوردها نشان می دهد که درآمد عملیاتی شرکت در سال مالی 1402 به مبلغ 1,038 میلیارد تومان رسیده است که با کسر هزینه‌ها، 126 میلیارد تومان آن سود خالص بوده است.

سود مجمع

مجمع عمومی عادی سالیانه نماد شفارس منتهی به سال مالی 1402 در تاریخ 27 تیر 1402 برگزار شد. در این مجمع از 37 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم محقق شده است، مبلغ 20 ریال به‌عنوان سود نقدی به تصویب رسید.

میزان افزایش سرمایه

سرمایه شرکت صنایع شیمیایی فارس در بدو تاسیس 300 میلیون ریال بوده است. سپس سرمایه شرکت طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 11,939,454 میلیون ریال رسیده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت در تاریخ 7 تیر سال 1400 و از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده و به میزان 562 درصد بوده است.

نسبت‌های مالی

میزان EPS سهام در خرداد 1403 برابر با 89 و نسبت P/E آن برابر با 17.98 است. با توجه به اینکه نسبت P/E گروه برابر با 8.95 است، پیش بینی می‌شود این نسبت در آینده با کاهش همراه باشد.

آیا سهام شفارس ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

 شرکت صنایع شیمیایی فارس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت شیمی به‌شمار می‌رود که به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان محصولات فرمالدهید در ایران شناخته می‌شود. این شرکت در سال 1359 تاسیس و در سال 1380 به بازار بورس عرضه شده است. اما برای پاسخ به این سوال که این سهام ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید به بررسی تحلیل بنیادی نماد شفارس بپردازیم. این تحلیل با مطالعه موضوع فعالیت شرکت، سهامداران عمده، دارایی‌های تحت تملک، میزان سودآوری و پتانسیل رشد سهام به ارزیابی ارزش ذاتی سهام می‌پردازد و زمان مناسب ورود به نماد را شناسایی می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود قبل از ورود به سهام حتما تحلیل بنیادی آن را مطالعه نمایید تا به بازدهی سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.