گزارش تخلفات بورسی پاداش دریافت میشود

گزارش تخلفات بورسی پاداش دریافت میشود

رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه گفت: گزارشگران حرفه‌ای بازار سرمایه با ثبت ناهنجاری عمده‌ای که موثق و همراه مستندات باشد، می‌توانند از سازمان بورس پاداش دریافت کنند.

 زمانی سبزی به سنا گفت: در راستای ارتقا و حفظ شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی در بازار سرمایه و به منظور پیشگیری و کشف تخلفات، سازمان بورس توسعه و پیاده سازی سامانه دیده بان سلامت بازار سرمایه (سوت زن) را در دستور کار قرار داد و سامانه dideban.seo.ir به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: متناسب با این موضوع، چندی پیش دستورالعملی با محوریت پاداش در کمیته تدوین مقررات تدوین شد که پس از طرح و تصویب در هیأت مدیره سازمان اکنون در فرآیند ابلاغ رسمی به فعالان بازار است. این دستورالعمل به گزارشگران حرفه‌ای که ناهنجاری عمده‌ای را از طریق این سامانه گزارش ‌دهند، مشروط به اینکه گزارش براساس دستورالعمل حائز شرایط باشد، پاداش می‌دهد.

این مقام مسئول محل این پاداش را از وجوهی خواند که از بورس‌ها و سازمان بورس تامین می‌شود و تصریح کرد: پاداش در نظرگرفته شده برای موارد گزارش شده حائز شرایط، ۱۰ تا ۳۰ درصد مجموع مبلغ جریمه نقدی موضوع رأی یا آرای قطعی یا زیان احتمالی تخمینی هیأت مدیره سازمان است. گزارشگران می‌توانند گزارش را بصورت ناشناس یا همراه با درج اطلاعات هویتی ارسال کنند. در صورت ارسال گزارش همراه با مشخصات هویتی، سازمان بورس متعهد است از اطلاعات هویتی گزارشگر حرفه ای محافظت کرده و از افشای آن خودداری کند.

زمانی سبزی ادامه داد: قوی‌ترین ابزارهای مبارزه، کشف و پیشگیری از بروز جرائم و تخلفات، استفاده از توان نظارتی مردم در کشف جرائم و تخلفات به عنوان بازیگران اصلی بازار سرمایه است. از این اقدام که با عنوان سوت‌زنی یا whistleblowing ذکر می‌شود، نمونه‌های موفقیت آمیزی در کشورهای پیشرفته مشاهده  شده است. گزارشگران حرفه‌ای می‌توانند گزارش ناهنجاری عمده ای که از آن آگاه می‌شوند را در هر یک از حوزه‌های  ناشران، بازار، نهادهای مالی و فضای مجازی به همراه مستندات در سامانه ثبت کنند.

وی درخصوص آمار گزارش‌های ثبت شده در سامانه طی ۴ ماه ابتدایی سال توضیح داد: طی این دوره ۷۱ درصد گزارش‌ها در حوزه بازار، ۱۷ درصد در حوزه ناشران و ۱۲ درصد در حوزه نهادهای مالی و فضای مجازی بوده و ۹ گزارش تخلفاتی نیز به معاونت حقوقی ارجاع داده شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه کاربران


نتیجه‌ای یافت نشد.

اشتراک ویژه ۱ ماهه

۳۹۰٬۰۰۰ تومان
خرید اشتراک
به من اطلاع بده!
با کلیک بر روی "Allow" از پیام های سایت مطلع شوید.